Kindje vast laten houden door andere mensen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door DeeLighT, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier lag het er aan wie het bezoek was. Ook mochten mensen hem alleen maar vasthouden als hij wakker was. Ging hem absoluut niet uit zijn slaap halen. Van hand tot hand is hij sowieso niet gegaan

2. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    hier uurtje of 5 na geboorte de opa's en oma's dat vond ik toen niet zo leuk... ons kindje kwam moeizaam op de wereld en werd eerst beademd... wilde hem het liefste in zijn bedje of bij mij hebben...

veel visite heeft hem wel vastgahd later hoor... toen vond ik het wel prima.. alleen die 1e 2 dagen dus liever niet eigenlijk ook omdat ik hem zelf pas de 2e dag wat vast kon houden in bed...

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    De eerste 3 weken heb ik haar niet door iedereen vast laten houden, kon het gewoon niet. Nu ben ik er makkelijker in, zolang ze stil is en er tevreden uitziet. Als ze begint te huilen troost ik haar zelf. Heb er wel nog steeds moeite mee als mensen er om vragen, zeker als ze het doen zodra ze 3 tellen binnen zijn of wij daar binnen komen en ik de maxi cosi nog in mijn handen heb!!!

Doe gewoon waar jij én je kindje je prettig bij voelen!

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ohja en ze gaat niet van hand tot hand, daar wordt ze onrustig van. Buiten papa en mama om één iemand anders, anders zitten wij 's avonds met een krijsend kind!

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bij ons hebben de opa's en oma's en ooms en tante haar meteen vast mogen houden, en de rest pas toen we daar een goed gevoel bij hadden, na 2 weken ongeveer. Dan wist ik ook goed wanneer het genoeg was voor Sterre, daarvoor vond ik het allemaal maar een beetje gokwerk haha :) Ik moest Sterre eerst een beetje leren kennen.

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ja dat vraag ik me af of als je n je kindje gewoon meeneemt als je op visite gaat en je kindje aan anderen geeft om vast te houden of dat kan helpen zodat je kindje minder last van eenkennigheid heeft later. Wete iemand dit? (sorry even een ander vraagje tussendoor als dat mag anders open ik wel een topic)

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb mijn kind door iedereen laten vasthouden toen hij net geboren was, slapend en wakker, maar hij is hier onlangs toch door een hevige eenkennigheidsfase gegaan hoor. Op een gegeven moment was het zelfs huilen geblazen bij papa op schoot. Een paar weken geleden zijn we naar center parcs geweest met de hele familie (20 mensen), en ik zag de bui al hangen. Maar gek genoeg was hij heel snel gewend tussen al die mensen, en kon iedereen hem op een gegeven moment oppakken en knuffelen. Je zag hem helemaal 'los komen'. Aan het eind van het weekend was hij zo relaxed dat hij zelfs midden in de huiskamer lag te slapen tussen 20 mensen die hun spullen aan het inpakken waren.

Ik vermoed (maar weet het niet zeker...wie het beter weet mag mij corrigeren) dat pasgeboren baby's nog niet zozeer beseffen dat ze door allerlei verschillende mensen worden vastgehouden. De wereld is sowieso nog één grote brij voor ze, en ze weten volgens mij alleen dat ze bij de geur van mama en papa veilig en vertrouwd zijn. Het heel bewust onderscheid maken tussen verschillende mensen begint volgens mij pas later, rond een maand of 4/5. Ik denk dat het dan nog vroeg genoeg is om te gaan oefenen en zo die eenkennigheid te voorkomen.

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je hebt natuurlijk wel 2 factoren het aardje van je beeb en hoe je er zelf mee omgaat, als je er zelf spastisch mee omgaat loop je wel meer risico op eenkennigheid, helaas ken ik een paar moeders die dat als positief zien want dan zitten ze graag bij mama ;)

Maar ook al ben je nog zo makkelijk en vrij als het echt in het karakter zit haal je dat niet ermee uit maar ik denk wel dat je de fase makkelijker doorloopt, ik zie bj ons in de buurt ook een groot verschil tussen KDV kindjes en thuisblijfkindjes , die van het KDV zijn JUIST eenkenniger, niet elk kindje natuurlijk maar in het algemeen wel.. Ik heb onze zoon tijdelijk 2 middagen naar het KDV gebracht en merkte ook dat hij meer aan mij begon te hangen als voorheen...

het ligt dus een beetje aan verschillende dingen... maar een kind kijkt wel heel erg naar hoe zijn ouders op omstandigheden reageren en zal hieruit zijn conclusie trekken, zo moet je ook nooit met je kind naar de tandarts gaan als je zelf bang bent dat draag je echt vaak over.. (ook al houd je je nog zo groot) kids kijken niet naar wat we zeggen maar naar lichaamstaal en wat we voelen...

9. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Vanaf dag 1 heb ik iedereen mijn kindje vast laten houden, zowel slapend en wakker. Ik heb er nooit zo moeilijk over gedaan. En tot op de dag van vandaag gaat het nog steeds prima. Iedereen mag haar uit bed halen als ze wakker wordt (als we ergens anders op bezoek zijn). Ons meisje gaat dan ook van hot naar haar en ze vind het allemaal prima.
    Ik denk, omdat ik er zo makkelijk mee omga dat ze niet echt eenkennig is (al vind ze papa en mama toch het leukst), en alles goed vind wat er om haar heen en met haar gebeurd. Ik blijf wel altijd bij haar in de buurt.

10. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik zei tijdens mijn zw.schap ook altijd dat niemand haar vast zou mogen houden, alleen de oma's. Zo hebberig was ik t.o.v. mijn eigen kind!!!!
    Nouuuu, het waren waarschijnlijk de hormonen want ik vind het helemaal niet erg als men haar nu vasthoudt. Meestal ben ik degene die vraagt: hey wil je haar vasthouden?? :)

Wel waak ik ervoor dat teveel mensen haar vasthouden. Dat geeft teveel prikkels voor zo een kleintje.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ze gaat niet van arm tot arm op verjaardagen e.d., dat ging op het moment zelf goed, alleen 's avonds wou ze niet meer slapen, ging huilen etc. Bovendien vind ik het nergens voor nodig. Maar goed, als we bezoek hebben of ergens langs gaan, maakt het me niet uit hoor, als ze door iemand anders wordt vastgehouden. Ik vind het vaak wel even makkelijk zelfs ;).
    Als ik op kraamvisite ga, zal het me ook een worst wezen of ik wel of niet een baby op schoot mag hebben en zal er ook niet om vragen.

12. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    De eerste twee dagen lag Nathan bijna alleen maar bij mij of in zijn bedje. Alleen zijn papa en de kraamhulp 'mochten' hem ook vasthouden:). Ik dacht er niet eens aan om hem aan anderen te geven. Ook niet aan de opa's of oma's. Was echt zo overdonderd door zijn geboorte dat ik echt een beetje van slag was.. Na een dag of twee ging het beter en liet ik hem ook door anderen vasthouden. Maar van hand naar hand niet hoor. daar heb ik zo'n hekel aan!

13. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Nee hoor met mate, als ik dat deed had ik de hele avond een huilende Steven.
    Ik hield hem lekker zelf vast, mensen durven toch niet zo snel zelf te vragen; mag ik hem vast houden ;)

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    emma heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen (geboren met 34 weken) en toen mochten alleen wij, haar ouders haar vasthouden van de verpleging. Opa en oma hebben het wel stiekem even gedaan... Toen we na 2 weken thuiskwamen mocht iedereen haar vasthouden! Ik wilde haar zo graag showen!

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja he, wat een heerlijk gevoel kan delen zijn dan he?

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

eerste 8 weken ziekenhuis,
    in de eerste 6 weken hebben wij hem alleen zelf vastgehouden. Daarna mochten mijn ouders, mijn schoonouders en daarna broers en zussen hem vasthouden.
    Na thuiskomst met een week of 10 mochten neefjes en nichtjes en vriendinnen enzo hem vasthouden.
    Ik begrijp het wel dat je het niet door iedereen wil laten vasthouden. Meestal kiezen we een iemand uit waaraan we de kleine geven bij bezoek en zeggen dan, Vandaag mag ie bij jouuuuuuuu...ofzo erbij.
    dat overgooien is voor weinig kinderen goed haha
    van de week was ik op bezoek bij een heel goede vriendin, zij had een babytje van 3 weken oud, ik heb hem niet vastgehouden, maar dat vond ik helemaal niet raar.

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Nou, inmiddels zijn we een stuk losser geworden en gaan we ook meer met haar weg enzo. Ze reageert er goed op dus das mooi.

:)

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik had zelf gedacht dat ik veel beschermender zou zijn, maar tot nu toe heeft alle visite haar vast gehouden. Ik vind het echt geen probleem. Wel merk ik dat ze inderdaad slecht slaapt door veel visite (of ze nu op schoot ligt of niet). Drukte is niet haar ding! Dus, 1 visite per dag.

19. kimmetje55

kimmetje55 Actief lid

7 mrt 2007
    429
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    prov groningen
    ow wat fijn om te lezen allemaal..
    hier met de eerste wel laten oppakken door visite enzo (max 4 mensen op 1 dag) maar merkte gewoon dat hij ze zo bestudeerde en in zich op nam dat het teveel voor hem was.. want was de visite weg dan was het alleen maar huilen!
    daar heb ik nog spijt van!!
    dus bij de volgende mogen ze lekker kijken todat het voor mij/ons goed voelt om de kleine af te geven..

20. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Wij hebben als stelregel: een slapende baby moet je lekker laten slapen.
    Dus als er kraamvisite is en hij slaapt, dan mogen ze best wel boven zijn wieg hangen, maar verder laten we hem mooi slapen. Als hij spontaan wakker word mogen anderen hem best wel beethouden, daar heb ik geen moeite mee... Maar als hij slaapt dan laten we hem mooi slapen.
    De eerste dag mochten de opa's en oma's hem wel vast houden toen hij sliep, maar verder doen we dat dus eigenlijk niet.
    Gelukkig hebben de mensen er alle begrip voor als we aangeven dat we hem lekker laten slapen.
    Groetjes Nikki

Deel Deze Pagina