buikpijn / uterus bicornis (tweehoornige baarmoeder)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door astrid10, 12 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Ik ben 21 weken zwanger (1e keer) en ik heb sinds een paar weken buikpijn, de laatste tijd bijna voortdurend. De pijn is niet hevig, ik heb geen krampen en geen harde buiken. Ik heb helaas ook een uterus bicornis en daar maak ik me inmiddels wel zorgen over omdat ik op internet een aantal verhalen over late miskramen heb gelezen. Is de kans daarop veel groter met een uterus bicornis? De gynaecoloog had het over een verhoogde kans, maar ik begin me af te vragen in hoe groot die kans is. Is die pijn zorgwekkend? Ik vraag me soms af of mijn baarmoeder het wel aankan.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Astrid10,

een uterus bicornis komt wel eens vaker voor inderdaad. Er kan heel goed een zwangerschap in groeien. Veel van de mensen die een uterus bicornis hebben weten dit niet eens. In het begin van je zwangerschap (de eerste 3 maanden) is het extra spannend of een zwangerschap er goed zijn plek kan vinden. Als het daarna goed is ingenesteld en gaat groeien is het grootste gevaar geweken. Wat je wel eens kan zien bij zo'n baarmoeder is dat kindjes in de zwangerschap vaker in een stuit liggen. Door de vorm van de baarmoeder, een soort hartje, ligt een kindje vaak op die manier het lekkerste. Soms gebeurt het dat een vroeggeboorte wordt veroorzaakt door zo'n baarmoeder. Dus voor nu ook geen probleem, maar iets om in de gaten te houden wanneer je in de laatste maanden van je zwangerschap komt. En soms zie je bij een bevalling dat de baarmoeder wat moeite heeft met de contracties. Dit komt doordat de spier niet mooi rond kan samentrekken. Maar ook dat hoeft niet te gebeuren. Als het wel zo is, kan daar ook weer wat aan worden gedaan. Wanneer je nog meer vragen hebt of meer dingen hebt gelezen, kun je het beste even contact opnemen met je gyn, die kan je er nog veel meer over vertellen. Voor nu hoef je je dus geen zorgen te maken. En buikpijn hoort bij de zwangerschap. Je baarmoeder groeit en daar gaan een hoop pijntjes mee gemoeid! Zolang je geen bloedverlies hebt of contracties die om de 5 minuten komen en dus op weeen lijken (zo klinkt je verhaal inderdaad helemaal niet) hoef je je niet druk te maken. Lekker genieten, ook met zo'n bijzondere baarmoeder!

Groetjes Brigitte

3. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hallo Brigitte,

Bedankt voor je antwoord!
    Ik had de gynaecoloog er al het nodige over gevraagd, maar eerlijk gezegd kon die me er niet veel meer over vertellen. Hij had ook wel aangegeven dat veel vrouwen het niet eens of pas bij de bevalling (keizersnede) merken, maar van de andere kant is de reden van een miskraam bij een zwangerschap van ca. 20 weken ook wel vaak een uterus bicornis, maar weet men het dan niet omdat er niet in de baarmoeder gekeken wordt (en dus de oorzaak onduidelijk blijft). Maar goed, na jouw reactie gelezen te hebben ben ik er wel geruster op.

Groetjes,
    Astrid

Deel Deze Pagina