Ik lees hier veel over frambozenbladthee enz. Bij ons in Duitsland zijn een aantal voorbereidende maatregelen, die je zelf kunt doen, inmiddels heel normaal en worden door de verloskundigen aanbevolen: - Frambozenbladthee drinken vanaf de 36e week (niet eerder!). Twee maal daags een kopje, getrokken uit twee theelepels thee drinken. Werkt stimulerend voor de baarmoeder. - Caulophyllum C4 Globuli: Is een homeopatisch middeltje, mag je vanaf de 38e week nemen. 2 x daags drie bolletjes nemen. Zorgt dat de moedermond sneller verweekt, de weeen effectiever zijn en de geboorte dus makkelijker verloopt. - Dam-massage: Vanaf de 34e week masseer je het gedeelte tussen je vagina en anus met een natuurlijk olie (olijf- of amandel) of speciale dam-massage-olien die je bij de apotheek kunt krijgen (weet niet of dat in Nld ook verkrijgbaar is). Dit stimuleert de bloedsomloop en de rekbaarheid, en daardoor minder risico op uitscheuren / knip. - Acupunctuur: wordt hier door de verloskundige gedaan. Verkort de openingsfase met ca. 2 uur. Dit laat je 1 x per week vanaf de 36e week doen. Ik heb mijn gyneacoloog gevraagd, wat zij hiervan vindt, en ze heeft er niks op tegen. Wetenschappelijk gezien is de werking niet bewezen, maar baadt het niet, het schaadt ook niet. Ik heb er wel heel veel positieve verhalen over gehoord van andere mama's en daarom neem ik alles maar mee, je weet nooit!
even over de dam massage ookwel perineummassage genoemd. Onder zoek heeft uitgewezen dat het erg goed is om je vantevoren te masseren maar wanneer je je beperkt tot uitsluitend het onderste gedeelte je grotere kan hebt om bijv omhoog te scheuren. LAten we dat nou helemaal niet willen! Als je je dus gaat masseren is het sterk aan te raden om rondom te masseren.