hai ladies Ik ben benieuwd welke pijnbestrijding jullie hebben gekregen ( als dat dan zo was) in plaats van de ruggenprik en waarom heb je die gekozen en werkte het? Ik wil namelijk het liefst GEEN pijnbestrijding...en als ik het wel neem dan sowieos GEEN ruggeprik...maar er zijn wel verschillende alternatieven... Ben benieuwd naar jullie ervaringen...?
Hoi, ik wilde ook absoluut geen ruggenprik (vanwege bijwerkingen voor het kind) en wilde ook het liefst helemaal geen pijnbestrijding. Uiteindelijk wel pijnstilling gehad en wel een infuus met remifentanil. Dit is hier het meest veilige van dit moment, heeft een hele korte halfwaardetijd (wordt snel afgebroken), is erg snel uit je lichaam en uit dat van je kind. Uiteindelijk heeft elke vorm van pijnstilling (van het ziekenhuis) bijwerkingen op je kind (vertraagde hartslag en ademhaling, soms koorts), maar deze was het minst heftig voor het kind. Lees je vooraf goed in over wat ze bieden in het ziekenhuis! Ik had niet het idee dat de pijnstilling iets deed, maar het was vlak voor het persen, dus weet niet hoe de pijn zonder was geweest Succes!!
Een ruggeprik heeft dus weinig tot geen bijwerkingen voor het kind, andere pijnbestrijding wel. Maar in het ziekenhuis houden ze jou en je kind goed in de gaten en laten ze je echt geen onnodig risico lopen hoor. Ik heb met wee-opwekkers een pijnstilling in mijn been gehad, dat de scherpe randjes ervan af zou halen. Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn zonder deze injectie, maar ik vond de pijn nog steeds heftig hoor. Uiteindelijk heb ik na 13,5 uur weeen alsnog een ruggeprik en keizersnee gehad. De ruggeprik heeft totaal geen effect gehad op ons zoontje en is echt veel minder 'eng' dan wordt aangenomen. Laat je gewoon goed informeren in het ziekenhuis. Ik wilde ook nooit pijnbestrijding, maar ben er achter gekomen dat je daarover eigenlijk pas kan oordelen tijdens je bevalling
Ik heb bij mijn eerste remafentalin gehad, een pompje, niet de verwarren met de geboortetens, want dat is wat anders. Dit is echt aan het infuus. Je krijgt een basis hoeveelheid en verder kan je tijdens zelf toedienen indien nodig (lees: manlief indrogtineerde me ) De pijn bestrijding genomen omdat ik na 9 uur weeenstorm nog 2 cm ontsluiting had. Was op (mede doordat ik al maanden slecht sliep) De pijn was er nog wel, maar het gaf me tussen de weeen door net wat meer rust. Overigens was ik volkomen helder, sommige zeggen dat ze helemaal weg zijn maar ik maakte alles (helaas) heel bewust mee.
Ik heb een pethineprik gehad die de scherpe kantjes eraf zou moeten halen. Moet zeggen dat ik er niet veel van gemerkt heb, schijnt dat ik wel wat wartaal heb gesproken maar echt minder pijn heb ik niet ervaren. Edit: heb ervoor gekozen omdat ik na 12 uur nog op 4a5 cm zat en het niet trok.
Ik heb een pompje met remifentanil gehad. Dit was besloten door de artsen in het ziekenhuis omdat ik de persweeën zonder pijnstilling niet meer weg kon puffen. Ik heb dus zelf niet bewust die keuze gemaakt. Maar achteraf gezien vind ik het wel prima zo. Het hielp in ieder geval wel.
Heb volgens mij bij de eerste een pethidine prik gehad.... en waarom??? Geen idee.... ik piepte niet eens van de pijn,..... maar was in het ziekenhuis... en de broeder kwam op me af... en zei: Ik ga je nu een prik geven voor de pijn.... en zette gelijk een spuit in mn bovenbeen... het was mn eerste bevalling.... en dacht dat het standaard was... hetzelfde als dat ik een infuus kreeg met alleen vocht... voor als het nodig zou zijn (??) Het was niet dat de onsluiting niet vorderde ofzo.... had om 12.30 uur 4 cm... en zoon is om 16.08 geboren..... dus lijkt me aardig vlot voor een eerste.... pas na mn tweede bevalling ook poliklinisch begreep ik dat het niet standaard zo is..... heb toen niets gehad... en ook nergens om gevraagd... Ik dacht na mn eerste bevalling dat ik high was geworden van de prik, maar bij mn tweede bevalling was ik net zo aan t trippen.... dus blijkbaar maakt mn lichaam genoeg verdoving zelf aan....
Bij de voorlichting in het ziekenhuis zeiden ze toch echt wat anders. Het belangrijkste argument voor ons (om een ruggeprik niet te willen) is dat de kans op koorts bij de baby erg groot is na een ruggeprik en dat je baby dan dus 3 dagen in het ziekenhuis moet blijven. Dat hopen wij dus echt te voorkomen, maar ja, ik ben nog nooit bevallen, dus wie weet verander ik wel heel rap van gedachten.
en dat is niet het enige.... ook gelezen dat ademhalingsproblemen vaker voorkomen... en dat de kinderen gemiddeld lager scoren bij de apgar.... en nog een rijtje nadelen...
Ik heb remifentanil gehad (het pompje). Ontsluiting schoot niet op, zat mezelf compleet in de weg en viel tussen de weeen door in slaap en kon ze niet meer opvangen. Echt ellendig. Was al in het ziekenhuis vanwege meconiumhoudend vruchtwater. Het grootste gedeelte van de pijn was weg, ik was wel een beetje wazig maar voelde me verder wel goed. Kreeg extra zuurstof voor de baby en moest in bed blijven. Moest ook overgeven omdat ze iets te hoge dosis gaven. Maar eenmaal bijgesteld ging het prima. Ben in 2 uur tijd van 4 naar 10 cm gegaan zonder at het teveel energie kostte!! Had wel het idee dat de persweeen minder sterk waren/voelden, maar weet niet of dat te maken had met de pijnstilling. Heb uiteindelijk maar 20 minuten geperst. Heb ook het 'staan' van het hoofdje niet gevoeld, dus moest goed luisteren naar de opdrachten van de verloskundige/gyneacoloog. Mijn dochter had apgar score 8/9/10 dus zij heeft er geen last van gehad. Ik moet binnenkort weer bevallen en probeer het zonder pijnstilling te doen. Maar als het weer moet dan ook weer remifentanil.
Bedankt dames voor jullie antwoorden, daar heb ik wel wat aan...Vriendin van me is net van de week bevallen en kreeg ook die prik in haar bovenbeen...omdat haar ontsluiting niet opschoot...kreeg ze dat in combinatie met weeenopwekkers...zij heeft ook niet echt het idee gehad er iets aan te hebben...zou de scherpe randjes ervan af halen.. Ik ben gewoon geen voorstander van de ruggeprik...dus wil ALS ik het echt niet meer trek een alternatief...mn vk had idd iets over dat zelf toedienen verteld...maar heb daar ook verschillende dingen over gehoord.. Las trouwens hier op zp dat de ruggenprik van de keizersnee heel iets anders is dan de ruggenprik tegen de pijn voor de weeen ....wist dat niet....jullei wel?
toevallig laatst opgezocht..... ook nav een topic... misschien wel hetzelfde topic als jij hebt gelezen... het verschil tussen.. uhhh spinaal en epiduraal.... bij de ene.. (weet nu ff niet meer welke) prikken ze niet door het vlies heen..... en ben je niet volledig verlamt.. dit ivm het voelen van de weeeen.... bij de andere prikken ze verder door... en voel je geheel niets meer... (bij keizersnede en andere operaties...) zoiets was het iig....
Ben in bad bevallen en was ook relaxerend! Het warme water neemt de scherpe kantjes ervan af. De weeën kwamen redelijk snel (kort maar hevig) en ben toen in bad gegaan. Héérlijk! Wilde tussen elke contractie gewoon in slaap vallen. Voordeel is ook dat "onderaan" alles wat weker wordt en knippen zo goed als niet voorkomt en scheuren miniem is. Volgende keer meteen opnieuw!
Qua pijnbestrijding is een epiduraal (ruggenprik) het beste voor jou en je kindje. Remifentanil is soms een goede tweede optie. Er kleven echter wel een aantal nadelen aan Remifentanil (Ultiva). Ruggenprik lijkt misschien eng maar is het veiligst voor jou en je kindje
Heb ruggeprik en keizersnee gehad, ukkie heeft apgarscore van 9 en 2 x 10 gehaald en heeft beslist niks binnen gekregen of nadelen gehad door de ruggeprik. Wellicht is het anders als je de ruggeprik tegen de pijn krijgt, maar die is lichter, dus dat lijkt me niet. Denk dat aan alle pijnbestrijding of verdoving een risico zit, maar over de ruggeprik doen veel indianenverhalen de ronde. Gewoon goed laten voorlichten en doen waar je jezelf goed bij voelt.
En een ruggenprik voor weeen en keizersnede zijn anders ja. Ze worden in de meeste ziekenhuizen in een andere ruimte van het ruggenmerg geprikt. Spinaal of Epiduraal. Bij een spinaal blijft er geen slangetje achter en de verdoving is krachtiger. Sommige ziekenhuizen kiezen ervoor om een combinatie van die 2 te doen. Dit zorgt ervoor dat je na de operatie nog pijnbestrijding krijgt via de ruggenprik (dit kan alleen in de epidurale ruimte) Mocht je al een epiduraal hebben en je krijgt toch een keizersnede kunnen ze de epiduraal '' opspuiten''
Ik heb een prik in me been gehad omdat ik op 9 cm bleef hangen. Met een infuus om de weeen op te wekken. Nou ik voelde de pijn nog steeds hoor alleen tussendoor viel ik steeds in slaap daardoor had ik weer meer kracht voor de weeen op te vangen.
Prik in mijn been. Ik was helemaal van de wereld. Ik heb van een uur persen nog maar de herinnering aan twee keer persen en Isabella was er. Klinkt misschien raar maar ik vond het helemaal niet leuk om zo van de wereld te zijn. Maar goed, de pijn was wel weg.