kindje voor 6 mnd toe aan vast eten, negeren?

Discussie in 'Voeding' gestart door fafje, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn dochter kwam vanaf een maand of 5, of iets later, geleidelijk aan steeds sneller voor een volgende voeding. Ook 's nachts kwam ze steeds vaker. Voor mij een teken om te denken dat zij niet meer genoeg had aan alleen BV.
    Ze is een flinke meid (geen reus hoor, ze zit op de +1 lijn) en enorm actief. Met 6 maanden ging ze kruipen en vanaf 9 maanden loopt ze los. Ik denk dan ook dat zij een grote energiebehoefte heeft.
    Ik ben haar vanaf 5,5 maand gaan bijvoeden. Dat ging er bij haar in als koek; de eerste twee keer vond ze het maar raar, maar daarna at ze flink van groente en fruit (geleidelijk geïntroduceerd, één soort per keer gedurende enkele dagen, daarna pas nog een soort erbij - dat zijn ook methodes om allergiekans te beperken en in elk geval snel te weten waar ze overgevoelig voor is).
    Ze heeft toen een tijdje veel beter geslapen. Volgens mij kán het dus wel, dat een kindje ergens aan toe is zonder dat ze weten wat het is. Maar dat leid ik niet af uit kijken, kwijlen en dergelijke, maar uit honger-terwijl-er-flink-gedronken-is.

Ik ben overigens begonnen met groente en fruit, niet met papjes.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Een baby heeft vanaf de geboorte behoefte aan melk, dat heeft hij/zij dan ook nog nooit gehad.
    Het is helemaal niet zo gek dat een kindje vanaf een bepaalde leeftijd behoefte krijgt aan méér dan alleen melk en het zou me niets verbazen als dat bij sommige kindjes eerder dan 6 maanden is.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Inderdaad; het valt mij steeds op dat mijn kinderen zo slecht zijn in kalenders aflezen, ze houden zich zelden aan 'wat bij hun leeftijd hoort' ;)

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Net als bij Bri was borstvoeding hier gewoon niet meer genoeg - Irem kwam steeds vaker en dan met name 's nachts, nou mag dat met bv natuurlijk allemaal maar ik probeer ook nog weleens een paar uur te slapen ;). En ik denk dat er een verschil zit tussen met 4 maanden met bijvoeding beginnen en iets eerder dan 6 maanden met bijvoeding beginnen. Het komt echt niet op een paar dagen aan.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Eens met Eylem. Ik doelde dan ook op beginnen met bijv 4 maanden. 5,5 maand ofzo, dat lijkt me ook prima.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Het zou wat zijn zeg, als je gelijk 'het goede van borstvoeding' 'verpest' door je kindje eerder dan dat het zes maanden is eens iets anders te geven.. Heb ik zestien maanden voor Jan met de korte achternaam bv gegeven zeker!
    Nee hoor, als je kindje EN JIJ eraan toe zijn om eerder met bijvoeding te beginnen, hoeft daar niets mis mee te zijn. Maar: jij bepaalt dat, niet je kindje.

7. fafje

fafje Niet meer actief

ja moet eerlijk zeggen, dat ik hier op het forum wel es zo'n idee krijg van andere mama's...dat het zo overkomt alsof dat het geval is, vandaar dat ik zo dacht..

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.010
    6.754
    113
    zuid-holland zuid
    hoi fafje, ik dacht ook aan mijn kindje te zien dat hij toe was aan bijvoeding.. hij beet zo hard op mijn vingers, dat kon hij dan toch ook op een stukje groente! Dus heb ik van de week een worteltje gestoomd en gegeven.. nou motorisch gezien is het een rapley-talentje.. worteltje ging in zn mondje en hij kon het zo verpulveren in zn mondje allemaal geen probleem. Alleen daarna spuugde hij de verpulverde wortel weer uit.. hij snapt niet wat hij er daarna mee moet :)
    We hebben het daarna nog 3 dagen geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Blijkbaar is mijn kindje er toch nog niet zo aan toe als ik dacht. Bovendien zit mijn hele kereltje onder de wortel met vieze vlekken die er niet uitgingen in de was. Ik denk dat we lekker nog even wachten voor we verder gaan :)

Dus anders probeer je het toch gewoon een keer? Als je kindje er nog niet aan toe is dan vind ie het niks en krijgt ie ook niks binnen en kun je hem ook niet verpesten ;):D

9. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik kijk het wel even aan, voorlopig geeft ie nog geen "teken" hoor ...drinkt wel heel gretig aan de borst per x...maaaar doet het goe dmet 5 voedingen dus ja...nog niet aan toe :D bedankt!

10. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

Mijn zoontje wilde ik ook graag de eerste periode niets anders geven. Hij kreeg weliswaar flesvoeding (omdat bv niet kon/ mocht iv mijn medicijngebruik ) maar had veel krampjes enz. Dus wilde in eerste instantie zo laat mogelijk beginnen met bijvoeding. Echter op advies juist al met 4 maanden af en toe een hapje gaan geven en dat ging bij hem juist erg goed.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is geen rekken hoor!

Hier vonden ze alles wat naar mijn mond ging vanaf een maand of 4 ook reuze-interessant en de wijze familieleden meenden allemaal te zien dat ze 'echt aan bijvoeding toe waren, want in die borst zit veel te weinig'.
    Nou, dat viel mee, ze kregen een plaastic lepeltje en kommetje als wij aan het eten waren om 'mee te doen' en met dat speelgoed waren ze echt wekenlang zoet. Ze 'aten' ook, maar het boeide ze echt niet dat er niets op die lepel zat. Want ze deden wat mama en papa ook deden en als ze wilden was er lekkere borst.

Als ze meer nodig hebben, geef ze dan vaker borst. Daar zit alles in wat ze nodig hebben, precies aangepast op hun behoefte.

12. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk wel net als caithlin dat kindjes er eerder aan toe kunnen zijn. Ze kenden melk idd ook niet en daar hebben ze ook behoefte aan. Er zijn genoeg kindjes die snel uitgekeken zijn op melk en andere smaakjes willen proeven.

en een allergie moet je ook in aanleg hebben. Als dat zo is maakt het niet uit of je fv of bv gegeven hebt, dan komt dat toch wel tot uiting en als je geen allergieeen in aanleg hebt, dan zul je die ook wel niet krijgen of je nu bv of fv krijgt.

Er zijn zelfs al artikelen uitgekomen waaruit blijkt dat alleen bv tot 6 maanden zelfs niet goed is. wat overigens door bepaalde mensen hier hardnekkig ontkent zal worden omdat het niet in hun straatje past.

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.299
    1.463
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb 6 maanden borstvoeding gegeven en ik ben niet eerder begonnen met bijvoeden. Mijn vriend heeft heel erg eczeem en mijn zoontje heeft het ook gekregen ondanks dat ik 6 maanden alleen maar borstvoeding heb gegeven.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Als je borstvoeding geeft, smaakt de melk nooit hetzelfde, dus zal je kindje er niet snel genoeg van hebben en andere smaken willen hebben.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze zijn van nature geprogrammeerd om de borst te zoeken en melk te willen. Vast voedsel is ontzettend cultuurbepaald, daarbij is die natuurlijke programmering lang zo sterk niet

Je erft een atopische aanleg. Die kan zich ontwikkelen in een allergie, maar dat hoeft niet. O.a. lang borstvoeding geven en niets anders is een belangrijke factor in het voorkomen of uitstellen van een allergie. Het is dus NIET zo dat je altijd een allergie zult krijgen. Het gedrag van je moeder speelt er echt een belangrijke rol in.

Ja, er is pas weer een artikel met die conclusie gepubliceerd in een toonaangevend medisch tijdschrift. Dat ontken ik helemaal niet hoor.
    Maar het artikel was niet gebaseerd op eigen onderzoek, de schrijvers hebben een aantal andere onderzoeken bij elkaar gezet en aan de hand daarvan hun conclusies getrokken. Die overigens ook al weer door meerderen onderuit gehaald zijn. Interessant detail: een van de schrijvers werkt voor een kunstvoedingsfabrikant (wiens brood men eet...)

16. tulip

tulip Niet meer actief

ik zie nu dat ik mijzelf niet helemaal goed uitgedrukt heb: ik bedoel dat je door het geven van bv niet kunt voorkomen dat erbij je kindje een allergie ontwikkelt. Ook al geef je 2 jaar alleen bv (wat mij ook niet wenselijk lijkt, in vaste voeding zitten ook heel veel goede dingen) dan nog kun je niet voorkomen dat iemand die allergie krijgt.

over het nieuwe artikel, ik vind dat er hier gewoon vaak gezegd wordt, er wordt geadviseerd om 6 maanden lang geen vaste voeding te geven, maar er wordt nooit bij vertelt dat er ook weer nieuwe ontwikkelingen zijn. Daarom vond ik het nodig om dat wel even te vermelden. Ts wil toch alle kennis en ervaringen weten??

Niet elk kind is geprogrammeerd om de borst te zoeken hoor???:( Net zoals niet elke moeder haar borsten als voedingsbron ziet. Ik zie dat nl helemaal niet zo en ik vind het niks met voeden te maken hebben. Dat is net zo persoonlijk als dat wij hier in NL graag aardappelen groenten vlees eten en aan de andere kant van de wereld ze verzot zijn op rijst.

17. fafje

fafje Niet meer actief

hmmmm...

ik heb geen productie dip, maar mn zoontje vraagt nu wel steeds meer na de voeding, heel veel zuigen op zn handje, en lijtk niet tevreden!..ookal leg ik em na een uur weer aan, ik hoor zijn slokken duidelijk...maar hij lijkt meer te willen...ik merk dat mn borsten ook voller zijn..dus de productie is gewoon goed op peil..maar met alle borstcompressie wilt ie elk druppeltje...en is erg boos als er niets meer komt..

dit maakt me dan ff ana het twijfelen...vanaf geboorte tot nu..heeft ie altijd genoeg aan mn melk en houdt ie het altijd om de 3 uur aan...ja buiten een sprongetje of dipje...maar goed...mss let ik er nu teveel op...het valt me alleen wel op...hij kwijlt ook belachelijk veel..als ie honger heeft...lijken wel liters uit te komen haha

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat niet elk kind het meteen KAN en dat niet elke moeder het WIL doet niet af aan het feit dat van nature borsten nou eenmaal bedoeld zijn als voedingsbron voor babies en dat lactatie het normale vervolg op een zwangerschap en bevalling is.
    Afhankelijk van je levensvisie is dat evolutionair zo bepaald of heeft God dat zo geschapen.
    Net zoals al je andere lichaamsdelen ook gewoon een functie hebben. Je benen zijn om te lopen, je ogen zijn om te kijken, je mond is om te spreken en eten. Kan best zijn dat sommige mensen ze daar niet voor willen gebruiken, of dat ze nog andere functies er voor gevonden hebben, maar de basisfunctie is gewoon zoals ie is.
    Heeft niets met cultuur te maken.
    Wat die aardappelen en rijst betreft: die hebben dezelfde functie, het zijn allebei zetmeelbronnen. Daarin verschillen Oost en West niet hoor.

19. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Evolutionair gezien is het best mogelijk hoor, dat een kindje vóór zes maanden 'toe is' aan andere voeding dan melk. Maar dat houdt dan wel in dat een kindje zelf die voeding te pakken moet zien te krijgen, en dat heeft bepaald niets met pureren te maken zoals wij tegenwoordig massaal doen ;)

20. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat baby's voor de zes maanden niet aan eten toe kunnen zijn. Ik geef mijn meisje fv (bij mijn zoontje ook na twee weken) maar probeer haar zoveel mogelijk op verzoek te laten eten. Dit al vanaf het begin en dat is goed gegaan.

Toen ze drie maanden was ging ze naar vier flessen van 210+7 (dus best grote flessen), dit is een tijdje goed gegaan, totdat ze bijna vier maanden was. Op dat moment begon ze te huilen en te mopperen als ze ons zag eten (of ze nu drie uur eerder de fles had gehad of een half uurtje daarvoor) en zij niets kreeg. Een fles geven was ze het ook niet mee eens. Ze ging ook ineens van die vier flessen naar vijf flessen (waarbij je over de max heen gaat en ik dus de flesjes kleiner moest maken) tot zelfs 6!!! flessen. Ik heb op dat moment met het CB contact opgenomen en met hun overlegd om met vier maanden te gaan beginnen met bijvoeding.
    Met vier maanden ben ik dus begonnen met bijvoeden en ik heb er een heel ander meisje voor terug gekregen. Ze kreeg in de ochtendfles rijstebloem en als wij aten een paar hapjes groente (in het begin) of fruit en ze was daarmee al tevreden. (Ze ging zelfs iedere dag poepen ipv eens in de drie, vier dagen). Als ik was gaan 'rekken' dan had ik dus iedere dag met een huilend en mopperend kindje gezeten, eerder beginnen met bijvoeding vind ik dan veeeeeel beter.

Het ging bij haar (vooral in het begin) om het 'eten' zoals wij het ook doen (en ze zou inderdaad ook best wel een wijntje willen proeven, net als alle dranken, omdat ze zelf nog geen onderscheid kan maken tussen goed en slecht. Daarvoor ben jij de moeder of vader. Zelfs mijn oudste kan dat onderscheid nog niet altijd maken en die is bijna zes (die snoept het liefst de hele dag door en dat gaan we natuurlijk niet doen)) maar ook omdat ze er de lichamelijke behoefte aan had.
    Voor haar waren de 'proeverijtjes' voldoende. De paar happen die ze naar binnen kreeg waren eigenlijk te verwaarlozen, maar voor haar genoeg. Je kan wel het beste beginnen met milde groenten, waarvan bekend is dat ze weinig reacties geven. Dit kan je zelf maken of een kant en klaar potje (er zijn alleen sommige potjes die zoooo vies zijn dat ik het niet aan mijn meisje geeft, bijv doperwtjes, gepureerde doperwtjes echt niet te eten:()

Nu is ze nog geen 6 maanden, kan goed op schoot zitten en weet al precies waar eten (een broodkorst a la rapley) naar toe moet. Ik merk wel dat haar behoefte aan echt eten groter wordt, ze heeft niet meer zoveel behoefte aan melk en laat haar flessen grotendeels staan. Ook begint ze nu pas echt hoeveelheden te eten.

Flesvoeding (en borstvoeding natuurlijk) is de eerste zes maanden het enige belangrijke, de rest is allemaal extra. Sommige kindjes hebben hier genoeg aan, andere kindjes niet. Pas na zes maanden moet je beginnen met bijvoeden omdat het dan belangrijk gaat worden. Het is m.i. wel belangrijk dat je naar je kindje zelf kijkt. De signalen als alles naar het mondje brengen, kijken hoe papa en mama eten, kwijlen etc. zijn op zich niet de tekenen die erop wijzen dat ze klaar zijn voor vast voedsel. Alle baby's van die leeftijd zullen dat doen (interesse, tandjes etc). Maar als ze echt boos worden als ze niet iets anders krijgen of veeeeel meer gaan drinken dan normaal, dan zijn dat voor mij wel tekenen dat ze er aan toe zijn. Vooral als ze daarna wel tevreden zijn (zelfs met een paar hapjes)!

Volgens miij moet je gewoon letten op de behoefte van je kindje (fv of bv) en daarop inspelen. Het hele principe van voeden of verzoek is daarop gebaseerd, dus waarom niet met vaste voeding? Als ze meer willen drinken, dan geef je dat toch ook (hoewel je met fv dus aan die max zit)?

Ik wil binnenkort trouwens ook verder gaan met de methode Rapley, al dan niet gecombineerd met potjes, maar ik wil wachten tot ze redelijk goed in een kinderstoel kan zitten. Op schoot kan ze nu al een broodkorst eten, maar ik vind het eigenlijk eng met ander eten omdat ze zich erin kan verslikken. Maar Rapley wordt ook pas vanaf zes maanden aangeraden, onder andere om die reden.

Deel Deze Pagina