Hallo dames, Ik had ff een vraagje... Op dit moment is mijn man onze hele gang/overloop aan het schilderen. Vandaag nog met grondverf, morgen begint hij met de gewone verf. Is het echt heel erg dat ik hier ook nog ergens in huis rondloop, vanwege de 'schadelijke stoffen' of kan het niet zo heel veel kwaad? Ik zit nu in de woonkamer met de deuren dicht en straks gaan de ramen nog allemaal open... weet niet in hoeverre het schadelijk zou kunnen zijn voor het kindje? Iemand een advies o.i.d.? Groetjes, mammamia
Njah, vroeg me meer af of het echt schadelijk is voor het kindje als ik gewoon in de buurt van die verf ben... of moet ik echt een paar dagen van huis. Ik bedoel, over een tijdje gaan we ook de babykamer schilderen en zal ik er ook in de buurt komen... kan dat geen kwaad?
Verf bevat altijd een hoeveelheid oplosmiddelen, ook die op waterbasis. Het is echt heel ongezond voor je kleintje. Ik zou het risico echt niet nemen. Dus pas als alles geverfd is en goed gelucht zou ik pas weer terug in huis gaan. Neem het zekere voor het onzekere!!
Hier het antwoord van de verloskundige van deze site je kunt zelf verven als je wateroplosbare verf gebruikt. Altijd goed luchten. Als je verf op terpentinebasis neemt moet je niet zelf verven maar het door een ander laten doen, na goed luchten kun je daarna wel het huis in. Mirjam Ik zou het dus doen zoals je nu al doet. Niet zelf verfen, ramen open en luchten en anders even aan je eigen verloskundige vragen
Ah fijn, antwoord van een verloskundige... altijd iets 'vertrouwender' als ik het zo mag noemen... mijn eigen verloskundige kan ik morgen pas bellen. Morgen ben ik ook de hele dag de hort op, dus zoiezo niet in huis. Vandaag zit ik wat in de tuin een boek te lezen en nu in de woonkamer waar de geur het minste is. Maar jah, soms moet ik wel door de gang om naar de w.c. te gaan en vanavond moet ik ook nog slapen. Weet niet of de lucht dan alweer vertrokken is. Raad je me ook aan om ergens anders te slapen, of gaat dat weer wat te ver? Je leest zoveel verschillende verhalen op internet... zucht...
je moet natuurlijk doen waarbij je jezelf prettig voelt, maar ik zou niet in de gang gaan slapen Als je de deur daar na het verven even een uurtje openzet zou ik wel gewoon in huis gaan slapen
Er staat wel bij in het verhaal van de vk dat je pas NA goed luchten je huis in kan Dus niet erbij blijven!
hoi, ben het mee eens met petra. Doen waar je je goed bij voelt. Ik zelf als chemisch laborant ben altijd super voorzichtig met gevaarlijke stoffen. De gevaren van oplosmiddelen in verf worden over het algemeen nogal onderschat. Aangezien een kleintje in je buik erg kwetsbaar is en je weet misschien zelf dat je van wat verflucht zelf ook best onwel kan worden (denk aan duizeligheid of schildersziekte) raad ik iedere zwangere vrouw voorzichtig en verstandig hiermee om te gaan. De effecten en gevaren van oplosmiddelen zijn zelfs in deze tijd lang niet altijd duidelijk en bekend. Ik sta me soms best te verbazen over sommige vrouwen die compleet gaan verbouwen en schilderen tijdens hun zwangerschap terwijl het misschien wel schadelijker en gevaarlijker kan zijn voor de foetus dan roken, alcohol of bepaalde dingen eten. Misschien tijdens het slapen extra raam open zetten als het niet anders kan, uurtje luchten na het verven lijkt me trouwens niet voldoende...
Ik heb zelf de babykamer geschilderd met verf op waterbasis. Verder er niet te veel in blijven hangen en het luikje nog steeds open staan om te luchten. Als je vriend aan het schilderen is, zou ik me daar alleen als de nood hoog is vertonen en die plek verder een beetje vermijden... Maar ik zie hier advies van een VK en die hierboven van de chemisch laborant lijkt me ook een verstandig advies.
Ik zit nu een paar uurtjes bij mijn schoonouders in huis en mijn man lucht alles heel erg goed (gelukkig is het zomer)... vanavond als we gaan slapen heeft het dus al wel een paar uur goed kunnen luchten hoor... verder kan ik ook niet veel eraan veranderen... het schilderen was echt nodig en over een tijdje moet de babykamer ook geschilderd gaan worden... ik ga zoiezo niet zelf schilderen en de hele dag in die kamer staan, dus zo heel erg schadelijk zal dat dan toch niet zijn. Of mag je echt dagen je huis niet in? Dat zou niet haalbaar zijn hoor... het lijkt wel of je tegenwoordig alles moet laten als je zwanger bent, ook qua eten enzo:S Word er een btje moedeloos van...
Hier hebben we in huis ook geschilderd. Ik heb er niet met mn neus direct boven gestaan maar volledig vermijden lukt ook niet hoor.