wanneer zwangerschap vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door XXNoukie, 12 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XXNoukie

XXNoukie Actief lid

15 nov 2016
    148
    0
    16
    Vrouw
    Heei dames,

ik lees tegenwoordig zo vaak dat mensen hun zwangerschap al met een week of 8 aankondigen
    zelf vind ik dit erg vroeg, ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
    maar wanneer is een mooie week om het te vertellen aan familie?
    als het goed is ben ik nu 4 weken en 4 dagen zwanger.
    en eind febr vieren mijn man en ik onze verjaardag ( dan zou ik 11 weken zwanger zijn)

eigenlijk zouden wij die dag ( 26 febr) aankondigen dat we gaan trouwen, dit is alleen pas in mei 2018 en manlief wilt dit nu eigenlijk uitstellen vanwege zw

wachten tot 12/13 weken of iets anders?
    ik hoor graag tips :)

2. Kate87

Kate87 Bekend lid

11 jan 2017
    636
    595
    93
    Dat moet je zelf eigenlijk weten, wanneer dit goed voelt. Vanaf 8 weken worden de kansen op miskramen kleiner, maar ik vind dit ook nog heel vroeg om te vertellen!
    Ik heb het vorige zwangerschap met 11 weken verteld, nog voor de uitslag van de combinatietest er was. Nu zou ik dat anders doen en eerst die uitslag willen weten.

Doe wat je gevoel je ingeeft! Bereid een leuke manier voor om het te vertellen, dan heb je een hoop voorpret!

Oja, aan de mensen dichtbij zoals ouders, zussen, beste vriendin heb ik het wel al verteld!

3. Ruubs

Ruubs Bekend lid

27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Je moet het doen wanneer het goed voelt!

Wij hebben het precies met 10 weken vertelt, omdat het toen oud en nieuw was en dat vonden we wel een mooi moment om het te delen. Daarnaast hadden we al 2 goede echo's gehad, waardoor we er vertrouwen in hadden.

4. jeshh

jeshh Niet meer actief

Ik geloof dat ik het zo snel mogelijk zou willen vertellen aan mijn ouders en nog een handjevol mensen, vooral om een vangnet te hebben maar ook omdat zij al zo lang met ons meeleven. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt!

5. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik heb het nooit voor de 13 weken bekend gemaakt, en de laatste keer was ik 15 weken zwanger. Ik begrijp dat dit niet gangbaar is, maar wij voelde ons hier prettig bij.
    Ik zou sowieso wel een echo afwachten. Maar verder gewoon doen wat goed voelt voor jullie.

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mijn beste vriendinnetje wist het de dag van de positieve testen. De rest elke keer na de eerste echo ingelicht, meestal rond de 8-9 weken dus. Bij deze zwangerschap heb ik het pas verteld met 15 weken, omdat we toen in NL waten en ik het leuk vond om het persoonlijk te vertellen.

7. XXNoukie

XXNoukie Actief lid

15 nov 2016
    148
    0
    16
    Vrouw
    wij hebben de echo 27 januari met bijna 7 weken dus
    dit omdat wij net in de MMM zouden starten.
    nu wil mijn vriend sowieso wachten met vertellen tot na de eerste echo aan mn moeder
    alleen mn moeder wist dat we daar mee bezig waren en zou mij eventueel helpen met prikken.
    nu had ik haar dus dinsdag in tranen opgebeld ( eigenlijk van blijdschap) maar zij dacht dus dat ik die dag moest prikken
    nu denk zij dat we aan het prikken zijn..
    ene kant wil ik het nu al wel vertellen aan mn moeder en andere kant het is nog zo pril

ben bang dat als ik het vertel dat het dan mis gaat

8. XXNoukie

XXNoukie Actief lid

15 nov 2016
    148
    0
    16
    Vrouw

met hoe veel weken heb jy de echo's gehad?

9. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Wij hebben het beide keren na een goede echo verteld. Ik had rond de 10 weken de termijnecho.

10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.069
    17.023
    113
    Aan onze ouders hebben we het een week na de positieve test, dus met ruim 4 weken, verteld. Erg vroeg, maar mocht het misgaan, wilden wij hun steun graag hebben.

Aan vrienden, op m'n werk, etc, hebben we het met 10 weken verted, dat was na 3 goede echo's :)

11. Mel7

Mel7 Bekend lid

12 apr 2016
    870
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ditecte omgeving (ouders e.d.) hebben we na de positest verteld, nlen pas bekend gemaakt na een goede 12 weken echo :)

12. MamavanThiemo

MamavanThiemo Bekend lid

21 okt 2012
    550
    11
    18
    mijn moeder, zus en schoonfamilie mogen het weten. Ik ben nu ruim 4 weken zwanger. Met 17 zwangerschap weken vorigjaar onze zoon kwijtgeraakt dus een magische 12 weken grens hecht ik totaal geen waarde meer aan.

13. lijntje00

lijntje00 Actief lid

3 jul 2014
    331
    0
    0
    Ik las ergens een stuk dat vroeger men het meteen vertelde. Je moet doen wat jij prettig vind. Maar zorg wel altijd dat je iemand hebt om mee te praten.

Wij gaat het na de 7 weken echo vertellen aan familie en directe vrienden. Of het nou mis gaat of niet. Ik vind het dan geen reden om het geheim te houden.

14. Friesje203

Friesje203 Fanatiek lid

31 dec 2014
    1.142
    844
    113
    Wij hebben maandag de eerste echo en als die goed is vertellen we het zaterdag aan ouders en schoonouders. We zijn dan op wintersport en een week geen alcohol gaan ze niet geloven. De rest proberen we mee te wachten tot week 11-12.
    Maar als ik steeds zo misselijk blijf lukt dat op mijn werk niet denk ik..

Te vroeg durf ik niet, ik wil eerst met de echo bevestiging..

15. Nienke87

Nienke87 Fanatiek lid

12 nov 2015
    1.244
    6
    38
    Mn schoonmoeder 5 dagen na de positieve test, en de rest van de ouders, broers en zussen met 6+5 en 6+6 weken. We hadden met 6+3 de eerste echo gehad en een kloppend hartje gezien.
    Hier wilden we iig op wachten. We hebben bij het vertellen wel ook gezegd dat het nog pril is, en er nog zeker kans is dat het mis kan gaan, maar dat we het iig vast met hen wilden delen. Ook ivm evt steun krijgen en verhaal kwijt kunnen, mocht het toch mis gaan!

Vrienden ed krijgen het waarschijnlijk te horen als de volgende echo goed is. Deze hebben we met 9+3. Misschien dat we dan nog even wachten tot het weekend erna ofzo, maar dat zien we dan wel :)

16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Mijn schoonouders en een vriendin zijn op de hoogte van het hele medische traject, die wisten het vanaf 5 weken. Aan de rest van de fam vertel ik het denk ik na de termijnecho, rond 12 weken. Ik vind het fijn om het gewoon nog even 'van ons' te houden..

17. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Bij mijn oudste met 6+2 verteld aan ouders broers en zussen en aan een collega omdat ik bijna niet meer rechtop kon staan :) (dat was met 7 weken) en rest van de familie en collegas pas met 11 weken. Ook nu maken we het aan ouders bekend bij 6.5 week en pas rond de 12 weken op het werk ed. Ik kan het bijna niet stilhouden als ik bij mijn ouders/schoonouders ben :)

18. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn ouders vrijwel direct en mijn beste vriendinnen ook en schoonfamilie ook vlot. Ik zie geen reden waarom niet. Als het mis gaat wil ik dat toch ook niet in het geheim verwerken?
    Vind het zo'n onzin dat je het pas 'mag' vertellen als de eerste risico weken voorbij zijn.
    Maar dat is dus persoonlijk.
    Waar jij je goed bij voelt is het goede moment.

19. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Ik heb het 3 dagen na de test aan mijn ouders en broers vertelt (eerste positieve test met 3+4 weken). Ik spreek m'n moeder iedere dag aan de telefoon dus vond het te moeilijk om niets te zeggen. We hebben het diezelfde week ook aan mijn schoonouders verteld en aan 1 schoonzus. Ook 1 vriendin wist het gelijk. Met de rest van de familie (broers en zussen + ooms en tantes etc. en goede vrienden) hebben we gewacht tot 7 weken of zo iets, toen we de eerste goede echo hadden gehad. En met 12+3 weken aan iedereen die het nog niet wist (via Facebook).

We hebben het bewust zo vroeg al aan onze ouders verteld, omdat ik als het mis was gegaan het ook verteld zou hebben.

20. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Mijn ouders en schoonouders een week na de positieve test :) vrij snel maar dat voelde voor ons fijn. Daarnaast weten 2 vrienden het. Verdere familie en vrienden horen het rond de 12 weken.

Deel Deze Pagina