4 jaar en niet poep zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suusjeuh, 9 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    We beginnen nu toch een beetje te dubben...

Onze zoon is eind juli 4 geworden, hij gaat dus bijna naar school! Hij is ongeveer sinds 3,5 jaar plas zindelijk, ongelukjes daar gelaten. Ook de nachten is hij grotendeels droog. Maar poepen... Hij voelt het gewoon echt bijna nooit aankomen. Eerst zeiden we "Als je naar school gaat, moet je wel op de wc poepen want de juf heeft geen verschoon ding" als ik zn luier uit laat, poept hij gewoon in zijn onderbroek ( En ik vind dat erg vies gezien de zwangerschap en hij vaak geen drol poept maar er vaak plakkerigere poep bij zit, poep langs heel zn benen met het uitdoen van die onderbroek dan ) Heel heel soms voelt hij het aankomen of hebben we een geluks treffer maar dan bedoel ik gemiddeld minder als eens per week. Hij heeft geen vast poep moment, hij kan zo 3 dagen overslaan en dan 2 keer achter elkaar poepen. Ook als hij net op de wc heeft geplast en "een windje gelaten" kan hij 3 minuten later in zn broek poepen.

Hij vind het zelf niet fijn, maar zegt nu wel dood leuk "Ik kan straks niet naar school" terwijl hij daar wel enorm veel zin in had!

We zijn naar het CB geweest voor advies maar die hadden natuurlijk geen tips. Ik bedoel, een beloon systeem heeft geen nut als het gewoon nooit lukt. Stickers plakken is hij niet gevoelig voor en hij mag een groot kado uitzoeken als hij helemaal zindelijk is ( Paw patrol bijvoorbeeld ) maarja, het lukt nog niet, dus hij krijgt zn kado niet. Als het wel lukt, gaan we bv wel een ijsje eten bij de ijsboer maar hij koppelt dit niet direct aan zindelijkheid want in de zomer eet je wel vaker een ijsje.

Ik heb bij het CB gevraagd om een doorverwijzing naar de poep en plas poli maar die gaven aan "kijk het maar een maandje aan, noteer hoelaat hij poept en kijk of je een verband kan vinden" wat dus niets doet...

Wie heeft er meer ervaring met een niet geheel zindelijke kleuter?

( Overigens is het nadeel dat hij met een luier broekje niet zo makkelijk zelf naar de wc kan, en in een onderbroek de poep ongelukjes erg onprettig zijn, straks op school ook, in een ondergepoepte onderbroek wachten tot je verschoond kan worden geeft wel veel rommel )

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Tja, erg lastig. Heeft hij echt nog nooit op een potje of wc gepoept? Geeft hij het plassen altijd zelf aan, of moet je hem sturen?

Kan er iets zijn geweest waardoor er angst is ontstaan om te poepen?

Zelf zou ik overigens echt geen luier meer aan doen. Het is inderdaad wel vies als hij in zijn gewone onderbroek poept, maar zo blijf je hem wel de gelegenheid en het signaal geven dat hij gewoon in zijn broek kan poepen.

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Voelt hij het niet aankomen?

Volgens mij kan je ook naar een bekkenfysiotherapeut bellen om na te vragen of zij er iets mee kunnen? Ik zag laatst een folder liggen daar.

En je huisarts kan ook doorverwijzen naar de poeppoli dus ik zou daar je vraag ook neerleggen!

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.593
    113
    it hij toch niet verstopt. Als z'n buik zo vol zou zitten is het lastig om op te houden.
    Zou zeker naar de huisarts gaan.

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kunt idd naar de bekkentherapeut. De bekkentherapeut waar ik heen gegaan behandelde ook kleine kinderen. Je kunt zonder verwijzing naar een bekkentherapeut.
    Overigens zou ik het CB niet vragen om een verwijzing naar de poeppoli, maar de huisarts.

6. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Ik zou ook naar een bekkentherapeut gaan. Hier is idd geen verwijzing bij nodig en anders even bij de huisarts halen. Uiteindelijk is bet vaak zo over hoor als ze eenmaal op school zitten. Overigens mag je wel naar school als juf weet dat je alles aan het werk hebt om hem zindelijk te krijgen. Tenminste dat is hier het geval.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Bekken therapeut is een heel goede tip, bedankt! Die gaan we bellen.

Lieke84: Hij geeft zelf aan te moeten plassen, ook 's nachts en 's ochtends vroeg. Alleen voor het eten en voor we de deur uit gaan sturen we hem. Poepen op de wc is ik denk, 4x gelukt sinds de kerst. Waarvan 3x de afgelopen maand. Wbt geen luier meer aandoen; het maakt niet uit of hij wel of geen luier aan heeft, hij plast er nooit in ( Hij draagt dezelfde luier overdag en dan 's nachts, en 's ochtends krijgt hij een schone frisse aan ) maar hij kan gerust 3x op een dag in zijn onderbroek poepen. Al minstens 8 maanden lang. Dus echt dat ik hem gewoon een luier aan doe hoor!

Chrystel73; verstopt in principe niet hoor, hij poept wel onregelmatig maar als hij een dag overslaat poept hij de volgende dag gewoon 2x. Of 3x. De consistentie is niet vast omdat hij nogsteeds meerdere voedsel intoleranties heeft.

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.171
    3.053
    113
    Nederland
    Hier een meisje van juli en ook nog niet poep zindelijk. Wij lopen bij de poeppoli. Ik zou de huisarts om een doorverwijzing vragen.

Wat hier wel hielp is veel kleine kados in een tas en elke keer als ze zelf aangeeft te moeten poepen mag ze een kado. Ze poept nu in een luier en dat is prima voor mij.. de wc komt wel. Zolang ze op school niet in de onderbroek poept ben ik allang blij.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Melanie, hoe hebben jullie dit met school afgesproken? Vraagt je dochter om een luier (en is ze dus eigenlijk wel zindelijk maar niet op de wc?) hier voelt hij het echt niet aankomen, pas als de poep er is dus ik maak me wel druk over hoe dat op school moet.

10. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Plas word goed geabsorbeerd, maar poep zullen ze denk ik in een broekjesluier hetzelfde voelen als in een onderbroek. Dus of dat echt helpt behalve meer rotzooi dat opgeruimd moet worden...

Ik heb begrepen dat sommige scholen (weet niet of elke school het zo doet) de ouders bellen dat ze langs moeten komen om het te verschonen.

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn jongste was ook niet zindelijk. Onze school had een streng beleid, dus ik heb ze gebeld. Zoon mocht gelukkig met luier komen, hij ging maar halve dagen en bij een poepluier belde ze mij om te komen verschonen. Hij bleek een regulatiestoornis te hebben en voelde zijn lijf echt niet goed genoeg aan. Na fysio ging het beter, en toen hij naar een mkd ging ipv regulier onderwijs werd hij zindelijk. (Zijn net verhuisd en nu gaat het wee minder)

Zou de school bellen voor overleg en naar de huisarts om medische oorzaak uit te laten sluiten!

12. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    We lopen met hetzelfde, al hebben wij nog tot oktober. Hier wel een kind met verstopping, dat gaat inmiddels gelukkig redelijk goed, maar daardoor voelt hij het niet goed aankomen, "ik moet poepen" is meestal eigenlijk al te laat, dan komt het al en kan hij het niet meer tegen houden. Ik zal ook eens kijken naar een bekkenbodem therapeut.

13. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou er op staan dat ze je doorverwijzen. Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar even gezien de situatie: je hebt straks een tweeling waar je druk mee bent. Lijkt me dan echt heel vervelend als naar school kunt komen om z'n poepbroeken/luiers te moeten verschonen.

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Dit lijkt mijn zoontje wel. Hij heeft net hetzelfde voor als jij. Hier naar de kinderarts geweest en deze wijt het aan dat hij niet wil poepen op het potje en dit bewust of onbewust ophoudt waardoor hij verstopt raakt (moet minstens 1x per dag poepen en dat doet hij niet net als bij jou). Waardoor de eerste poep dus hard is en de volgende plat... En je dus vieze broeken krijgt met poep aan de benen.
    Hier hebben ze me vorige week nog het volgende gezegd:
    - altijd luierbroekje aan doen en hem leren dit goed aan en uit te doen. Dit geeft hen zelfvertrouwen en dat is belangrijk.
    - onderbroekje even laten. Door de vele ongelukjes ondermijnt dit hun zelfvertrouwen en kunnen ze net gedemotiveerd raken en hun poep proberen op te houden waardoor het nog moeilijker wordt.
    - 20 min na het eten hem op het potje zetten, met boekje erbij of iets dergelijks en even "proberen". Lukt het niet, niet erg. Gewoon blijven doen.
    - Geen druk leggen op het poepen, dat zal vanzelf wel komen.
    - Vooral er voor zorgen dat hij dagelijks poept. Dit is belangrijk voor het leerproces. Ik moest hem veel vezels geven en een extra zakje vezels (Casenfibra) in zijn melk doen 's ochtends. Hierdoor wordt de poep zachter en gaat hij elke dag net poepen wat hem ook beter leert de poepdrang te herkennen.
    - Verder kalm blijven zei de kinderarts. Het zal wel komen, sommige kinderen zijn trager hierin dan anderen. Tot 5 jaar is er geen sprake van een probleem volgens hen. Er zijn maar weinig mensen die op hun 18 jaar hun poep niet kunnen ophouden tenzij er een medisch probleem is...

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Cathelijne1986: Ik vermoed dat het hier straks hetzelfde gaat, ik hoop dat hij het de ochtend op kan houden en dan daarna thuis poepen en anders zal ik heen en weer moeten. ( Ik woon gelukkig dichtbij en ben TBM maar gezien de zwangerschap zou het fijn zijn als hij zindelijk is )
    Frisbie: Inderdaad, met de tweeling op komst zie ik er wel tegenop om naar school heen en weer te moeten om te verschonen. We hadden ook gedacht dat ze zo gaan overblijven om mijn lijf een beetje te sparen maar dan moet hij eerst zindelijk zijn. Overigens is het zindelijkheid probleem al langer als de zwangerschap dus heeft het gelukkig geen verband.
    Hemera, gelukkig hebben jullie nog even! Hij voelt het al wel aankomen, ookal is het op dat moment pas. Hier is het echt "Ohh ik heb poep..."
    Podiki, bedankt voor je inbreng! Goede tips van de kinderarts. Alleen is die van mij zo'n enorm moeilijke eter dat ik benieuwd ben of ik er medicatie in ga krijgen.... Toch moeten we er ook aan geloven, een doorverwijzing....

16. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Als hij het echt niet aan voelt komen zou ik daar toch eens door een arts naar laten kijken, want dat lijkt me toch wel de bedoeling op die leeftijd.

Mijn zoontje was op die leeftijd ook nog niet poepzindelijk, maar hij voelde het wel aankomen, hij weigerde het gewoon te doen of had niet goed door hoe dat moest op de wc (is ons nog steeds niet helemaal duidelijk wat het nou was). Hij deed het bijna altijd 's nachts in zijn slaap, in een luier. Ook vervelend, maar daardoor niet direct een probleem op school. Maar we hebben wel met ons handen in het haar gezeten hoor, alles geprobeerd en de wanhoop nabij. Heel af en toe lukte het eens op de wc, dan vierden we groot feest, en dan weer weken niet. Tot hij ergens met 4 jaar 3 maanden ongeveer het opeens ging doen. Van de een op de andere dag, en nooit meer een probleem geweest. Ik begrijp het nog steeds niet echt (maar ben wel erg blij ;)).

Succes! Probeer iets medisch even uit te laten sluiten en anders komt het denk ik toch neer op geduld hebben. En het klinkt hard, maar een keer een foutje op school kan ook nog wel eens wonderen doen. Mijn zoontje was nog niet 100% plaszindelijk toen hij naar school ging. In het begin 1 of 2 keer een ongelukje gehad, en sindsdien nooit meer een probleem gehad. Daar werkte de 'sociale druk' vrij goed...

17. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb dl op potje/wc laten poepen mbv chocola. Daar is ze dol op en dat krijgt ze anders nooit.

Verder idd het moment een beetje gestuurd; glaasje sinasappelsap + plakje ontbijtkoek bij het ontbijt, zodat ze al gepoept heeft voor ze naar kdv gaat.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.171
    3.053
    113
    Nederland
    Tja... school reageerde niet echt. Ja dat kinderen geen ongelukjes meer hebben op die leeftijd;) toen ik vertelde hoe "erg" het bij ons is, lopen via het zkh Enz. Gaven ze aan dat als er een ongeluk gebeurd we worden gebeld en haar moeten verschonen.

Onze dochter heeft momenten dat ze 4x per dag in de onderbroek poept maar ook momenten dat ze erom vraagt. Het is vooral psychisch bij haar, ze is doodsbang om te poepen. Ze houd het met gemak 7 dagen op waatna ze daarna in haar onderbroek gaat poepen omdat het niet meer op te houden is. We gaan binnenkort ook naar een kinder psycholoog toe.

Ik vind dat scholen niet zo moeilijk moeten doen, dit zijn uitzonderings gevallen.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.420
    10.348
    113
    Persoonlijk zou ik een afspraak maken met de huisarts. Het is om medisch uit te sluiten.

Met de meeste scholen kun je afspraken maken. Ze zullen niet verschonen omdat het nog al wat tijd kost en om 28 tot 35 kleuters alleen te laten is niet te doen.

Waarschijnlijk kun je je kindje halen of daar verschonen. Zodra je meer weet zou ik met school een afspraak maken en daarna overleggen.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Morgen gaan we naar huisarts en hoop ik dat hii door wilt verwijzen. Wbt school: het is nu vakantie dus we kunnen toch pas op z'n vroegst 29 augustus contact hebben. En dan breng ik hem gewoon. Juf weet van voor de vakantie dat het een probleem was.

Deel Deze Pagina