ouderschapsverlof, ervaringen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door MoedervanSafia, 19 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Hoi allemaal,

Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek voor een nieuwe baan. Hierdoor zal onze inkomsten drastisch omhoog gaan (eindelijk, na jaren van grote financiële problemen) en zal ik zelfs meer verdienen dan mijn partner.

Echter moet ik meer opvang gaan regelen en ik vind dat al veel te duur (ondanks kinderopvangtoeslag). Is het mogelijk dat mijn partner dan ouderschapsverlof aanvraagt voor 1 dag per week? Mijn partner werkt 40 uur in de week, 5 dagen. Hij zou dan van de 40 uur naar 32 uur kunnen gaan en meer tijd hebben voor onze kleine waardoor ik weer meer uren kan werken. Kan hij ouderschapsverlof aanvragen ondanks dat hij via het uitzendbureau werkt?

Ik heb het één en ander al opgezocht, maar zoek toch ervaringen. Wat zijn de voor/nadelen? Kan je dit aftrekken bij het belastbaar inkomen? etc.etc. Let me know :)

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je bent veel duurder uit als je 8 uur per week minder gaat werken dan kinderopvang. Kinderopvang kost hier 6,50 per uur. Da's dus zon 50 euro per dag.

Als je vrij neemt is dat veel meer neem ik aan en de korting is afgeschaft. Ja je hebt minder inkomen maar die belastingaftrek is echt te verwaarlozen.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij moet je minstens 1 jaar onder contract staan bij je werkgever. Ik weet niet hoe dat zit bij uitzendwerk. Kijk eens in zijn contract of in de CAO voor uitzendkrachten.

4. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Oke, daarom zoek ik dus ervaringen :)

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Niet waar. Hangt volledig af van je inkomen. Hier is kdv 6.80 per uur en je betaald per dag verplicht 11 uur x 6.80.
    Mijn man werkt nog maar 2.5 dag omdat zijn inkomsten gelijk lagen aan wat we kwijt zouden zijn aan kdv. Ik heb een goede baan en hoog salaris dus krijgen niet veel kinderopvangtoeslag terug. Keus was hier dus snel gemaakt toen oudste geboren werd. Mijn man is liever thuis bij de kids dan dat hij gaat werken om de kids weg te brengen.

Helaas niet meer af te trekken bij de belasting. Wel altijd zo geweest maar helaas sinds dit jaar afgeschaft.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

6. koala28

koala28 Niet meer actief

Je moet niet alleen naar je uurprijs kijken wat je per uur verdient, maar ook doorrekenen naar de rest.
    Bijv. bij ons hebben wij een doorberekening gemaakt van vakantieuren, persoonlijk budget, opbouw vakantiegeld, dertiende maand, pensioenopbouw. Dit zijn allemaal dingen die je meetelt.
    (en let op: ik heb het er hier dan over dat ik niets gecompenseerd krijg van mijn werkgever als ik ouderschapsverlof opneem, bij sommige bedrijven is dit anders).

Daarop kwamen wij dat het veel voordeliger is om BSO af te nemen op bepaalde dagen dan dat ik meer ouderschapsverlof zou opnemen.
    Ik neem wel ouderschapsverlof op omdat ik graag 2 dagen mijn kinderen uit school haal. Maar volgend jaar gaan we flexwerken en dan kan en mag ik beter mijn tijden verdelen in de week en zal ik minder ouderschapsverlof opnemen.

7. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit ligt aan het contract van KDV. Bij onze KDV/BSO organisatie zijn er ook contracten waarbij je minder uur per dag afneemt. Dus niet verplicht 11 uur.

8. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    De belastingkorting is afgeschaft inderdaad, en de kinderopvangtoeslag gaat per volgend jaar omhoog.. In sommige CAO's is ouderschapsverlof gedeeltelijk vergoed, dus het is de moeite waard de CAO even goed door te pluizen hierop. De eis dat je al een jaar in dienst moet zijn is ook komen te vervallen, dus je zou zelfs kunnen kijken of jij geen ouderschapsverlof wilt..

Ik zou eerst goed bekijken wat je aan inkomsten kwijtraakt (inclusief idd vakantiegeld, eindejaars, bonus, pensioen enz) en wat opvang kost voor die ene dag extra, uitgaande van de nieuwe KOT. Als dit verschil maar klein is, zul je moeten bedenken waar je je het beste bij voelt.. een dagje thuis met de kinderen is ook wat waard natuurlijk. Soms zijn er ook nog mogelijkheden om fulltime te werken in 4 dagen (4x9 uur), misschien is dat nog een optie voor 1 van jullie?

Qua ervaring: ik werk nu ook 4 dagen (32u) op een fulltime contract met 6 uur per week (onbetaald) ouderschapsverlof. Hierdoor duurt mijn opleiding langer, maar dat heb ik er graag voor over. Mijn vriend werkt ook buiten kantoortijden en is daardoor soms overdag thuis, dus de kinderen gaan na mijn verlof ongeveer 2,5 dag per week naar de gastouder. De belastingkorting was leuk (kwam op iets van 2000 euro), maar zonder deze korting vind ik het nog steeds belangrijk om ook tijd met de kinderen door te brengen.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat is veranderd vanaf 1 januari 2015:
    "U kunt ouderschapsverlof bij uw werkgever aanvragen zodra u in dienst bent. Vanaf 1 januari 2015 hoeft u niet meer minstens 1 jaar bij uw werkgever in dienst te zijn."
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/recht-op-ouderschapsverlof

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier zou ik 68 euro per dag kwijt zijn aan.kinderopvang. al krijg ik niets terug van de belastingdienst, ik verdien toch echt meer dan 68 euro per dag. Daarbij werkt het ook door op je vakantietoeslag of je eventuele dertiende maand.

Elke vrijdag opvang is 272 euro per maand incl eten en luiers. Ik krijg 75 euro terug van de belasting. Dat is dus 193 euro per maand netto.

Als ik elke vrijdag verlof zou opnemen kost dat me 448 euro per maand netto. Plus 430 euro bruto minder vakantiegeld.

Zelfs als ik niets terug zou krijgen van de belastingdienst ben ik vele male goedkoper uit.

In bijna alle gevallen is niet werken duurder dan de kinderopvang. En ja natuurlijk ben je liever thuis hij de kinderen alleen is dat niet de vraag van ts.

Ik krijg mijn verlof doorbetaald dus sowieso is dit voor mij niet van toepassing maar even uitgaande van niet betaald verlof.

Deel Deze Pagina