KMA, borstvoeding vs Pepti, ervaringsderskundigen??

Discussie in 'Voeding' gestart door Beertje123, 29 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje123

Beertje123 Actief lid

9 apr 2013
    149
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik hoop dat er wat ervaringsdeskundigen zijn die mij wat perspectief kunnen bieden!

Al 3 weken drinkt onze kleine meid van 3 maanden slecht.. Ze is afgezakt van 850cc naar 600cc en soms zelfs maar 500cc per dag. 2 weken geleden hebben we ranitidine gekregen voor de reflux. Dit gaf weinig verbetering.. Gisteren weer contact gehad met de kinderarts en nu geven we losac. Ook nu nog geen verbetering en is het eerder erger.
    We hebben dinsdag weer een afspraak in het ziekenhuis om te kijken hoe we verder gaan.. Als dit niet aan slaat dan is het volgemde stap koemelkallergie. Ik geef borstvoeding, afgekolft (ze pakt de borst niet) ze zei dat het beter was als ik dieet ga dan de pepti flesvoeding.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik lees inderdaad op internet (in het kort) dat je door borstvoeding te blijven geven de kans op andere allergieen verkleint.

Maar ik wil het liefst nu zo snel mogelijk resultaat gaan zien.. Mn kleine meisje is iedere fles vreselijk verdrietig en je ziet gewoon dat ze pijn heeft. Ze komt weinig tot niet aan en het duurte nu veel te lang.

Als ik dinsdag naar de arts ga en zeg dan woensdag naar een dietist.. Tegen de tijd dat ik dan 'koemelkvrij' ben, zijn we weer een week verder..

Zou ik dan bijvoorbeeld een week pepti kunnen geven wel blijvenkolven om de productie op gang te houden. en daarna weer verder gaan met de borstvoeding als mijn lichaam koemelk vrij is?

En zijn er moeders die pepti gegeven hebben en dat de allergie als og na 1 jaar over is gegaan?

Sorry hoor voor mijn lange en warrige verhaal maar ik maak me zo zorgen! En ik wil wel voorbereid dinsdag naar het ziekenhuis gaan zodat we gelijk kunnen handelen mocht dat nodig zijn!

Ik hoop dat er moeders zijn die hun ervaringen kunnen
    Delen!

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb geen antwoord op al je vragen. Ik heb wel ervaring met reflux en kea.

Bij mijn oudste kreeg ik direct nexium voor de reflux met als opmerking van de ka "we gaan niet iets proberen wat misschien helpt, ik geef je iets waarvan ik zeker weet dat het helpt" en het hielp.
    Mijn jongste kreeg eerst ranitadine, maar dit hielp slecht. Op mijn verzoek overgestapt naar nexium en dat helpt wel voldoende. Hier op zp lees ik overwegend goede ervaringen over nexium, een enkel kindje dat het niet goed helpt. Dus mocht het uiteindelijk geen kea zijn kun je dit misschien in je achterhoofd houden om te proberen. Nexium heeft soms wel een langere inwerk tijd nodig (5-7 dagen, hoewel dit niet voor elk kindje zo is).

Als jij volledig koemelk vrij eet is dit veel beter dan pepti. In pepti zitten namelijk nog wel koemelk eiwitten, deze zijn alleen kleiner verknipt in de hoop dat het lichaam de eiwitten niet meer herkent. In een aantal gevallen herkent het lichaam het wel en reageert het lichaam alsnog op de pepti en moet je een volgende stap ondernemen, nutramigen of allergy care. Een laatste stap is neocate/nutramigen AA, dat is echt koemelk vrij.
    Dus bij een goed dieet voor jou krijgt je kindje helemaal geen koemelkeiwitten binnen. Als het voor jou mogelijk is is het wellicht beter om gewoon te blijven voeden, alleen te stoppen met melkproducten.
    Als jij van mening bent dat het kea is zou je bijv maandag al kunnen starten met de voor jou zichtbare melkproducten. Tegenwoordig is er veel allergie informatie goed zichtbaar op de verpakkingen.

Soms is snel willen gaan niet de beste optie. De darmen hebben sowieso al 2 weken de tijd nodig om te wennen aan andere voeding, dus als je van bv naar fv pepti en weer naar bv switcht kun je het juist zwaarder maken voor de darmen. Terwijl als jij bv blijft geven de overgang veel kleiner maakt.

Maar mocht het voor jou niet haalbaar zijn om volledig koemelk vrij te gaan eten kan fv een verstandige overweging zijn. Echter dit is iets wat niemand voor jou kan beslissen!

Heel veel kindjes groeien voor hun eerste levensjaar over kea heen, een heel klein gedeelte (ik geloof 3%?) heeft na hun 4e levensjaar nog steeds kea. Dus de kans dat je kindje eroverheen groeit is vele malen groter dan dat dit niet gebeurd. Echter is het wel van belang dat bij bewezen kea je voor langere periode zorgt dat er geen koemelkproducten binnen komen. Dat geeft de grootste kans op verbetering.

Maar de belangrijkste vraag is; wat denk jij dat de oorzaak is? Reflux of kea? Want wat een ka denkt is leuk en aardig, maar vertrouw vooral op je eigen moeder instinct.

3. Beertje123

Beertje123 Actief lid

9 apr 2013
    149
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Jij hebt er veel verstand van en dankzij jouw uitleg snap ik nu ook eindelijk goed wat pepti inhoud.

En wat je zegt over haar darmpjes dat klinkt eigenlijk ook vrij logisch:)

Ik denk zelf dat ze echt veel last van de reflux heeft.. Ze drinkt zegmaar 3 slokken en dan gaat ze vreselijk huilen, dan weer 3 slokken en ga zo maar door. Maar het is ons eerste kindje en ik ben wat dat betreft echt een leek.. Als ik de symptomen lees van koemelk allergie dan kunnen we er wel aardig wat van afstrepen (niesen, krampjes, overstrekken, veel stink windjes, reflux, slechtbdrinken, niet groeien ) Voorheen was ze heel gulzig en dronknze al haar flessen zonder problemen leeg, ik weet niet of dat normaal is bij KMA of zou ze daar al vanaf de geboorte last van moeten hebben?

Dronk jij melk vervangers zoals soja melk om calcium binnen te krijgen?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet toch niet op de diëtiste wachten om op dieet te gaan? Als je aan KMA denkt, start dan gewoon vandaag al. Geen melkproducten, en verder op de verpakkingen kijken of er melk,wei etc in zit. Koemelkeiwitten blijven tot 2 weken in je lijf zitten, dus hoe sneller je ermee start, hoe beter. En dan kan je later alsnog naar de diëtist gaan om de laatste details te finetunen, maar het is niet alsof je als volwassene iets mist als je melkproducten schrapt. Dus dat kan gewoon.

Verder volg ik de uitleg van hierboven: andere refluxmedicatie kan helpen, en pepti is dieetvoeding, maar nog wel gebaseerd op koemelk.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij onze oudste is met 3 maanden kea, verborgen reflux en kiss-syndroom vastgesteld. Eerder riep ik al dat het niet klopte (hij huilde 6-8 uur per dag), maar liep tegen een muur op. Onze jongste had en heeft reflux en ik heb nu het vermoeden van kea.
    Mijn ervaring is wat ik weet en ik hou er erg van om over zulke dingen dan ook veel uit te zoeken ;)

Als je vragen hebt, stel ze gerust. Hier of via pb.

Doorgaans hebben de babys niet direct last van reflux of kea. In je buik krijgen ze voedingstoffen via de navelstreng binnen en 'drinken' ze wat vruchtwater. Dit is niet te vergelijken met het drinken buiten je buik.
    Pas na de geboorte krijgen ze te maken met voeding die in de maag en darmen komen.

Bij koemelkeiwitallergie gaat men ervan uit dat een kindje 2 van de 3 symptomen 'moet' hebben;
    - huidklachten (zoals eczeem)
    - luchtwegklachten
    - maag-/darmklachten.
    In de praktijk gaat dit niet altijd op en heb je ook kindjes die maar 1 van de 3 symptomen heeft.

Slecht groeien, niezen of slecht drinken heb ik bij mijn oudste nooit gehad. Hij was bij de geboorte gemiddeld en met 3 maanden +2 gewicht en +2 lengte. Door de reflux wou hij juist blijven drinken.

Reflux kan een losstaand iets zijn, maar ook veroorzaakt worden door de kea. En niet alle kindjes met kea hebben reflux.

Kinderen zijn geen exacte wetenschap, dus het is soms last om 1 ding aan te wijzen of te zeggen 'dat is het'.

Hoe snel drinkt je dochter nu? Voor drinken uit een fles staat minimaal 15, maar liever 20 minuten. Als het te snel gaat raken ze niet verzadigd en is de kans op problemen mbt de reflux groter. Voor reflux kindjes is het belangrijk om kleine hoeveelheden te drinken en liever vaker een voeding.

Ik heb, helaas, maar 1,5 week borstvoeding kunnen geven. Daarna ben ik fv gaan geven. Dus wat ik heb gedaan voor de calcium kan ik je helaas niet vertellen.
    Wat ik je wel kan vertellen dat soya vaak een slechte combinatie is voor kindjes met kea. De kans op een soya intollerantie of allergie is 60%. Calcium zit ook in diverse groentes, dus ik verwacht dat je het beter daaruit kunt halen.

Zulke specifieke vragen kun je misschien ook beter stellen onder het tabje borstvoeding. Ik weet dat er meerdere dames op het forum te vinden zijn die ervaring hebben met bv en kindje met kea. Zij willen je vast wel meer informatie geven.

6. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Hoi,

Mijn zoontje bleek na 4wk oud te zijn koemelkallergie te hebben en was hier flink ziek van.
    Ik gaf bv. Ik kòn gevoelsmatig geen bv geven daar waar hij zo ziek van werd (veel huilen + pijn). Ik vond het zooooooooo zielig!
    Zelf geheel koemelkvrij zijn zou 2wk duren. Veel te lang voor mij gevoel.
    Ik ben acuut gestopt met bv en gestart met Pepti.
    Na 3dg al een geheel andere baby :).
    Niet meer huilen. Sliep beter etc. (Inderdaad had hij ook dat niezen, piepende ah, slijmerige ontlasting, eczeem, dikke oogleden)

Dat ik gestopt ben met bv heb ik geen spijt van. Heb geen schuldgevoel oid.

Mijn zoontje is inmiddels aardig over zijn allergie heen gegroeid. Wel nog gevoelig droog huidje bij teveel koemelk.

Nu ben ik weer zwanger en wil opnieuw bv gaan geven. De kans dat deze baby ook kea heeft is best groot dus ik ga op voorhand op een koemelkvrij-dieet vanaf 37wk zwangerschap.
    Als beebje er is dan kan ik zelf 's testen of hij tegen koemelk kan door zelf iets van koemelk te nuttigen. Mocht hij er niet tegen kunnen ben ik al koemelkvrij. Mocht hij er wel tegen kunnen dan is dat super!

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier nog 1, met 7 weken gestopt met melkprodukten en 3 dagen later met soja en ei, Ik merkte meteen daarna verschil hoor niet na twee weken pas.

Sterkte!

8. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    2jees, toen je zelf nog bv gaf bedoel je?

Dat zal ook wel dat je eerder resultaat ziet alleen wist ik dat toen nog niet...

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik had met 2 weken al het gevoel dat Lotte kea had en ben meteen gestopt met de grote melkproducten, yoghurt, vla, yogidrink, kaas.
    Dit gaf 2 dagen later al en heel ander kind en ik ben nu nog meer gaan schrappen maar probeer nog wel wat koemelkeiwit in mijn dieet te houden maar dan in hele lage percentage en dat gaat eigenlijk al 3 weken goed.
    1 keer zonder nadenken een ijsje eten geeft ook echt heel duidelijk een kind wat echt niet gelukkig is..

Gelukkig zijn er veel goede vervangers, ik heb sorbetijs ontdekt wat erg lekker is en eet meet knackebrod i.p.v. gewoon brood alleen qua melk heb ik nog geen vervanger.
    Je hebt ook amandel, noten en rijstmelk, maar dat vind ik al niet echt lekker klinken, soja vind ik sowieso niet lekker.

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Hoi, ja toen ik BV gaf, uiteindelijk bijna 11 mnd gedaan zo. Ik moest wel heel streng op dieet maar je komt er achter dat er nog veel alternatieven zijn.

Amandelmelk kun je bijv een lepel cacaopoeder door doen, chocomel ;)
    brood koop ik gewoon bij de super, Tarvo mout. Home - Tarvo

Onze dochter zit zelf nog steeds op hetzelfde dieet.

11. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Groene groentes geven meer calcium dan een beker melk last ik hier pas op het forum, dus als je je daar zorgen over maakt, lekker groen gaan eten ;)

Amandelmelk schijnt trouwens ook niet goed te zijn, omdat daar heel erg veel amandelen in zitten. Mocht je kleine of jij toevallig gevoelig zijn voor noten, dan zit je daar weer mee. Denk dat dat ook zo werkt met notenmelk.

12. Zonnestraal77

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Noord-Holland
    Jaaaaaa er zijn enorm veel alternatieven gelukkig!!
    Dat weet ik gelukkig nog van m'n zoontje, die er zo goed als overheen gegroeid is.
    Krijgt geen grote hoeveelheden melk in 1x. Krijgt geitenmelk.
    Zo nu en dan koemelk, maar weinig. Anders niet ziek maar wel onrustig/droog huidje.

Deel Deze Pagina