Verplicht met twee jaar naar de creche?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door valhalla, 4 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valhalla

valhalla Niet meer actief

Pasgeleden wist iemand mij te vertellen dat kindjes straks vanaf twee jaar verplicht naar de peuterspeelzaal / creche moeten. Ik vond dat zo totaal belachelijk dat ik eigenlijik dacht dat ze het verkeerd had opgevangen.

Maar, dit blijkt dus wel degelijk het plan te zijn, althans het is een voorstel van de onderwijsraad. Elk kindje vanaf zijn tweede jaar twee dagen per week naar de creche.

Bron: http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf ... r_kind.pdf (130 pagina's, enjoy)

Zelf vind ik het een belachelijk idee.

Drie maandjes na de geboorte moet mama weer aan het werk, ondertussen moet ze wel minstens een half jaar borstvoeding geven en anderhalf jaar later moet het kindje naar de creche, om een eventuele 'leerachterstand' te voorkomen. Mogen mensen hun kinderen misschien ook zelf opvoeden van dit kabinet? Ik geloof het niet.

Omdat er een groep kinderen is met ouders die te belabberd zijn om hun kind fatsoenlijk Nederlands te leren voordat het naar school gaat (daar leren ze het toch wel!) moeten kinderen die thuis juist een prima basis meekrijgen van hun ouders, opa's, oma's en vriendjes op hun tweede naar 'school'.

De bemoeienis houdt niet op! De volgende stap is dat ze je een doos verantwoord kinderspeelgoed opsturen, waarmee het kind verplicht moet spelen tussen vanaf dat ze vijf maanden zijn, omdat ze anders 'achterlopen' :(

Wat vinden jullie? Goed idee of toch liever tot een jaar of vier alleen naar de creche als papa en mama hier zelf voor kiezen?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    laat dat de ouders zelfbeslissen. waar bemoeien ze zich mee. Iedereen voed zijn kind op op de manier die hij/zij denkt dat het beste is en zolang het kidn er niet onder lijdt hoeven ze dit niet te verplichten

3. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.093
    1.073
    113
    Kunnen ze nooit gaan verplichten.

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik vind het een slecht idee! Ik had het al eens eerder gehoord en volgens mij is het zo dat als kindjes al naar bijv. een kdv gaan, niet onder deze regel vallen.

Ik vind het goed als kindjes naar de creche gaan hoor, maar die beslissing nemen de ouders nog altijd zelf. Bovendien wordt er weer iets verplicht waarvoor je wel zelf moet betalen. Zoals met bijna alles hier :S

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Pfff, ik heb niet alles doorgelezen van de link, maar ik vind het ook belachelijk.
    Sowieso moet je gewoon de keuze houden of je dat wel of niet wilt.
    Maar ik vind een hoop krom geregeld in Nederland. Zo heb ik 3 maanden zonder werk gezeten. Vrouwen moeten wel werken, maar een baan vinden is echt nog niet zo makkelijk. Vervolgens merk ik dat ze bij een hoop bedrijven het toch niet zo handig vinden dat je een kind hebt, niet flexibel bent, op tijd naar huis moet, om het van het kdv te halen etc. Ik heb haar trouwens al die tijd wel op het kdv moeten laten, omdat als ik haar eraf haal, ik geen plekje meer heb met al die wachtlijsten, maar goed, als werkloze kun je dat geld dus ook volledig zelf ophoesten. Kinderopvang wordt ook weer duurder en die Rouvoet wil dan nog dat iedereen meer kinderen krijgt ook, jaaaaah!
    Maar sowieso al die onzin, boetes als je je kind een dag eerder van school afhaalt voor de vakantie. Ja, zo missen ze die dagen voor de vakantie, waarop je kind zulke belangrijke dingen doet NOT! En helemaal voor kleuters, stel je toch voor dat ze een dagje knutselen missen en een liedje niet geleerd hebben. Alle verplichtingen beginnen steeds vroeger.

6. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    mijn kinderen gaan naar het kdv, maar als dit niet zo zou zijn zouden ze naar de creche gaan.......

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als ze het gaan verplichting dan vind ik ook dat ze het zelf moeten gaan betalen, mensen die het niet kunnen betalen die kan je toch moeilijk verplichten tot zoiets :( ... beetje vreemd ...

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Nou ik vind het belachelijk! Jesper gaat wel naar het kdv, maar alleen omdat wij zelf willen werken. Voordat jesper 4 jaar is is er helemaal niemand die voor hem bepaalt dat hij ergens heen gaat, behalve wij als ouders. Ik vind 4 jaar oud al vroeg genoeg! Idioot zeg.

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik wil sven straks graag naar de psz hebben, maar wel als wij het willen! als ik het een weekje niet nodig vind gaat hij niet!

ik heb soms het idee dat de overheid het opvoeden begint over te nemen en dat is toch echt te zot voor woorden. en in het derde jaar willen ze dan wel subsidieeren, maar dat tweede levensjaar dan? die moeten we dus zelf lappen. leuk....

als het echt is om eventuele taal achterstanden te ondervangen, waarom wordt er dan niet vanuit het cb actie ondernomen met adviezen en begeleiding? waarom iedereen verplichten?

als we een crimineel in de stad hebben, moeten we dan maar allemaal de gevangenis in, zodat er zeker weten niet meer gejat wordt? beetje overtrokken allemaal hoor.

de overheid probeert in mijn ogen veel te veel alle kinderen zelf op te voeden, je 'mag' steeds minder en 'moet' steeds meer. ik doe het op mijn manier en luistr altijd naar goede adviezen en onderbouwde argumenten, maar ik heb toch echt de eindbeslissing in handen hoor

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hihi, zit dat voorbeeld dagprogramma te lezen, zou mijn kind er al niet eens meer naar toe doen. baby's slapen volgens het schema van het kdv, niet hun eigen ritme, verplicht minimaal 3 keer per week tussen de middag warm eten, en ik tel 5 tussendoortjes voor kinderen die er een hele dag zijn met maar 1 volwaardige (natuurlijk warme) maaltijd....

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik snap dit kabinet niet hoor. Aan de ene kant is er overal te weinig geld voor en moeten de kosten voor de KDV voor de ouders omhoog, maar willen ze wel dit soort ongein tot een verplichting maken. Dat gaat ze sowieso geld kosten dus waarom? Mijn kind gaat straks ook 3 dagen naar het KDV dus daar gaat het niet om, het is die verplichting die ik ook een beetje raar vind. De gewone ouders zijn inderdaad de dupe van het groepje achterlijken die hun kind niet normaal weten op te voeden. En hoezo leerachterstand? Volgens mij doen Nederlandse kinderen het over het algemeen prima. En als dit al enigszins achteruit is gegaan, dan komt dat door de achteruitgang van de basisschoolleerkrachten (leerkrachten die spelfouten maken op een rapport! Ik heb het laatst nog gezien!). Misschien dat ze daar eens hun geld aan moeten besteden.

Edit: eigenlijk is dit natuurlijk (nog) geen kabinetsbesluit ;) Maar als het er doorheen gaat, dan snap ik het kabinet niet ;)

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Met vier jaar ben je ook nog niets verplicht! Vanaf vijf jaar begint de leerplicht. Daarom gaat mijn broertje van vier halve dagen naar school. Hele dagen zouden hem slopen.

Dat met die creche vind ik een belachelijk idee. Ik ben best een voorstander van de creche maar dan toch echt wel op vrijwillige basis hoor!

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Claartje: Vind dat je het goed verwoord hebt!

14. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hm, enerzijds ga ik steigeren bij zulke berichten. Tenslotte zullen wij straks zelf wel uitmaken waar ons kind is en wat we wel/niet goed vinden voor zijn ontwikkeling.
    Aan de andere kant woon ik in een flinke multi-culti stad en zie ik heel veel kinderen voor wie het een heel goed idee zou zijn. Ouders die zelf amper nederlands spreken kunnen het ook niet aan hun kinderen leren, maar die kinderen worden er vervolgens wel de dupe van.

Dus tja, ik steiger bij het idee, maar ik zie ook voordelen.

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    San79: Zo had ik het nog niet gezien. Weinig van dat soort voorbeelden hier namelijk. Als je het zo zegt zitten er misschien ook inderdaad wel wat voordelen aan.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja bij die kinderen zou het inderdaad goed zijn, maar kan daar geen tussenoplossing voor worden gevonden? In het dorp waar ik vandaan kom, woont praktisch geen enkel buitenlands gezin.

17. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Als je hier een tussenoplossing voor bedenkt valt het al heel snel onder discriminatie en dat mag niet.

18. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Voor de kinderen zelf vindt ik het wel goed dat ze vanaf pakweg 2-2,5 jr. naar de psz gaan. Daar worden ze tenslotte toch ook een beetje voorbereid hoe het er straks op school aan toe gaat. Samen spelen, eten etc etc.

Maar verplichten? Nee het moet altijd de keuze van de ouder zijn vindt ik.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Verplichten vind ik niet kunnen, maar dat het goed is voor de ontwikkeling daar kan ik wel in mee gaan

Ik vind nu al dat Isabella meer met leeftijdgenootjes zou moeten spelen.

20. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    hier in belgie gaan de kindjes standaart vanaf 2.5jaar naar school(als ze zindelijk zijn) maar dit is niet verpicht ze zijn pas vanaf hun 6 leerplichtig.

verpichten kunnen ze nooit denk ik.

en van dat doosje met dat speelgoed mijn mond viel echt open.

Deel Deze Pagina