kindjes die moeite hebben...achterstand??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.471
    113
    Hier ook een zoontje met een "achterstand", maar dan juist op het gebied van taal. Hij is op het gebied van rekenen voor, maar op taalgebied ligt hij achter. Hij heeft afgelopen jaar groep 2 wel nogmaals gedaan en dat heeft heel erg geholpen in zijn geval, maar de taal is nog steeds niet heel goed. Zijn zusje (precies 2 jaar jonger) heeft hem al ingehaald. Zij zit 1 jaar op school en hij 3, dus dat zegt wel wat ben ik bang.

Ik ben iig blij dat hij niet vorig jaar al naar groep 3 is gegaan, want hij was er toen echt nog niet aan toe. Nu maar eens kijken hoe het straks gaat. Ik denk dat hij het wel kan (juf ook), maar het interesseert hem helemaal niets.

Als we met hem proberen te lezen om te oefenen wordt hij boos of hij kijkt of er in plaatjes in de buurt van het boek staan en gaat dan woorden raden. We proberen dat ook niet te vaak, want willen hem ook niet pushen.

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    We weten nu officieel dat onze zoon motorisch achter loopt. (Weten we sinds een weekje nu)

Hij haalt een percentielscore van 10 (tussen de 5 en 15 = grensgebied van bewegingsproblemen. 5 of lager = wordt beschouwd als een indicatie van bewegingsproblemen). Voor schrijven haalt hij een percentielscore van 1

Hij krijgt nu 1 keer per week fysiotherapie (op school) en de leerkrachten doen een deel van de opdrachten (met veel schrijfwerk) mondeling. Anders kost de motorische inspanning te veel energie wat ten koste gaat van de werkelijke opdracht

3. lea

lea Fanatiek lid

Mijn dochter is excact zo oud als jouw zoontje. Hier zie ik ook verschillen met mijn tweede dochter en eerste. Ze haalt haar misschien niet in, maar kan wel al veel beter tellen dan mijn dochter destijds. Heeft ook meer concentratie. Ik denk dat wij groep vier nu ingaan met de gedachte dat we wel zien waar het schip strand. Ik hoop voor haar dat ze wel doorkan, maar dan met name om de vriendinnetjes, en niet omdat ze zou moeten doubleren, dat is dan niet anders.....

4. lea

lea Fanatiek lid

Dit gaat dan om de fijne motoriek? Lijkt me ook moeilijk. Welke groep zit hij?

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    ja het gaat voornamelijk over de fijne motorriek, de grove motoriek is ook niet heel erg goed hoor (hij is nogal onhandig), ballen vangen, tennissen etc is allemaal erg moeilijk en daardoor raakt hij erg gefrustreerd en dan wil hij niet meer.

Hij zit nu in groep 5 (en daar blijft hij voor volgend jaar ook)

Het vervelendste voor hem vind ik dat zijn fijne motoriek hem dus duidelijk remt in zijn ander werk zodra er veel geschreven moet worden. Gelukkig werd dit op het reguliere onderwijs al erkent, al gingen hun er anders mee om dat de sbo waar hij nu sinds een paar maanden naar toe gaat (vanwege ASS).

Op het regulier had hij een laptop zodat hij mee kon typen, je zag toen ook zijn cito score omhoog schieten omdat de frustratie van het schrijven was weggenomen.

Op de sbo krijgt hij dus fysio en passen ze zijn taken aan maar stimuleren hem enorm om gewoon te blijven schrijven.

6. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Het is als of je over mijn zoon schrijft hier zo. Hij heeft ook ass e motorische problemen en dan met name de fijne. vooral het schrijven is een groot probleem, waardoor hij ook achter ging lopen op school kwa taal. maar hij is getest op DCD en heeft dit dus duidelijk. Met aan wat aan passingen kan hij gewoon op de reguliere onderwijs blijven.
    Hij heeft nu een speciale schaar om te knippen en soort laptop een neon smart om zijn schrijfwerk op te maken en in een paar week tijd zie je weer een blijde jongen. Hij is 8 maar scoorde motorisch op kleuterniveau. Is er bij jongen ook gedacht aan DCD? Zou dit toch eens opperen als dit niet zo is.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Oh denk dat ik inderdaad even een mailtje stuur naar de leerkrachten want als ik alles ervan leest komt het wel heel dicht bij.
    Bedankt voor de tip

8. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Graag gedaan. DCD wordt helaas niet altijd goed herkend, maar speelt vaak wel een grote rol bij kinderen met ASS. wij zijn toen door de fysiotherapeut door gestuurd naar t revalidatie centrum in haren en daar bleek uit testen inderdaad DCD. Heb er zelf ook een topic over geschreven. staat ook onder deze categorie. Google anders maar eens op DCD ik denk dat je heel veel herkenning zal vinden.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Ik heb inderdaad gegoogeld en vind veel herkenning (enige wat we niet herkennen is het onderdeel van spraak en taal)

Heb het door gespeeld aan school en volgend schooljaar gaat de fysio hem hierop testen (als het goed is zijn er dan ook nieuwe testen voor). Nu lukt dat niet meer (zijn met de laatste week van school bezig)

Wat ze ook gaat testen is of hij wel daadwerkelijk rechtshandig is.
    Reden is dat hij groep 2 heeft overgeslagen en in groep 3 moest er gekozen worden of hij links of rechtshandig was (ondanks dat wij dit niet nodig vonden maar ja hij moest een stabilo pen en dan moet je dat weten) Ze hebben hem toen een rechtshandige pen gegeven en sindsdien schrijft hij dus met rechts.

Maar deze keuze is voor hem gemaakt (hiervoor schreef hij het eerste gedeelte van de zin met links en schakelde in het midden over naar rechts) Er is dus een kans dat hij helemaal niet rechtshandig is :$

Wat wel erg opvalt is dat hij heel veel druk uitoefent tijdens het schrijven, gefrustreerd raakt omdat het niet zo snel gaat en dan compleet blokkeert.

1 van zijn grootste problemen is het gebrek aan zelfvertrouwen.

Zeer frustrerend allemaal omdat hij met dingen zoals lezen en spelling ver voorloopt (lezen E7 niveau en spellen E6 niveau) de rest op kalender leeftijd (niveau E 4) , sociaal emotioneel zo'n 1,5 jaar achter loopt (dus vergelijk baar met een 6,5 jarige) en dus motorisch ook uitgedaagd wordt.

10. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    lees net je reactie pas, fijn dat ze hem hier op gaan testen want als hij dat blijkt te hebben zijn er hulpmiddelen en zal je merken dat hi zich prettiger gaat voelen. mijn zoon loopt emotioneel ook achter is daar en tegen met rekenen en lezen een uitblinker. taalvaardig weer wat minder maardat komt mede door de schrijfproblematiek. hier was ook twijfel over rechts of links handig, alleen hier is dus wel rechtshandig, maar de linker hersenhelft is dominant, moeilijk uit te leggen. maar hij zou dus links moeten zijn maar is dit niet. hij schrijft nu op een soort computer en heeft een speciale schaar. hierdoor vind hij ineens knutselen leuk.s6 met de testen al vast, hier is t ook t einde vd schooljaar.

11. frozen11

frozen11 Actief lid

8 jul 2014
    119
    1
    18
    ook ik sluit me aan, althans mijn dochter dan, ik heb toen ze 4 werd en naar school ging aangegeven dat zij slecht praat/letters inslikt en of ze hierop wilden letten, gelukkig kwam de juf na 1,5wk naar me toe en gaf idd aan dat logopedie een goede keus zou zijn, inmiddels heeft ze er nu 3wk logopedie opzitten en het gaat zeer goed, op een rustige manier kan ze al wat extra's maar zodra het in zinvorm komt dan valt ze gauw terug in oude gewoonte, doet soms best pijn dat andere ouders er voor je gevoel toch soort van op neer kijken, zo van oh zit ze bij logopedie? nee dat heeft de mijne dus absoluut niet nodig, pffff gaan we weer ;)

12. maliro

maliro Niet meer actief

mijn zoontje is nu nog te jong voor de basisschool dus helemaal meepraten kan ik hier niet. Feit is wel dat het een onzeker jongetje is wat veel bevestiging vraagt en mama nooit uit het oog wil verliezen. Er waren problemen met zijn zindelijkheid (hij plastte helemaal niet meer, dan eindig je dus in het zkh) en ander gedrag. Al was dat andere gedrag vooral van 'ach, dat is L.'. Maar het viel mij en anderen wel steeds meer op dat hij soms wat anders is dan leeftijdsgenootjes. De grens tussen normaal peutergedrag en wat niet meer normaal is, is echter niet altijd zwart/wit. Vanwege de zindelijkheid zijn we in een traject met orthopedagoog terecht gekomen. Zij heeft na gesprekken en observatie aangegeven dat L. een regressie in zijn ontwikkeling heeft. Moet hem nu ook niet meer benaderen als iemand van bijna 4, maar alsof hij wat jonger is. Dat gaat best aardig. We zijn nu ook bezig met zijn gedrag, orthopedagoog sloot niet uit dat er in de toekomst een etiketje op zou kunnen komen, maar hij is nu nog te jong (tis wel duidelijk dat hij geen klassiek autisme heeft, maar iets richting pdd-nos of add zou mij niet verbazen). Het is nog even de vraag hoe het nu verder gaat, of die regressie iets tijdelijks is of dat er meer speelt. Hij is inmiddels aangemeld voor de basisschool en ik hoop dat hij dat aan kan. Verstandelijk is hij niet dom, maar emotioneel en grof-motorisch loopt hij wel achter.
    En mijn dochter heeft dan volgens haar kinderarts een voorsprong (om het even makkelijk te maken). Je merkt duidelijk dat zij emotioneel een stuk jonger is dan haar broer, maar ze praat al veeeeel beter dan hij op deze leeftijd (en hij praat ook erg goed, woopsie) en dat ze veel meer begrijpt dan hij op haar leeftijd deed. Wat dat betreft wordt het verschil steeds minder klein. En dat is ws een combinatie van hoe beide kids zijn, de ene loopt wat achter en de andere voor. Maar eigenlijk hoop ik niet dat mijn dochter mijn zoon gaat inhalen. Gevoelsmatig lijkt me dat voor allebei niet erg leuk.

13. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier naar ons idee ook geen hoogbegaafde kinderen hoor. In het begin van groep 3 hadden ze beiden wat moeite met lezen. Beiden hebben we geholpen met lezen en herhalen. Ze vonde het leuk om te doen. Na het leren van kleine woordjes gingen ze verder naar langere woordjes. Bij Suus ging het allemaal vlot na verloop van tijd. Bij Tessa was het wat lastiger. Totdat ze in feb nieuwe buisjes kreeg(ze hoorde erg slecht, maar kon dat redelijk compenseren door haar geweldige concentratie). Even in cijfers van het rapport uitgelegd hoe ze er voor staan nu voor lezen, taal en spelling. Suus is van een b score naar een a score gegaan. Tessa van een c naar een b. Suus heeft leesniveau e5. Tessa e3. Je ziet dat ze beiden een ander niveau hebben.met rekenen zitten ze wel beiden op een a score. Die scores zijn voor ons helemaal niet belangrijk trouwens. Ze gaan iedere dag graag naar school en dat vinden wij belangrijk. Onze meiden zijn dus echt geen hoogbegaafde kinderen, maar wel erg gelukkig en heel sociaal.

14. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Mijn zoon loopt wel een beetje achter in sociaal emotionele ontwikkeling. Hij is ook erg snel afgeleid en heeft best moeite met de omgang met de kinderen uit de klas. Hij is nog veel speelser. Hij praat wekelijks met de schoolmaatschappelijk werker en ook de intern begeleider houdt hem in de gaten. Het zou het mooist voor hem zijn als hij een jaar zou blijven zitten, maar zijn cijfers zijn daarvoor te goed. Allemaal voldoendes en een paar goed.

Edit: alleen voor schrijven heeft hij een onvoldoende en daarvoor loopt hij nu sinds een paar maanden bij een fysiotherapeut.

Deel Deze Pagina