Nogmaals! Een psz is pas van 2.5 jaar! Dat zou zijn dat mijn zoontje nog 1 jaar thuis zou zijn! Ik ben bang dat sommige hier niet echt door hebben dat kinderen nogal kunnen verschillen van elkaar! Ik heb bijv een nichtje die even oud is als mijn zoontje! Die verschillen dag en nacht! Mijn zoontje kan je niet even op een speelkleed zetten en dan lekker op zijn gemak laten spelen!
Niet alle kdv hebben wachtlijsten.. Niet alle kindjes zijn hetzelfde, en moeders hebben meestal gewoon gelijk Dus als jij denkt dat het beter is voor je kindje, dan stuur je hem er gewoon naartoe en waarschijnlijk vind hij het geweldig!
Thanx ik was al bang dat alle werkende moeders mij nu gingen haten omdat ik hun plekje inpik... Maar ik was al bang toen ik dit topic opende voor zulke dingen...En voel me dan meteen aangevallen...En mijn vraag was ook helemaal niet wat ik moet gaan doen als mijn zoontje op het kdv is en of ik wel rechten heb als thuisblijfmoeder
Dat vind ik wel heel kort door de bocht en haal ik uit het daar bovenstaande stukje helemaal niet. Het ligt er volgens mij wel een beetje aan waar je woont. Hier moet je je opgeven voor het kdv als je zwangerschapstest nog niet droog is, want wachtlijsten van 1 a 1,5 jaar is heel normaal. En hier zijn er dus ook genoeg psz waar ze vanaf 2 jaar al terecht kunnen. Kdv is dus hier noodzakelijk voor heel veel ouders die moeten werken en hun kindje niet naar opa en oma ofzo willen/kunnen brengen (sommige opa's en oma's werken ook gewoon nog). Die toeslag is er idd om moeders te stimuleren te gaan werken, dus niet voor thuisblijfmoeders die hun kind waarom dan ook voor weg willen brengen. Ik snap heel goed dat je kind er aan toe kan zijn. Mijn dochter is ook een snelle en gaat 1 dag in de week naar het kdv en vind het ook erg leuk om met die kindjes te spelen. Op mijn vrije dagen kan ik naar vriendinnen gaan en speelt ze "samen" met hun kinderen. Ze kunnen op die leeftijd idd nog niet echt samen spelen, maar mijn dochter reageert ook altijd heel enthousiast op andere kinderen dus vind het ook gewoon leuk dat ze met andere kindjes te maken krijgt. Als er bij jou in de buurt geen wachtlijsten zijn en dus genoeg plek is, kun je hem er gewoon heenbrengen als jij denkt dat hij er aan toe is, dat kun je zelf het best zien natuurlijk. Ik denk nl. ook dat kindjes het wel heel erg leuk vinden om naast elkaar te spelen en dat ze onbewust ook veel van elkaar over nemen. Mijn dochter zit in een vertikale groep en speelt meestal met kindjes die een heel stuk ouder zijn dan zij is. Daardoor wordt zij ook gestimuleerd. Dus gewoon brengen, het zal voor hem wel ff wennen zijn dat jij weg gaat, maar daar leert hij ook alleen maar weer van dat je vanzelf weer terug komt
je hebt gewoon het recht om je kindje naar een kdv te brengen thuisblijfmoeder of niet. het grote verschil is dat je geen recht heb op kinderopvangtoeslag.
Als er geen wachtlijsten zijn is er toch geen probleem? En bovendien betaal je je scheel aan het kdv als je ze laat gaan zonder dat je werkt dus als je dat er voor over hebt. Persoonlijk weet ik alleen niet of de ontwikkeling van je kindje er sneller door zal gaan als hij al heel snel is. Maar dat is een kwestie van uitproberen. Weet je zeker dat het pas bij 2 1/2 is ??? Bij ons is het vanaf 2 jaar vandaar dat ik dacht dat je beter kon wachten op de psz Deze reactie vind ik dan eigenlijk weer een beetje jammer. Alhoewel ik heus wel begrijp dat je je aangevallen voelt. Maar het is wel een beetje makkelijk oordelen. Er zijn ook mensen die geen ouders meer hebben of waarvan de ouders werken. Ik moet mijn kinderen wel 3 dagen in de week naar de opvang doen maar heb helaas niet de mazzel dat ik oppas op een andere manier kan regelen en aangezien thuisblijven ook geen optie is heb ik dus geen keus. Nu had ik mazzel dat er bij ons een nieuw kdv kwam waar ze direct terecht konden anders had ik makkelijk anderhalf jaar kunnen wachten voor ik weer aan het werk kon met als gevolg financiele problemen die niet te overzien waren geweest. Dat is dan weer de andere kant van het verhaal en vandaar de reacties die je daar op het gekregen...en ondanks dat dat jouw vraag niet was is het dus in mijn perspectief wel logisch dat je dit soort reacties krijgt. Sorry het is een beetje off topic maar ik wilde je ook even de andere kant van het verhaal laten zien. Verder absoluut geen aanval op jou hoor. En bovendien moet je zelf weten of je hem naar het kdv doet of naar de psz...zou me verder weinig van ons aantrekken Ben overigens wel heel benieuwd wat je besluit en of het uberhaupt kan je kindje zo weinig brengen..... Groetjes kylain
Als er geen wachtlijsten zijn dan zie ik geen probleem waarom je je kindje niet naar het kdv brengt. Ik denk dat als ik niet zou werken en mijn zoontje niet naar het kdv zou gaan hij knettergek zou worden. Die heeft echt kinderen om zich heen nodig. Ik zou dus mijn zoontje ook voor een dag naar het kdv brengen als ik niet zo werken. Je betaalt het volle bedrag voor, er zijn geen wachtlijsten = dus geen probleem lijkt me. Het feit dat je geen toeslag krijgt vind ik geen discutabel punt overigens. De toeslagen zijn JUIST bedoeld om moeders te stimuleren om te werken. Maar dat wist je vast al
nog even reageren. Ik breng mijn kinderen naar het kdv omdat ik opvang nodig heb omdat ik werk en opa's en oma's ver weg wonen en niet kunnen oppassen. Daarbij is het leuk dat ze gestimuleerd worden maar hoofdreden is opvang. Ik zeg helemaal niet dat je moet gaan werken maar wat mij erg tegen m'n borst stuit is dat er gezegd wordt dat je met 1 dag in een jaar werken al toeslag krijgt. In mijn ogen maak je dus misbruik van een regeling die gemaakt is om ouders te stimuleren om aan het werk te blijven. Met de gastouderopvang is een heleboel gedonder geweest om dat er ook misbruik werd gemaakt. Gelukkig is daar door de nieuwe regels wel verandering in gekomen. Maar als er in jouw woonplaats geen wachtlijsten zijn en je het zelf betaalt vind ik het prima dat je gebruik maakt van een kdv.
ik werk maar een klein beetje.. hooguit 2 ochtenden per week.. deze week werk ik niet maar gaat Gijs wel naar de opvang.. Ik vind t wel prettig dat ie er heen gaat.. Daar komt hij meer in aanraking met anderen dan met thuiszitten.. We wonen op een boerderij, 2 km van een dorp waar "niks" is, dus voor een boodschap ga je hier al met de auto.. en voor de wekelijkse boodschappen is t makkelijker dat ik ff alleen ga en blijft paps thuis met Gijs..
Crystel73: Ik kan er niets aan doen dat het zo inelkaar zit! Misschien moet je dan een klacht in dienen bij de belastingdienst/overheid... Annemarie: Fijn hoor dat dat kan! En idd het zijn meer kindjes van zijn leeftijd! Hier zijn het voornamelijk kindjes of veel ouder of veel jonger behalve zijn nichtje! Morgenvroeg mag hij oefen vind het best spannend (ik was zelf leidster voordat ik stopte ) En soms bekruipt me het gevoel van nee ik ga hem niet weg brengen om bij voor ons vreemde te laten spelen! We zullen zien ik ben bang dat mama er meer moeite mee heeft! Ik kan altijd daar nog gaan werken :hihi:
Op zich snap ik wel wat TS met haar opening bedoelt. Hier een meisje die een drukke dreumes is en ook zeer geintereseerd in andere kindjes: Ze stapt er echt op af en roept hallo hallo, naar de kindjes. Ook als ze kindjes buiten hoort, roept ze weer KINDJES!!! Maar ja die zijn al ouder(basisschoolleeftijd). Ik wil haar dan ook met 2 jaar naar de psz doen, wat hier (gelukkig) ook met 2 jaar kan. Ik heb haar vorige week opgegeven. Na de zomervakantie mogen we komen kijken. Dus ben wel benieuwd hoe ze zal reageren. Wat betreft KDV, hier in het dorp is ook wel een KDV, maar ik persoonlijk vind dat aardig aan de prijzige kant. Maar als jij/jullie dat geen probleem vint/vinden, dan kun je dat gerust doen.
Wil niet vervelend zijn, maar ik vind dat je er erg luchtig over doet. Het geld wat door de overheid/belastingdienst besteed wordt om vrouwen aan het werk te krijgen groeit niet aan bomen ofzo. Het is onder andere het belastinggeld wat we alle werkende afdragen aan sociale premies (tot een grens van 52%). Als je besluit om de kleine naar het kdv te brengen als thuisblijfmoeder, is het niet eerlijk voor de rest van Nederland en met name de werkende om misbruik van het systeem te maken. Geen wachtlijst en volle pond dan zie ik het probleem ook niet...
Hoi! Ik ben ook thuisblijfmama en vind dat ook een baan hoor. Heb altijd gewerkt (op hbo niveau op een kantoor) en vind het fulltime verzorgen en bezighouden van mijn dochtertje veel zwaarder dan een baan ooit was...dus ik heb er ook voor gekozen om haar 2 middagjes naar een kdv te brengen en dat vindt ze GE-WEL-DIG! En ik ook want heb die middagen mijn afspraken en kan mijn dingen doen. Ook de ontwikkeling van haar was een mede reden om haar 2 middagjes weg te brengen naar kdv. Wij betalen er 300 euro per maand voor dus hebben er net zoveel recht op als buitenshuis werkende mensen. Hoop dat de oefenochtend goed gaat en hij lekker naar het kdv kan zodat jij ook eens je handen vrij hebt! De eerste keer toen ik haar wegbracht moest ik harder huilen dan haar..hihi....en heb ik niet van mijn vrije middag genoten...dat komt wel..moet even wennen en laat je schuldgevoelend los! Ook mijn dochtertje kun je niet rustig op een speelkleed zetten..wil het liefste de hele dag door mama (mij dus) bezig gehouden worden en dat is nogal vermoeiend en daarom is kdv ook wel lekker voor haar en voor mij... SUCCES!
Ik doe er helemaal niet luchtig over! Er zijn wel meer dingen niet eerlijk...En ook wij betalen 52% belasting! Het komt nu net over of dat IK er misbruik van maak! Nogmaals ik kan daar niets aan doen dat de belasting dienst die regels heeft! En dan zijn er heel veel ouders die hun kind meer dagen plaatsen dan dat ze werken en ook daar kan ik niets aan doen!
Hoihoi, Heb even de discussie zitten lezen en wil toch ook wel wat kwijt. Ons meisje gaat vanaf aankomende maand voor het eerst naar KDV, vanaf september ga ik waarschijnlijk fulltime thuiswerken en ik denk er toch ook over om haar dan nog iig 1x per week naar het KDV te brengen. Naast dat kinderen op een KDV met andere kinderen in aanraking komen, zien ze er ook andere gezichten van van volwassenen, met regels die soms afwijken van die van hun ouders, daar hebben ze ook naar te luisteren en dat moeten ze leren. Ook zijn de leidsters op een kinderdagverblijf vaak meer gericht bezig met de ontwikkeling van je kind dan dat je dat zelf bent. Dan bedoel ik oa de sociale ontwikkeling, motorische ontwikkeling etc. Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat je dat als moeder niet bent, absoluut niet. Maar op KDV is men vaak gericht met activiteiten bezig om een specifiek deel van de ontwikkeling te stimuleren. Voor alle argumenten valt wel iets te zeggen, maar moederLynn, volg vooral je eigen gevoel, als jij denkt dat het je kindje goeddoet, zou ik hem gewoon brengen, maar zie dat je dat al gaat doen. Als het niets voor hem is, kun je altijd weer stoppen! Succes vandaag met oefenen (ws heb jij dat idd harder nodig dan hij, hihi ) Ben benieuwd hoe het was!
Thanx!!! Ik heb hem om 9 uur weg gebracht en moest toch ook even wat tranen wegslikken!! Gelukkig mag ik hem zo ophalen en hoor ik of hij het leuk heeft gehad! het afscheid ging redelijk!!