Kindjes die naar een kdv gaan voor hun eigen ontwikkeling?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door moederLynn, 9 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dan is je moeder slecht op de hoogte want dit klopt niet ;)
     
  2. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Dat is idd onzin truusdemier...
     
  3. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Uw inkomen
    Om kinderopvangtoeslag te kunnen krijgen, moet
    u werk hebben. Dit geldt ook voor uw partner.
    De hoogte van de toeslag hangt af van uw
    (gezamenlijke) inkomen.

    Geen werk?
    Ook als u niet werkt, kunt u soms toch kinderopvangtoeslag
    krijgen. Bijvoorbeeld als u bezig
    bent om werk te vinden via een re-integratietraject.
    U moet dan wel een uitkering ontvangen van de
    gemeente of van
    uwv. Ook moet u van de gemeente
    of
    uwv een bijdrage ontvangen in de kosten voor
    kinderopvang. Dit geldt ook voor uw partner.
    Kijk op Belastingdienst/Toeslagen voor meer informatie.

    Bron: http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/brochure_kinderopvangtoeslag_tg2231z01fd.pdf
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    In de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden
    Krijgt u kinderopvangtoeslag, maar bent u in de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden? Of is uw toeslagpartner langdurig ziek of werkloos geworden? Dan kunt u de rest van het jaar nog kinderopvangtoeslag krijgen. Geef wel door dat uw inkomen is veranderd. Dan passen wij uw toeslag aan.

    Bron: Ik ben langdurig ziek of werkloos

    Wanneer je dus in bijv. mei 2009 werkloos raakt, behoud je je recht op toeslag voor de rest van het jaar.
     
  5. Liz01

    Liz01 Actief lid

    26 sep 2008
    167
    0
    0
    Drenthe
    Sinds december vorig jaar ben ik gestopt met een eigen bedrijf en heb daarna nog precies 1 dag via een uitzendburo gewerkt in februari. Mijn dochter gaat nog 1 dag in de week naar het KDV, omdat ik dat goed vind voor haar ontwikkeling, ze is daar al vanaf dat ze 4 maanden oud is over de vloer gekomen en heeft het er ontzettend naar haar zin.

    Maar terugkomend op het verhaal dat je dus 1 dag zou hebben moeten werken om een heel jaar recht te hebben op de teruggave, is niet waar. Dat zou in mijn geval dus moeten gelden, echter ik betaal gewoon maandelijks het volle pond om mijn dochter naar het KDV te brengen! Sterker nog, we ontvingen enkele maanden na het stopzetten van mijn bedrijf nog teruggave vanwege de logge administratie van de Belastingdienst, maar uiteindelijk hebben we dat allemaal terug moeten betalen (bijna 2000,00 euro) en terecht natuurlijk. Want ik zou het zelf een belachelijke regeling vinden dat ik recht zou hebben op teruggave terwijl ik gewoon thuis ben. Gelukkig had ik al die onterechte teruggaves apart gezet op de rekening, zodat we de Belastingdienst meteen terug konden betalen.

    Dus, ik betaal gewoon het volle pond voor 1 dag opvang waarbij er geen wachtlijsten zijn. Mijn kindje is er happy en ik ben happy omdat ik me die dag genoeg op kan laden om het drukke leven met kinderen weer aan te kunnen.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik ben afgestudeerd in 2009. Juli om precies te zijn.

    Ik had recht op teruggave tot einde 2009.
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Voor 1 willekeurige dag bestaan geen wachtlijsten is mij gebleken toen ik onlangs op zoektocht ging naar een kdv, ze zijn soms blij dat zo'n plekje bezet wordt. De meeste moeders werken meer dan 1 dag.

    Het is idd zo dat de kdv's in het leven zijn geroepen voor de werkende moeders, die daar dan ook mee beloond worden in de vorm van kinderopvangtoeslag.

    Maar als jij niet werkt ben je van harte welkom met je kind, daar wordt echt niet om gevraagd hoor!
    Hier in mijn omgeving is het minimum 3 dagdelen (zegge 400 euro) en dat kan ik niet ophoesten uit eigen zak, ik werk immers niet!

    Mijn zoontje heeft op 2 kdv's proefgedraaid en al is hij al 14 maanden bij mama thuis en ziet hij niet veel andere kindjes, wat is het toch een sociaal kind en helemaal niet bang of eenkennig! Ging meteen op andere kindjes af en ging zijn speelgoed delen en er lag een baby van 8 maanden en die ging hij strelen.
    Je kan een hoop stimuleren, maar eea is ook aangeboren/karakter.
     
  8. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dat is dus wel waar, maar er zullen vast andere regels gelden voor zelfstandigen (en uitzendkrachten?). Het gaat er volgens mij met name om dat je een contract hebt met een bedrijf.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Groeit idd niet aan bomen nee, daar werkt mijn man zich voor uit de naad en die mag minder dan de helft houden!
    Zou leuk zijn als thuisblijvende moeders nog een beetje profijt zouden hebben dmv aanrechtsubsidie ofzo!
    Werkende moeders recht op kinderopvangtoeslag, thuisblijvende moeders aanrechtsubsidie.
    De overheid kan wel stimuleren om moeders weer aan het werk te zetten, ik kan evenveel redenen bedenken waarom het goed zou zijn als moeders thuis zouden blijven en dat mag OOK beloond worden wat mij betreft (stimulanspotje, hoeft geen vetpot te zijn)!;)
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Bij die twee proefochtenden was mijn zoontje ook lief aan het spelen en had mij helemaal niet meer in de gaten, ik had zo weg kunnen lopen, maar op allebei de kdv's was het beleid zo dat er echt bewust afscheid genomen werd en gezwaaid enzo. Dit omdat dat voor het kind duidelijker zou zijn en niet het drama na een half uur oid pas zou komen, zo van: waar is mijn mama nou?
     
  11. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    3 kinderen x 2 dagdelen = 6 dagdelen. Dat is ongeveer 900 euro per maand!:$
    Mijn man verdient heel goed, maar dat zouden wij echt niet uit eigen zak kunnen betalen! Juist omdat mijn inkomen is komen te vervallen!
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Over het pedagogisch aspect dat kinderen met leeftijdsgenootjes zouden moeten omgaan: ik heb gezien dat de kinderen van bijna 4 op een verticale groep het helemaal niet meer zo naar hun zin hebben, zker niet als er een hoop kinderen zijn die veel jonger zijn, en echt toe zijn aan de kleuterschool!
    Ik denk dat de leeftijd van 2 jaar en 3 maanden niet voor niets is gekozen om dan naar een psz te gaan. Daar zal best onderzoek naar gedaan zijn. Een peuterspeelzaal is ook betaalbaar voor niet-werkende moeders.
    De kdv's waar ik ben geweest hadden ook een psz in zich en ik heb gevraagd wat het verschil is en dat is dat het daar echt draait om 3 uurtjes omgaan/spelen met andere kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd en dat een kdv veel meer verzorging inhoudt (voeden/eten, verschonen, slapen etc). "Thuissituatie nabootsen" is me verteld. (Ben blij dat ik er niet nog 11 heb rondlopen!:p).
     
  13. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ook mijn zoontje is sociaal en heeft een eigen karakter maar toch vind ik het belangrijk dat hij lekker kan experimenteren met andere matrialen en dat als mama weggaat ook gewoon weer terug komt...Hij is werkelijk 24 uur per dag bij mij...(ja ons lieve zoontje slaapt nog bij papa en mama op de kamer) Dus is het ook voor hem goed om nu al spelenderwijs te leren dat hij ook andere mensen (lees leidsters) kan vertrouwen...
     
  14. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ik vind dat er idd wat over te zeggen is om het te verdelen! Waarom moet de overheid belonen voor werken en niet voor niet werken? Die heffingskorting daar hij zelfs een student recht op als ze niet werkt....Daarbij als iedereen zou gaan werken dan is er weer veel werkloosheid en dan moeten ze weer uitkeringen betalen die 'huismoeders' niet vragen.....Maar goed dat is een hele andere dicussie!
     
  15. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    volgens mij krijg je korting als je meerdere kinderen op hetzelfde kdv hebt? Of heb ik ongelijk?
     
  16. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik krijg vlgs mij geen korting ;)
    Mijn 2 meiden gaan naar de BSO en mijn zoon naar KDV, alleen in hetzelfde gebouw.
    Ik krijg van de belasting ook en ik betaal zelf aan eigen bijdrage 231 per maand.
    Maar de rekening die uiteindelijk binnen komt (belasting betaald aan hun) daar staat een bedrag op van 2280 en belasting stort zo'n 2049.
    Vind t toch nog een heel bedrag!!
    Ben ook blij dat t niet bij komt haha
     
  17. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Zo is het precies.

    maar...

    Ze willen in de toekomst dit wel meer gaan samenbrengen. Wat ik een goed initiatief vind.

    Nu is dat nog echt gescheiden. PSZ voor ontwikkeling en KDV voor opvang en verzorging.


    Het is alleen voor werkende moeders erg onpraktisch om zowel naar een PSZ als een KDV te kiezen. Dan is een KDV vaak veel handiger ( qua tijden)


    ( Yukl, zo zie je maar dat ik geen tegenstander ben van een KDV, zoals je eerder beweerde. Ik heb er alleen veel over gelezen door mijn scriptie. Ik zeg ook helemaal niet dat een KDV niet goed is of dat kinderen het er niet geweldig kunnen vinden. De functie is gewoon nu nog anders. )
     
  18. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Bosi dat is zeker niet overal zo... Hier op t kdv hebben ze precies hetzelfde programma en dezelfde doelstelling als op de psz
     
  19. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Om die reden wordt de aanrechtsubsidie behouden voor ouders met kinderen jonger dan 6 jaar. Dus daar heb je je geld al ;)
    De heffingskorting wordt dus weliswaar afgebouwd de komende paar jaar, maar vooralsnog behouden de niet-werkende ouders met jonge kinderen deze subsidie.
     
  20. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Nog niet te spreken over Hannekes mooie voorstel de toeslag helemaal af te schaffen. Dan zouden wij voor 2 kinderen zo'n 1600 euro per maand betalen. Uh, ik zou niet weten waar ik dat geld vandaan zou moeten toveren ;) Dat is waarschijnlijk meer dan mijn startsalaris straks als ik ben afgestudeerd.
     

Deel Deze Pagina