Kindjes die naar een kdv gaan voor hun eigen ontwikkeling?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door moederLynn, 9 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Tot een bepaalde inkomensgrens wsl. Wij hebben nergens recht op, behalve op kinderbijslag, dat is vooralsnog voorbehouden aan iedereen.
    Het is wel zuur als je hard hebt gestudeerd en hard werkt en je mag meer dan de helft van je salaris inleveren...
     
  2. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Dat is hier net zo hoor...Wij hebben ook nergens recht op behalve mijn heffingskorting en de kinderbijslag...En mijn man heeft ook hard gestudeerd en die moet ook flink belasting betalen...Daarbij heeft hij zo hard geleerd om te zorgen dat zijn kinderen altijd een moeder thuis hebben mocht ze dat willen....

    Waarom zouden wij geen heffingskorting meer mogen krijgen? Omdat wij er bewust voor kiezen om met de kindjes thuis te zijn (omdat je naar mijn mening niemand meer kan vertrouwen en graag alle controlle wil hebben over mijn kinderen nu ze nog klein en niet weerbaar zijn...is een hele andere discussie ik weet het) en dat een andere moeder er bewust voor heeft gekozen om te blijven werken en daar ook een teruggave voor krijgt?
     
  3. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    En over kdv en psz het is maar net hoe het beleidsplan is! Op mijn zoontjes kdv werken ze nou samen dus ik ga ervanuit dat ze dezelfde dingen voor ogen hebben! En daarbij mijn zoontje gaat vanaf aug 2010 t/m aug 2011 naar het kdv en daarna gaat hij in hetzelfde gebouw alleen een lokaal ernaast naar de psz..
     
  4. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier word het toch anders geteld, helemaal precies weet ik het nog niet eens, en daarbij heb ik nu geen zin om het uit te gaan tellen en te gaan opzoeken precies ;), maar tot een tijdje geleden zijn wij ongeveer 450 euro per maand kwijt geweest voor 1 dag (geen dagdelen hier) kinderdagverblijf. Dat was mede omdat ze dus de uren precies bijhielden hoelang ze geweest waren, dus de ene keer korter en de andere keer langer. Sinds maart dit jaar hebben we wat minder betaald, geloof rond de 350 euro ofzo, omdat ze er in februari achter gekomen zijn dat een tweeling ook gewoon als eerste en tweede kindje telt ;) haha, dus kregen we 'korting' voor Ruben. Maar na de 'vakantie' gaan ze over op gewoon vaste uren per dag (geef ze groot gelijk). Je betaalt dan gewoon ookal breng je pas om 10.00 en haalt al om 16.00 het volledige dag tarief ;). Geen idee wat we dan kwijt zullen gaan zijn, maar zal niet veel meer zijn waarschijnlijk. Voor de derde krijg je overigens iets van 35% korting en voor de tweede iets van 25% geloof ik, maar weet het echt allemaal niet precies zeker, en zou dat na moeten gaan kijken ;). Verder is het ook nog niet eens zeker of de jongste er wel heen gaat ;), ze staat wel ingeschreven sinds kort.



    Ja, heb je idd gelijk in, al weet ik zo niet hoeveel, zie ook bovenstaande reactie. Vriend regelt dat gewoon allemaal, ik weet het niet, vind het wel best als het maar geregeld word.



    Ho wel even he ;), dat is absoluut geen voorstel, dat is iets wat van mij best mag. Net als dat ze bijv van mij alle café's mogen sluiten, zeilboten mogen verbieden, golfbanen mogen sluiten. Sommige mensen hebben het nodig, dat snap ik prima, zo ook die andere dingen, maar het mag wat mij betreft best weg ;)!


    Liefs, Hanneke.
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh, dat zal zeker meer zijn! Hier rekenen ze voor een hele dag resp. 10 en 10,5 uur, doe dat x 6,25 (landelijk vastgesteld uurtarief, sommige kdv's zijn duurder) en dat keer 4,3. Da's voor 2 kindjes 500 euro per maand, dat vind ik heel erg veel geld (helemaal voor een student?). Weet je zeker dat jullie geen toeslag krijgen, misschien nog gewerkt dit jaar?
    Misschien wel heel prive, maar de reden dat we niet verder zijn gegaan met een kdv is omdat we het niet kunnen betalen.:)
     
  6. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    De 'aanrechtsubsidie' is niet inkomensafhankelijk als in hoe meer je verdient, des te minder je krijgt! Dus dat zou ik maar even uitzoeken ;)

    Algemene heffingskorting

    (Hier ook een werkende man die lang heeft gestudeerd en dus te veel verdient voor toeslagen etc. Behalve de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en ik ontvang dus de algemene heffingskorting als niet werkende - ik studeer -)

    @ Hanneke: aaah op die fiets ;)
     
  7. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    ons kdv is 'maar' 5,75...
     
  8. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Wat bedoel je met Dat ik er dan bij ben?

    En heb jij er ooit wel eens aan gedacht dat de toeslag volgend jaar met gemiddeld 50 euro omlaag gaat voor de hogere inkomens, door mensen die maar 2 dagen werken in een jaar en dan de rest van het jaar toeslag beuren?
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Vraag de uitbetaling alleen aan als uw fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Is hij te weinig belasting verschuldigd? Dan krijgt u te veel uitbetaald en moet u dat bedrag bij de definitieve aanslag terugbetalen.

    Lekkere definitie weer van de BD; want was is nou "voldoende"?

    Gaat dit automatisch via je aangifte inkomensbelasting of moet je het echt aanvragen?
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Is dat echt zo krom geregeld? Daar trappen ze niet in, toch?

    Je moet werken bij een werkgever (uitzendbureau is ook werkgever). Als je maar 1 of 2 dagen (voor een uitzendbureau) hebt gewerkt, dan heb je dus gewerkt = verleden tijd en moet je de kinderopvangtoeslag wijzigen, anders mag je bijbetalen aan het eind van het jaar.
     
  11. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Hier staat het 1 en ander: Uitbetaling van heffingskortingen

    Als jouw partner te veel verdient voor de meeste toeslagen, dan verdient ie volgens mij sowieso voldoende dat jij het recht op de algemene heffingskorting hebt.

    Als je trouwens jaarlijks je belastingaangifte invult, dan komt deze heffingskorting vaak automatisch aan bod (je moet het wel aanklikken/aankruisen). Ik weet in ieder geval dat het voorbij komt in dat online programma wat je kunt invullen. Je kunt het ook bij de voorlopige teruggaaf aangeven, dan krijg je het dus maandelijks voorgeschoten. Het wordt echt op jouw rekening gestort, niet op die van je partner.
     
  12. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Overigens reizen de kosten van de kinderopvangtoeslag voornamelijk de pan uit (= reden voor verlaging) doordat er veel meer gebruik wordt gemaakt van gastouderopvang dan was voorzien. Daarom hebben ze de regels ook zo verscherpt, maar de verwachting is dat dat niet heeft mogen baten. De grootste stijging in het gebruik van opvang is namelijk vooral te zien bij gastouderopvang en veel minder bij kinderdagverblijven. Ik geloof echt niet dat er zoveel mensen zijn die bewust 1 dag per jaar werken om hun recht op toeslag te behouden ;) En ik vraag me af of dat technisch gesproken wel mogelijk is (kun je uberhaupt wel een contract hebben voor 1 dag? en wordt dat door de belastingdienst gezien als voldoende? ik heb geen idee hoe dat werkt)
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Je moet een lopend contract hebben. Als je via het uitzendwezen werkt, moet je met zekere regelmaat werken. Is met verteld door de medewerker belastingtelefoon.

    Je kan dus niet zeggen: ik ga wel een weekje kersen plukken via uitzendbureau x en strijk dan het hele jaar toeslag op. Zo werkt het niet!
    Gelukkig niet. Je zou dan ook dief zijn van je eigen portemonnee.
     
  14. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ja precies, dat dacht ik dus al dat dat zo niet zou werken. Ik kan me alleen nog herinneren dat ik heb overwogen om naast mijn studie een kleine bijbaan van bijv. 4 uur per week te nemen om recht te behouden op toeslag (maar toen wist ik nog niet dat ik dat via de gemeente kon regelen). Dus wel structureel een baan, alleen dan voor veel minder uur dan mijn werk in beslag zou nemen (omdat ik de overige uren studeer). Dat kan (nog) wel.
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Voor studenten hebben ze vaak wel leuke avondbaantjes in petto; callcenterwerk bijv. Maar vaak vragend die ook al een minimum van 3 a 4 shifts.
     
  16. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ja maar dat is gelukkig niet nodig :) Ik ontvang gewoon toeslag omdat ik via de gemeente recht heb op mijn werkgeversdeel als studentzijnde. Van de gemeente ontvang ik dus 1/6 deel en de rest ontvang ik van de belastingdienst (afhankelijk van het inkomen van manlief). Goed geregeld gelukkig :)
     
  17. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ongetwijfeld dat het duurder word idd, anders veranderen ze dat echt niet hoor :p! Hier geen student he ;) hij werkt gewoon en krijgt ook gewoon zijn salaris en met die kdv eraf komen wij er nog prima van rond. Nee, ik heb dit jaar niet gewerkt, ik heb zo een 2 jaar geleden voor het laatst gewerkt ;). Dat is idd erg prive, maar mag je gewoon zeggen uiteraard, snap dat ook. Hier is het voor alsnog prima te doen, al is er de laatste tijd aardig wat spaargeld gebruikt ook van toen hij een tijd thuis is geweest, maar vooruit, nu werkt ie weer gewoon en veel avonden en nachten (=extra ook nog, maar ook even handiger) en kan dat mss weer wat bij trekken, we zullen het afwachten. Als het voor ons niet meer betaalbaar is dan stoppen we er uiteraard mee, of mss 1x in de twee weken :p haha, ene week M andere week R, haha.


    Yuki,
    Fijn dat het zo geregeld kon worden voor jullie! En idd op die fiets :p, openbaar vervoer mogen ze bijv ook best afschaffen van mij :p, maar dat ik ook vind dat ze dat moeten doen, nee want er zijn andere die er best gebruik van (willen) maken ;). Maar vooruit, dit alles is wel erg offtopic geloof ik :p, haha.
     
  18. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Moet ik hier over nadenken???


    Hallo nogmaals Wij betalen gewoon de vollepond wij krijgen NIETS van de belasting waarom moet ik er dan over nadenken dat het met 50 euro omhoog gaat?
     
  19. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Zo heb ik het begrepen!

    Je hebt recht op kinderopvangtoeslag als je werkt maakt niet uit hoeveel maar het gaat per kalenderjaar! Dus als ik 2 weken voor een kinderdagverblijf zou werken en bijv weer zou stoppen omdat ik geen klik voel dan heb ik nog een heel jaar recht op kinderopvangtoeslag! Noem het oneerlijk maar zo zijn de regels..
    Alleen als je bijv jan 2011 werkt die 2 weken, dan heb je recht tot dec 2011 en dan in 2012 niet of je moet het weer doen!

    Nog een keer dit zijn de regels ik heb ze NIET gemaakt..

    En nee zo gaan wij het niet doen....
     
  20. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Maar dan moet je wel:

    Bron:Wanneer heb ik recht op kinderopvangtoeslag? | Rijksoverheid.nl
     

Deel Deze Pagina