Kindjes die NIET naar kdv of psz gaan minder ziek? En later op school meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boordevol, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Mama's van wie de kindjes niet naar een psz/gastouder/kdv gaan, zijn jullie kindjes vaak ziek? En zo niet, is het waar dat als ze eenmaal naar de basisschool gaan alsnog vaak ziek gaan worden?

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Yep,

Nr 1 bleef bij mij en was nooit ziek tenzij hij bij ouder neefje gespeeld had. Altijd maar dan ook altijd na een speeldagje daar kwam hij al proestend naar huis.
    Maar toen ging hij naar school en t eerste jaar toch afgezien, alles pikte hij op.
    Nr2 vanaf 7 mnd naar creche en beduidend veel minder ziek, eigenlijk bijna nooit, ijzersterke meid.

Maar vanaf een jaar of 7 betert het, dan worden ze veel minder ziek. Merk het nu al bij nr1. Moet al straf spul zijn om hem nog hoge koorts te doen krijgen

3. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Niet echt nee. 1e dochter nooit naar creche geweest, pas met 3 jaar halve dagen (3,5 uur totaal) naar de gastouder geweest. Sinds vorig jaar naar school en in haar hele leventje pas 1x écht ziek geweest :)

Maar ik ben dan ook niet zo dat ze na alles vastgepakt te hebben meteen handjes moest wassen, wellicht ligt t daaraan..?

4. knap

knap Niet meer actief

Nou zoon is nooit naar het kdv geweest wel peuterspeelzaal. Ook hij was een oren kind maar ik vind mijn dochter toch vaker ziek dan dat hij was. Ze is om de have klap verkouden. Wel minder dan vorig jaar en het jaar daar voor. Maar toch. Ze gaat drie dagen per week naar het kdv.
    Denk dat de waarheid hier in toch in het midden ligt.

5. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    geen idee nog maar hier is ze nog niet ziek geweest, terwijl een buurjongen van de zelfde leeftijd al 6x flink ziek geweest is en hij gaat naar t kdv

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier de oudste vanaf 2 jaar en 9 maanden 2 dagdelen per week naar de psz, maar eigenlijk nooit echt ziek geweest. Ze is altijd alleen standaard met Kerst grieperig en heeft de waterpokken gehad. De middelste gaat vanaf 2,5 straks ook naar de psz, maar verwacht niet veel 'gekkigheid'.

7. adi

adi Niet meer actief

Toen mijn kinderen als baby's in ziekenhuis lagen gold daar het bezoekverbod voor kinderen tussen 2 en 10 jaar.
    Kinderarts heeft ons toen de reden uitgelegd.

Kinderen van deze leeftijden dragen de meeste bacteriën en virussen bij zich (vandaar dat ze niet bij zieke baby's mogen komen). Ze moeten ook weerstand opbouwen tegen deze virussen.
    Hoe meer kinderen met elkaar in aanraking komen, hoe meer ze geconfroteerd worden met virussen en bacteriën, en hoe sneller deze weerstand opgebouwd wordt.

Dus, of en wanneer kind vaak ziek wordt is erg afhankelijk van het kind en zijn omgeving.

Een enig kind dat privé weinig in aanraking komt met andere kinderen en ook niet naar kdv of psz gaat, zal uiteindelijk wel relatief meer ziek zijn op school. Hij wordt dan pas massaal 'blootgesteld' aan andere kinderen (de grootste dragers).
    Een kind dat leeft in een gezin met broers/zussen, een grote familie, dagelijks contact met andere kinderen enz. heeft deze weerstand ook in eigen omgeving kunnen opbouwen. Dus die zal er minder last van hebben.

Onze kinderen zijn de eerste winter van kdv erg vaak verkouden geweest. Jaar later bijna niet meer.
    Kinderen van mijn nicht gingen allebei met 3 jaar voor het eerst naar psz. De eerste winters waren ze ook erg vaak ziek.
    De winters daarna niet meer (weerstand opgebouwd).

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier tot haar derde nooit ziek, daarna wat last van de luchtwegen, hoesten, af en toe wat koorts. Maar echt ziek, nee.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Bedankt allemaal voor de. Reacties. Adi ook erg duidelijk. Ik ben er dus een beetje bang voor omdat mijn kinderen op 1 hand tellen ziek zijn geweest. Binnenkort gaat de oudste naar school en hoor dus al van alle kanten maak je borst maar nat. Nu ga je het beleven wat betreft ziekzijn. Nu heeft de oudste twee jaar borstvoedig gehad en de jongste krijgt nog (nu 15 maanden) en zelf was ik vroeger vaak ziek. Dus ergens heb ik de hoop dat ze heel wat antistoffen van mij binnen hebben en het dus zal meevallen maar aan de andere kant worden kindjes nu eenmaal sneller ziek en vooral als ze elkaar zo makkelijk kunnen besmetten zoals op school. Nou we wachten het af.

10. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    BV kan idd helpen, maar verwacht er ook geen mirakels van.
    Is erg afhankelijk van het kind zelf, mijn nr2 die had in de middeleeuwen zelf de pest overleefd volgens mij. Nr 1 had zelfs zijn eigen geboorte niet getrokken.

Ik denk dat opgroeien tussen andere kinderen meer zekerheid biedt, zoals hierboven gezegd. Ik zeg steeds om te lachen dat alle speelgoed in de creche reeds voorgeproefd is. :D

Mijn nr1 was het eerste kleinkind in mijn familie (bij man waren er wel al, maar stuk ouder), geen echte buurkinderen.
    En telkens hij ging spelen bij zijn 5-jarig neefje wist ik dat ik de paracetamol al mocht klaarleggen.

Overigens ben ik na nr1 ook bijna een jaar ziek geweest, 3x een oorontsteking , steeds verkouden.

T schijnen gewoon andere microben te zijn dan die die ik in mijn kindertijd al verslagen had.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter is haar 1e jaar veel ziek geweest en ook de winter na haar 1e verjaardag. Afgelopen winter, sinds ze 2 is, minder heftig ziek. Wel lang en flink ziek dan hoor,5 dagen koorts en zo 2 kilo afvallen in een week. Maar nu dus minder ziek. Nu gaat ze naar peutergroep wel vaak snotneus. Zoon is minder vaak ziek als zn zus was.

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik werd tijdens mijn stage altijd ziek als ik in een nieuwe klas kwam! Ik denk dat het met kindertjes ook zo is! Ik maak me er niet zo druk om... Hier niet naar kdv en ben blij ook... Straks wel naar psz!

13. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Onze oudste ging naar het kdv en was het eerste jaar vaaaaak ziek. Daarna niet meer. Jongste is thuis en bijna nooit ziek. Ik verwacht dat het begint als ze naar de peuters gaat.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze is hier nog nooit ziek geweest (muv een verkoudheid). Hier bv, en ook geen kdv of gastouder. Wel hebben we kinderen van dezelfde leeftijd en ouder in de omgeving waar ze mee speelt (gemiddeld 1 keer per week). Ze heeft het tot nu allemaal doorstaan.

Man en ik zijn ook bijna nooit ziek (afkloppen), en het schijnt dat erfelijkheid hier wel een rol in speelt. Heb je zelf een sterke weerstand, kan je kind ook meer hebben.

15. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Oh ja hier zeker wel. Nr. 1 ging naar KDV en was eigenlijk iedere maand wel een keertje ziek en soms flink ook, luchtwegeninfecties etc. Nummer 2 is nu 7 maanden en nog nooit ziek geweest. Hij is thuis bij mij.

16. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Nou, onze dochter gaat nog niet naar een kdv/psz, pas als ze 2 is, maar die pikte werkelijk ALLES op het afgelopen jaar en is heel veel ziek geweest. Nu moet ik zeggen dat ze wel veel op plekken komt waar kinderen zijn, zoals indoorspeeltuinen en inloopochtenden op de psz, dus ik verwacht dat ze er straks, als ze echt naar de psz gaat, niet zoveel last van zal hebben.

17. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier al vanaf maand 1 heel vaak verkouden, met snotneus en al. (ik gaf bv tot 6 maanden)

Hier geen kdv of iets dergelijks maar wel veel kindjes bij vrienden in de buurt.

Het is helaas niet zo dat als ze naar het kdv gaan, meer weerstand opbouwen als ze ziek worden en hier later profijt van hebben. Schijnt helemaal niets uit te maken.

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik hoor juist overal als ze al naar kdv of psz gaan en daar eht een en ander oppikken dan versterken ze hun weerstand en zullen ze met naar school gaan niet meer alles oppikken. Van wat ik hier lees verschilt het sowieso enorm.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben zelf nooit naar een opvang geweest (wel naar de psz later) en ben toch ook weinig ziek geweest in mijn peuter- en kleuterjaren. Later echt zelden. Een goede weerstand schijn je ook te erven.

20. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat is dus helaas niet zo. Is onderzoek naar gedaan. Op school pakken ze gewoon weer de volgende virusjes op :)

Deel Deze Pagina