onze dochter is bijna 8 maand ,maar krijgt nog steeds geen brood... hoe zijn jullie begonnen met het aanbieden en wat voor stukjes en wat erop...vandaag weer een stukje meloen geprobeerd die je amper kon zien ,maar ze begon meteen na het slikken te kokhalsen en daarna kwam alles eruit mijn vraag hoe hullie hier mee zijn begonnen ... groetjes staffies
Zacht brood kopen zoals fijn bruin brood of wit brood. Met beetje boter en appelstroop of smeerkaas. En dan kleine stukjes aanbieden. Kokhalsen hoeft niet slecht te zijn, dat is vaak een manier om ze juist beter te leren kauwen en slikken. En blijven proberen, dat kokhalsen gaat vaak snel over als ze eenmaal gewend zijn aan het kauwen.
Ik bood geen korstjes aan maar stukjes brood ter grote van een erwt, en zo ging ik het opbouwen. Dit gaat best wel snel.
Mijn dochter moest in het begin ook erg kokhalsen en overgeven, maar gek genoeg niet als ik haar een korstje brood in de hand gaf. Daar sabbelen ze eigenlijk ook voornamelijk op en dan krijgen ze dus maar hele kleine stukjes binnen. Dus in het begin ging een korstje brood dus eigenlijk het beste. Zou het gewoon proberen en lekker zelf laten eten en ontdekken.
Ik ben vanaf de 6 maanden begonnen met brood.. Onder het mom van niets moet alles mag! Lekker leverpastei en in zijn mondje leggen en zo stuk je voor stukje, maar heb het er nooit in gepropt ofzo! Hij schreeuwt nu om een stukje brood als ik niet oplet..haha
Ik ben begonnen met brood toen esmée 6 maanden was. De Eerste paar keer was het indd kokhalzen. gaf haar gewoon kleine stukjes.. echt inimini. en deed het in haar wang.. met 7 maanden at ze al een hele boterham succes! maar volgens mij kokhalzen ze omdat dat reflex nog vooraan zit? en nog niet op de goede plek (achter in de keel.. ) x
Dat kokhalzen is normaal hoor... Wij zijn bij 7 maanden begonnen met brood: eerst kleine zachte stukjes met alleen boter en dat had ze zo door. De eerste keer had ze 4 stukjes op en de dag erna al bijna een hele boterham (zonder korst). Als ze het korstje zelf vast kunnen houden hebben ze er meer controle over en minder kans op kokhalzen, maar ze moeten ook gewoon wennen aan een groter stuk in de mond.... Hier eet ze al een hele tijd zelf haar boterham: leg gewoon steeds een stukje voor haar neer en dan steekt ze het zelf in haar mond. Gewoon beginnen zou ik zeggen en dan per dag kijken en verder uitbouwen!! Beleg: smeerkaas, stroop, jam, smeerworst etc Het is hier wel favoriet, boterhammen!
Wij hebben bruin brood gekocht. Als er een hardere korst aan zat haalde ik die eraf en gaf die zo in de hand. Kunnen ze het zelf regelen. Ik smeerde alleen boter op de boterham, vouwde deze dubbel en dan sneed ik de stukjes in een formaat van ongeveer 1,5 bij 1,5 cm. Ik legde een stukje op tafel en liet hem dit zelf pakken. In het begin vielen er regelmatig stukjes op de grond, of heel soms hielp ik hem even. Na een week ging het al super goed! Ik smeer pas sinds een paar dagen wat anders dan boter op de boterham. Ook zijn de stukjes nu wel groter. Heel soms kokhalst hij eens een keertje, maar al snel komt het stukje naar voren en eet hij het op of spuugt het uit. Gewoon elke dag proberen, het went heel snel en gaat heel snel vooruit!
Hey dames bedankt voor jullie reactie Ik ga morgen er meteen mee beginnen en dan zien we wel hoe het gaat...het is ook nog wel de angst van mij denk ik ,maar ik heb nu zo ze moet nu echt een keer brood leren eten ...
Probeer niet angstig te zijn, het kokhalzen is een heel normaal reflex. Dit ligt nu nog voorop de tong en verplaatst zich steeds wat naar achter. Maar dan moet je het daar wel de kans voor geven natuurlijk. Onze dochter krijgt vanaf het begin af aan alles in stukken en het kokhalzen was hier erg snel over. Brood hebben we juist nooit kleine stukjes gegeven, in 6 stukken (repen) en soms 8 bij een grotere boterham, maar lekker zelf af laten bijten. Ben duidelijk, als je kleine stukjes geeft is het alleen maar moeilijker om te leren kauwen.
Ja dat is zo, en te kleine stukjes maakt alleen maar dat ze nog minder grip hebben. En dubbelvouwen is ook handig, tegen het vastplakken aan het gehemelte.
Zulke kleine stukjes eten zijn juist gevaarlijk!!!!!!!!! Als je je kindje stukjes eten wilt geven, geef je het beste stukjes die zo groot zijn dat je kindje ze zelf op kan pakken en in de mond stoppen. Dus zelf laten doen, dan hebben ze de controle en doe je niet iets waar ze nog niet aan toe zijn! Daarbij is beleg echt nog niet nodig hoor!! Ze kunnen eerst wennen aan brood, dan brood met boter en eer je beleg gaat geven ben je zo een week of 6 verder! Ik geef brood ter grote van een postzegel. Groter kan ook, dan hapt ze een stukje eraf, maar is het meer geklieder. Het brood besmeer ik met boter en snij/knip ik in stukjes. Dan leg ik steeds 2 a 3 stukjes op haar tafelblad want meer = spelen. De korstjes eet ze soms op, soms niet. Maar het is ook goede oefening voor haar motoriek. Pas echt op met die mini kleine stukjes hoor, daar kunnen je kindjes juist in verslikken omdat ze dat kunnen inademen! De luchtpijn van je kindje is zo groot als een druif. Geef dus geen stukjes die enorm klein zijn als je kindje dit niet zelf in zn mond kan stoppen. Zo'n klein kruimeltje kunnen ze niet op kokhalzen, een postzegel groot stukje wel!
nou dames we zijn er vandaag meteen mee begonnen en ze heeft 3 stukjes brood gehad zonder te kokhalzen ...ze was er lekker lang mee bezig ,maar ik heb haar haar gang laten gaan en dat ze het zelf kon pakken dus morgen weer een poging ... bedankt voor de reacties ... Liefs Staffies
ik ben begonnen met 7 maanden. Ik heb gewoon een kale boterham aangeboden in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Hij deed het eigenlijk gelijk goed. later een boterham met wat boter erop aangeboden in kleine stukjes en nu eet hij er twee met boter en appelstroop, jam, smeerworst, boterhamworst, smeerkaas, gewone kaas, eigenlijk lust hij alle sop zn brood hahahaha
hier begonnen met korstjes maar dat omdat ze met 5 maanden al tanden kreeg en er dus lekker op kon kauwen daarna grote stukken in dr handjes en nu kleine stukjes die ze zelf pakt Hier eigenlijk nooit moeite met eten gehad alleen van BV naar groente hapje was ff lastig maar nu eet ze alles Plakjes worst is favoriet