Vandaag werd bekend dat de levensloopregeling niet populair is. Nu heb ik nét vorige week een rekening geopend en wil dus vanaf juli gaan sparen. Niet om eerder te stoppen met werken, maar omdat je voor iedere dag ouderschapsverlof en bonus van 30 krijgt (tenminste dat doen ze ons geloven). Ik kreeg daarom van mijn collega's het dringende advies om toch te gaan sparen. Voor slechts 25 per maand krijg ik dus ruim 1500 (+ het gespaarde geld) terug als ik een wondertje op de wereld zet en ouderschapsverlof opneem. Mijn vraag is, doen jullie mee met de levensloopregeling.
Ik heb gekozen voor nee. Als je wil sparen voor ouderschapsverlof, dan duurt dat volgens mij echt een hoop jaartjes, voor je het bij elkaar hebt gespaard. Om eerder te stoppen met werken zou ik het al helemaal niet doen. Ik heb daar zoveel slechte verhalen over gehoord. Zoals, dat tegen de tijd dat je het op zou kunnen nemen, de salarissen zo gestegen zijn, dat je daar nooit tegenop hebt kunnen sparen.
De 29 per dag krijg je ook als je pas 2 maanden spaart of zo. Dat heb ik begrepen uit de voorlichting bij ons op het werk. Ik neem toch ouderschapsverlof op, dus dan kan ik daar beter 29 p/d voor vangen. Deze 29 krijg je door per opgenomen verlofdag 29,19 af te trekken van je belastbaar inkomen. Moeilijke manier om te zeggen dat je per opgenomen dag dus 29,19 euro kunt opstrijken. In de 13 weken dat je recht hebt op verlof dus een totaal van 1897 belasting aftrek PER PERSOON!!! Bij 2 ouders komt dat neer op bijna 4000. Of heb ik de voorlichting nou niet goed begrepen?
Ik moet zeggen bij ons op het werk is het inderdaad niet populair. Ze hebben het spaarloon afgeschaft bij ons en de dan kon je meedoen aan de levensloopregeling als ik mij niet vergis zijn er van de 35 werknemers er maar 3 die er aan meedoen.
Wij hebben er wel voorlichting over gehad en niemand doet er bij ons aan mee. Ook hebben wij al de spaarloonregeling. En tja.... je mag niet allebei. Veel liefs Daan
ik doe ook niet mee, houd het bij mijn spaarloon regeling. Van onze financiele adviseuse kregen we te horen dat levensloop regeling een bep. max % mag zijn (dacht 11%), dwz dat je (dacht ik) max 3 jaar bv eerder kan stoppen met werken. Terwijl je met spaarloonregeling veel meer kan sparen, en als je t bv wil gebruiken onm eerder te stoppen, iets eerder kan stoppen dan die 3 jaar Ook is het idd zo datje lang moet sparen om iets te kunnen opnemen... Bij ons doet er ook niemand aan mee (onze afdelng dan, bedrijf is enorm groot, dat weet ik allemal niet) Gr Bengel
Ik ben op dit moment nog niet bezig met het stoppen met werken, ik ben pas 5 jaar op de arbeidsmarkt actief en ik moet er nog 40 (daar ga ik maar van uit) Ik spaar daarom ook voor ouderschapsverlof (of eigenlijk een aanvulling op de 70% die ik al krijg) en voor het belastingvoordeel als ik het verlof opneem. Ik ga er toch van uit dat ook deze regleing weer binnen 10 jaar verdwenen is, dus sparen voor pre-pensioen zit er toch niet in, ik maak er liever op korte termijn gebruik van en dan schijnt de levensloopregeling weer voordeliger te zijn.
Ik ga per 1 januari 2007 meedoen voor 1 jaar. Ik moet dan mijn spaarloonregeling stopzetten. Ik doe dit omdat ik per 1 januari 2007 ouderschapsverlof op ga nemen. Als ik niet meedoe aan de levensloopregeling krijg ik geen geld van de belasting, alleen een klein gedeelte van het werk. Dus als ik het niet doe dan snij ik mezelf in de vingers. Per 1 januari 2008 ga ik weer meedoen aan de spaarloonregeling.
Volgens mij was de levensloopregeling pas interresant als je boven een bepaald inkomen per jaar komt (lees hoog inkomen)?
Bij de levensloop krijg je belastingaftrek, maar je moet dan inderdaad wel voldoende inkomen hebben om dit af te trekken. Bijkomend voordeel is dat je belastbaar inkomen hierdoor daalt. Als ik de beloofde belasting aftrek krijg kom ik ook ineens in aanmerking voor zorgtoeslag. Nu komen mijn man en ik nét boven de grens van de toeslag uit. Nadeel is dat als je in de ww mocht belanden je ook minder ww krijgt, maar daar ga ik maar niet van uit. Ik werk in het onderwijs en zie geen enkele reden om aan te nemen dat mijn baan in de komende jaren op de tocht komt te staan. @ Gina, dat is dus precies de reden dat ik ook mee doe.Ik spaar echt niet veel per maand (heb ik ook geen zin in) maar ongeacht wat je spaart, je krijgt bij het opnemen van oudersschapsverlof toch de 29 euro aftrek.