Ook mijn mening is dat je je dochter niet met de bal had moeten laten spelen. Dat is andermans eigendom. Of dat jij het eerst zou vragen aan de ouders van die kinderen.
Ja, dat is wel lastig, want dat is nu eenmaal wel de cultuur op het pleintje. Soms liggen ballen er wel een paar dagen. De kinderen die er komen komen ook allemaal uit hezelfde wijkje, dus iedereen kent elkaar, ze zitten bij elkaar op de psz (ook dat jongetje van wie de bal was) Naja...zoals gezegd zal ik maar geen dierbare knuffels meer meegeven en als ze die per se mee wil dan laat ik het aan haar over of ze hem af wil staan. En ik laat haar vragen
Moeilijk, moeilijk! Dit is iets waar ik ook best mee zit/heb gezeten.... Wij hebben altijd tegen ons zoontje geroepen, nee T, "delen, samen spelen is samen delen..." Ons zoontje heeft menig traan gelaten, als zijn vriendjes met iets van hem wilde spelen o wat vond hij het moeilijk... Wij willen hem gewoon bij brengen dat je best kan delen. Maar.....wij merkte ook dat niet alle ouders er zo over denken, en dat wij ons zoontje dus vertelde te moeten delen om vervolgens te zien dat hij steeds NEE te horen krijgt zonder dat een ouder er iets van zegt. Dus in T zijn ogen extreem oneerlijk en erg moeilijk te begrijpen. Wij zijn het dus anders gaan aanpakken. Ondertussen is T 4 jaar en misschien ook wat wijzer dan een kindje van 2, maar voor onze dochter geld dus hetzelfde: Als een ander kindje met iets van hem wil spelen, moet dit kindje het zelf vragen aan T. T kan dan zelf zeggen of dit ok is of niet. Het is zijn speelgoed dus hij beslist. In het begin zei hij op alles nee, dus daar maakte hij geen vriendjes mee, mocht ook niet meer met het speelgoed van andere spelen, dit had hij zelf snel genoeg door. Na een week of wat begon hij dus zelf te veranderen. Hij leent zijn speelgoed nu vrij makkelijk uit, vraagt het zelf netjes terug en als hij het niet wil zegt hij gewoon nee. Om vervolgens wel vaak iest anders aan te bieden, of alsnog overstag te gaan. Moet er wel bij zeggen, dat als er een vriendje hier thuis komt spelen, ik hem van te voren vertel dat dat betekend dat hij MOET delen. Hij mag van te voren 2 dingen van zijn speelgoed uitkiezen waar een ander niet mee mag spelen, en dit leg ik weg! Scheelt een hoop gedoe! Met andere woorden: Ik vind niet dat kindjes alles moeten delen, ze moeten het altijd eerst vragen, nee heb je, ja kan je krijgen en dat geld voor beide patijen! (mocht dat niet zo zijn dan grijp ik in, door tegen de andere partij te zeggen dat er eerst iets gevraagt moet worden!) Enne..jij vind het toch ook niet leuk als inene je fiets of auto weg is? ja die stond er tch ongebruikt...nee zo werkt het niet!
Ik neem nooit persoonlijke dingen van mijn zoontje mee naar de speeltuin o.i.d, juist omdat ik bang ben dat het kapot gaat. Heel soms gaat er een bal mee, maar die bewaakt hij met zn leven
Ben het hier helemaal 100% mee eens! Kijk naar jezelf...jij wil ook niet ALLES van jezelf met iedereen delen toch? Nou je kindje ook niet! Heel begrijpelijk dus. Je kan het als ze wat kleiner zijn wel iets meer begeleiden en er uitleg bij geven. Maar als je kindje (of het andere kindje) dan voet bij stuk houd dan is het jammer maar helaas. Tenminste zo doe ik het hier ook. Al is het soms wat moeilijk met die 2 grote broeren die alles maar zo afgeven aan kleine zus
Mijn dochter moet het vragen als ze met spullen van iemand anders wil spelen in de speeltuin. Andersom gebeurd dat inderdaad niet altijd... Lastig! Meestal laat ik het andere kindje er dan even mee spelen en zeg tegen mijn dochter dat ze het na een paar minuutjes wel terug mag vragen als ze er zelf mee wil spelen. Als een kindje iets afpakt mag ze het gelijk terug pakken van mij! Ze werd de laatste tijd veel te zacht, iedereen liep over d'r heen...
Ohja wat ik doe met verjaardagen, ik haal speelgoed waarvan ik niet wil dat het evt stuk gaat gewoon weg. Zet het dan op onze slaapkamer ofzo. Mijn ouders deden dat vroeger ook en het werkte erg goed.
Als de kindjes niet kunnen praten zelf vragen DUs aan dat kindje vragen of jou dochter even met zijn bal mag spelen en dat jij hem zelf terug brengt EN aan jou dochter vragen of de andere kindjes met haar buggy/pop mag spelen\ Dus wees hub tolk en zo geef je zelf het juiste voorbeeld
Mag ik eerlijk zijn: De meeste ouders vinden het vooral lastig als andere kinderen aan eigen kind zn speelgoed komen, want je weet dat je kind eigenlijk 'hoort' te delen, maar dat vind je ook wel zielig voor je kind. Als je eigen kind iets pakt van een ander, vinden de meesten het prima, zolang het ander kindje niet zijn eigen spul komt opeisen enz. Ik vind dat veel kinderen onbewust van hun eigen ouders leren dat speelgoed 'van mij' is en dat je dat vooral niet moet afgeven. Want dat is dat hele 'dat was van die, en dat was van die enz' discussie uit ontstaan. Samenspelen ontstaat als de kindjes gewoon alle speelgoed op een hoop gooien en dan met zn allen mee spelen, zonder op te letten wie nou wat heeft gebracht. maar dat krijg je nooit voor elkaar als je als ouder constant op zit te letten wat nou van wie was.