Het voorbeeld van de zetpil is inderdaad, denk ik, een beetje ongelukkig gekozen. Ook bij onze puk is een zetpil geven iets wat geregeld met 2 man moet gebeuren, terwijl het toch wel een klein en licht ventje is om in bedwang te houden zou je denken. Kalmeren kan nadien ook alleen maar met een dosis moedermelk en andere opties als siroop of tabletten zijn geen succes, zelfs als het gemaskeerd wordt, vliegt het nog net zo snel uit de mond als dat het er ingestopt kan worden. Alleen maakt het niet uit of het nu een verkeerd gekozen voorbeeld is of niet, het feit blijft dat het hier gaat over een moeder (ouders) die niet meer weten wat ze moeten doen om hun kind gelukkig te maken en de sfeer in huis terug gezellig te maken. (correct me if I'm wrong ) Ongeacht wat ik vind van de stempel (vraag me trouwens wel een beetje af waar de anti-stempel-mensen blijven ) hooggevoelig, ik weet nog niet precies wat ik hiervan vind, vind ik het zeker een goed iets dat er hulp wordt gezocht en iets aan het probleem wordt gedaan. Mag ik vragen wat er "anders" is aan je dochter? Dit is echt puur nieuwsgierigheid, zelfs al sta ik sceptisch tegenover hooggevoeligheid (heb de neiging om sceptisch te zijn tegenover alles wat niet erkend is ) dan nog ben ik er wel benieuwd naar.
@karoke anders aan mijn dochter is dat ze te snel overprikkeld raakt en dus echt hysterisch word alles moet in stappen uitgelegd worden onverwachtste dingen kan ze niet verdragen zit vaak in haar eigen wereldje en er is dan met geen mogelijkheid contact met haar te maken ze neemt sterk het gevoel van andere over is iemand druk wordt zij ook druk voel ik me kut trekt zij zich dat heel erg aan buiten het feit van stempeltjes is het gewoon een hele mooie eigenschap als ze met hun gevoel kunnen om gaan wat ze nu dus leert kunnen ze dus heel liefdevol zijn ! en bekommeren ze zich mee om anderen zo is noa nu al een stuk liever voor haar broertje dan toen hij in het begin geboren was wat noa ook heeft is gevoeligheid aanrakingen ze kan zo ineens haar kleding zat zijn door dat het nat is vies is of gewoon omdat ze er last van heeft ! en loopt ze ineens in haar hempje en onderbroek zo ook voor geluid! alles mag niet te hard, het is wel zo de ene x kan ze er beter tegen dan de andere dit ook met licht gister avond moest het licht uit en zo kan ik wel even doorgaan straffen heeft geen zin bij haar want dan reageerd zij alleen maar heftiger en kan je niet meer tot haar doordringen iemand die wel zijn gevoel kan reguleren kan dus zelf ook weer rustig worden je moet haar dus op een hele andere consuequente en structuur volle manier benaderen dan bereik je veel meer
en met het gebeuren van een zetpil bij me zoontje zou ik dus ook zoiets hebben niet piepen en is goed voor je maar op het moment dat ik het bij noa doe en ze dus zo overstuur raakt en dus moeilijk rustig te krijgen is gun ik haar gewoon niet als ze zo ziek is zoals gister! en vandaar dat ik het dus dan gewoon niet doe en op een andere manier moet zoeken op het te geven
Het maakt inderdaad niet uit welke stempel eraan gehangen wordt, blijkbaar kan je nu al beter op je dochter en haar behoeften inspringen, en dat is het enige wat telt, toch? Want, gezien het feit dat je er nog maar een paar weken mee bezig bent, er is precies al wel veel verandering, niet? Lijkt me dat dat wel een fijn gevoel moet geven. En ik begrijp het zetpil verhaal wel hoor, maar omdat het nogal een algemeen "probleem" is, komt het een beetje raar over als voorbeeld.
we zijn al nu al z.n 3 maandjes bezig en we hebben idd al veel veranderd en dat is het enige wat telt dat ik leer om anders met haar om te gaan wat wel werkt is alleen maar fijner daar hebben wij en straks ook zij alleen maar profijt van en dan wil ik het onderwerp Hsk ook zo veel mogelijk op de achtergrond houden anders gaat ze het straks alleen maar gebruiken in haar voordeel
Ik heb mijn kleine man laten testen omdat hij vanaf week 1 al heel erg overstuur was als hij 2 minuten later zijn melk kreeg dan normaal ( denk hierbij aan een overstrekte baby die zelfs zijn adem inhield van toen al frustratie!). Hij was heel erg snel met dingen als hem iets in zijn koppie zat moest het lukken ook, zoniet zware woede aanvallen. Kruipen met 6mnd staan 9 maanden en 10.5 mnd lopen. Zijn lichaam verwerkte dit natuurlijk nog niet gevolg nog meer woede! Toen hij 1 was werd ik via cb doorgestuurd naar hun psygo nadat iemand van daar 2 dagen bij ons thuis hadden gekeken naar hem. Deze beste vrouw gaf hem uit handen en stuurde mij en hem naar lucertis/babylon . Daar kon ik vanaf maart 2010 terecht voor de dagopvang. Nu is hij 3 en heeft dus de diagnose regulatiestoornis + hks . Hij is nog steeds over de top boos als hij vind dat daar een rede voor is en kan hierbij agressief wezen ( mij slaan , gooien met spullen schreeuwen ect ect) Zoals ts als zei ook hierbij helpt straffen niet dat is net olie op vuur gooien. Moet heel veel zijn emoties benoemen, hem voorbereiden op dingen (sint is nu een verschrikking!) de dag na praten , veel structuur ect ect. Hij is hyper actief ook als hij slaapt dan praat hij of slaapwandeld hij . Op lucertis gaven ze het beeld van ieder hoofd heeft een rotonde er komen auto's op (prikkels) gaan misschien nog een rondje maken en rijden weer van de rotonde af. Bij hem is het gewoon file op die rotonde en ben ik een soort van vekeersregelaar . Hij is wel een heel lief en vooral gevoelig mannetje hij neemt de emoties van andere feilloos over .
zooo herkenbaar! noa die stond ook met 6 maanden ! ze was 3 dagen oud toen we bij me schoon familie waren van hand tot hand ging ze ik was toen tot 3 uur snachts met haar bezig!! ik kon haar nooit neerleggen om even wat te gaan doen huilen was het dan en idd als ze wat in hun hoofdje hebben dan moet dat ook gebeuren gebeurt dat niet zoo dan komt de woede boven!! ik heb haar vandaag wel zo ver gekregen om schmink op haar gezichtje te krijgen voor morgen ben echt al dik een maand bezig met de sint ben echt benieuwd voor morgen me man is er helaas niet bij, dus me schoonzusje gaat mee zodat ik me kan focussen op noa bizzzy hoe reageerde jullie fam?? hier erkennen en nemen nu pas aan dat noa anders is dan anderen en we proberen ook zoveel mogelijk te praten hoe het in noa's hoofdje omgaat
Ik ben vanaf 16 weken zwangerschap al een alleenstaand moeder dus heb alleen mijn eigen familie en vrienden waaraan ik heb verteld wat er in zijn koppie rondgaat. Mijn ouders zaten eerst erg in de ontkenningsfase was niks mis met hem ( is er natuurlijk ook niet alleen soms andere gedachteswijze) maar omdat structuur natuurlijk erg belangrijk is en hij daar 1 dag per week is en slaapt hebben ze mijn opvoedingsdingen gewoon overgenomen. Vrienden vinden het wat vaker lastig helemaal als mijn ventje uitermate druk is dat hij hun kindjes overspoeld (of ze nemen zijn gedrag over ) maar over het algemeen wordt hij gelukkig niet in een hokje geplaatst.
Even een vraagje wat totaal niet belerend of aanvallend bedoeld is, maar wat is exact het verschil tussen HSP/HSK en autisme? Alles wat jullie opnoemen zoals het niet tegen veranderingen kunnen, gevoelig voor licht en geluid, veel structuur nodig hebben, snel overprikkeld raken,soms in hun eigen veilige wereldje willen zitten, miet tegen drukte kunnen,gevoelig voor geuren, na een drukke dag alles moeten verwerken,etc, zijn ook kenmerken van autisme zoals bijv asperger Ben heel benieuwd wat de verschillen zijn tussen autisme en HSP Op internet word ik niet veel wijzer ( 9 van de 10 mensen beweren dat HSP een "mooiere" naam voor autisme is, omdat de kenmerken exact overeenkomen. Ik heb zelf asperger ( vorm van autisme) en heb zelf ook alle bovengenoemde symptomen De diagnose HSP mag eigenlijk toch niet gesteld worden door een psychiater? Zover ik weet van psychs is het niet erkend door de psychiatrie en mag de diagnose dus ook niet gegeven worden. Er is naar mijn weten ook helemaal geen DSM IV. Daardoor kan er ook geen officiële diagnose gegeven worden ( net als bijv chronisch vermoeidheidssydroom en fybromialgy)
Wat een goede varag Daantje, zeker omdat jij uit ervaringsdeskundig oogpunt kunt kijken! Overigens daantje, wordt Giorgio ook getest daarop? Is toch ook erfelijk of niet? xx
Hey meid! Giorgio heeft dus precies dezelfde symptomen als de kindjes hier op het forum ( en ik dus ook) hij zit nu 3 dagen per week op een speciaal KDV. Had extreme driftbuien, gooide zelfs met stoelen door de kamer. Nu gaat het stukken beter. Hij kan niet goed tegen licht/geluid, heeft structuur nodig, kan niet tegen drukte en onvoorspelbaarheid en veranderingen, afspraak = afspraak, moet na een dag alle prikkels verwerken,vaak woedeaanvallen uit het niks, houden van herhaling ( schept duidelijkheid)oog voor detail, erg perfectionistisch,etc. Dit alles past allemaal bij asperger (en sommige andere autistische stoornissen) Volgens vele psychologen is HSP/HSK dan ook een mooi woord voor autisme. HSP is niet erkend en is ook geen DSM IV van. Ook in mijn oogpunt is het exact hetzelfde en kan ik tot nu toe geen enkel verschil bedenken ( ook niet na het inlezen over HSP) Giorgio word nu ook uitgebreid getest, maar een officiële diagnose mag niet onder de 4 gesteld worden. Maar hij is nu prima op zijn plek op het speciaal KDV. Het is echt een heel ander manneke geworden omdat we nu weten hoe we het beste met hem om kunnen gaan.
Gelukkig dan dat hij tijdig een goed plekje heeft gevonden op het KDV zeg.! Je was bedacht op symtomen ook natuurlijk, gelukkig maar dat je het ook herkende. Ik heb geen verstand van HSK of nieuwetijdskinderen ( dat hoor ik althans ook regelmatig) of autisme.. maar heb wel eens gedacht dat ik zelf in dat spectrum wat probleempjes heb en soms lijk ik dat bij Laura ook wel te herkennen.
aangezien ik niet wist wat het verschil is tussen hsp en autisme heb ik gegoogled en kom hier op er is idd een verband maar wat hij in zijn boek beschrijft is dat het bij autisme toch heftiger is Tussen Autisme en Hooggevoeligheid | Hooggevoelig
@ anas; dus jij herkend ook wel wat in autisme bij jou en Laura? zolang jij en laura er zelf niet al teveel problemen aan zou ondervinden is het geen probleem hier gaat het nu supergoed, en zie mijn autisme eigelijk niet echt meer als een beperking. Ik vind mezelf gewoon iemand met een flinke gebruiksaanwijzing @ trotsemama;dat stuk had ik idd gelezen. Maar tussen autisme en autisme zitten ook weer veel gradaties. Ik heb dan asperger, maar woon ook gewoon samen, ben getrouwd, en heb een kindje en ben best sociaal. Maar je hebt ook mensen met autisme die helemaal geïsoleerd zijn en niet buiten durven komen. Je hebt bijv klassieke autisten, PDD NOS, asperger, etc. Bij asperger zie je voornamelijk kindjes/volwassenen met hoogbegaafdheid of een bovengemiddeld IQ, bij PDD NOS en klassiek autisme zie je over het algemeen meer kinderen/volwassenen met een verstandelijke beperking. eerlijk gezegd vind ik de term HSP wat zweverig. geen enkele psych erkent het als officiële ''aandoening'' , er is geen DSM IV voor,en er mag dus ook nooit geen officiële diagnose HSP worden gesteld omdat HSP volgens psychs gewoonweg niet bestaat, maar het een mooi woord voor autisme is. ik denk dat als ik mijn verhaal zou doen dat de ''bedenkers'' van HSP mij geen autist zouden vinden maar een HSP'er, terwijl ik toch echt ( door vele verschillende instanties) de diagnose asperger heb gekregen. de kenmerken van asperger zijn 100% gelijk aan die van HSP.
het wordt dus ook nog niet erkend want ze zijn er pas achter sinds 5 jaar dus heel veel mensen ontkennen het nog maar het gaat mij niet om het stickertje het gaat mij er om dat het gewoon goed gaat met noa en alles wat we nu geleerd hebben werkt maar ik zal het morgen toch is meenemen en even vragen hahah
ik zou het er idd zeker nog over hebben met de behandelaar trotsemama. Sowieso zijn de kenmerken van oa asperger 100% gelijk aan HSP.Snap sowieso niet dat iemand de term HSP/HSK bedacht heeft. de teksten op elke site over HSP lijken zowat gekopieerd van autisme sites. Ik denk ook dat er geen 1 instantie is die HSP erkent omdat HSP gewoon niet bestaat. autisme = autisme en geen HSP. hetzelfde als dat ik nu bijv een mooie term voor alzheimer maak, en het bijv '' het vergeetsyndroom'' noem. het mag dan wel misschien een andere naam hebben, de symptomen zijn en blijven hetzelfde. alzheimer blijft dan toch ook alzheimer, ook al heeft het dan de naam '' het vergeetsyndroom'' ( beetje moeilijk uitgelegd ) ik kan het niet anders verklaren.. alle symptomen van autisme zijn precies hetzelfde als HSP. geen 1 site toont ook het verschil. vele sites over HSP beweren juist dat het een ''lichte'' vorm van autisme is, maar zoals ik al zei komen in autisme ook echt 100e gradaties voor. Voor asperger/autisme zijn vele ''behandelplannen'' en instanties, voor HSP niet ,omdat het gewoonweg niet bestaat volgens elke instantie, maar HSP gewoon staat voor autisme. Hier in de regio is echt super superveel voor kindjes met mogelijk autisme, zoals thuisbegeleiding, speel/leergroepje, speciaal kdv waar kindjes met autisme heen mogen en zo superveel leren, begeleiding van de ouders,etc. Mijn zoontje zit nu ook op een speciaal kdv omdat hij gewoon anders is dan andere kindjes en ''ondergesneeuwd'' zou worden op een gewoon KDV/PSZ. ook al heeft hij de diagnose autisme (nog) niet omdat dat niet mag/kan onder de 4, alsnog mag hij erheen. Als er een vermoeden zou zijn van HSP ( wat volgens geen een psych bestaat) zou hij er dus echt niet naartoe zijn gemogen, en nu dus wel. Hij zit er nu 11 maanden en hij is met sprongen vooruit gegaan, echt een verademing!!
Dat is inderdaad ook het probleem dat ik heb met al deze niet erkende aandoeningen. Van de moment de "diagnose" gesteld is, wordt er niet meer verder gekeken. In dit geval lijkt het mij niet zo'n probleem (ik zeg lijkt omdat ik dit denk, maar heb verder geen ervaring met autisme, dus als ik erg fout heb, sorry daarvoor dan ), omdat er nu gekeken wordt naar wat er moet worden aangepast voor haar dochter. De omgang met haar, maar ook een toekomstige school en dergelijk worden op haar afgestemd, dus denk ik dat het niet uitmaakt welke "stempel" er opgeplakt wordt. Ik denk dat het erger is met stempels als CVS en fibromyalgie, ik heb hierbij echt het gevoel dat het een verzamelnaam is voor "we weten het niet". Ook hiermee wil ik overigens echt niemand tegen het hoofd stoten, ik wil echt niet beweren dat mensen met deze diagnose niets mankeren, ik ben alleen bang dat ze iets anders mankeren. Ook bij mij hebben ze deze stempels willen plaatsen, maar ik bleek "gewoon" een aantal allergieën te hebben. Maar ik ga nu heel erg of topic.
daantje ik stuur je wel ff een PB, anders gaat dit toppic volstaan met mijn ervaringen of dingen en dat is niet de bedoeling natuurlijk.