O ik wil niet beweren dat ik dit zeker weet hoor..dit is idd mijn gedachte erover. Hoe ik daar toe kom (dat is denk wat je wilt weten) zijn verschillende dingen: - wat eerder al benoemd is: je hoort het hier op zp zo vaak dat het statistisch niet mogelijk is dat het bij al deze kinderen waar is - ervaringen met ouders die ik daadwerkelijk ken met kindjes die ik van 0-4 in mij groep op het kdv gehad heb en waar (wat we later hoorden) niet veel bijzonders mee bleek te zijn..gewoon een lekker bijdehand kind - mijn gevoel (dus nergens op gebaseerd) dat ouders waarvan het kind daadwerkelijk HB trekjes heeft of een ontwikkelingsvoorsprong heeft..helemaal niet zo praterig daarover zijn. Die houden dat vaak wat meer voor zich omdat ze juist bang zijn om voor opschepper uitgemaakt te worden.
@tuc: dat gevoel is niet geheel onterecht weet ik inmiddels Maar in feite is maar 2% van de mensen hoogbegaafd dus ook slechts 2% van de kinderen. Dan kan ik me nog voorstellen dat (gezien het voor een flink deel erfelijk is..) die ouders regelmatig hoger opgeleid zijn.. Statistisch gezien brengen die meer tijd door op internet.. Maar dat verklaart nog niet dat minstens de helft van het forum hier minimaal flink voorloopt danwel hoogbegaafd is
Dat laatste gevoel staaf ik ook met een persoonlijke ervaring. Van de ontwikkeling van kleuters en ouder weet ik niet bijzonder veel..niet meer dan de meeste ouders. Bij kinderen van 0-4 weet ik meer over de ontwikkeling. Heb er diverse opleidingen/cursussen voor gevolgd en werk al jaren in het werkveld. Sommige kids vallen mij dus op. Zo ook het dochtertje van een heel goede vriendin. Ze is bijna evenoud als mijn eigen dochter. Mijn dochter is een heerlijk vrolijk, spontaan, ietwat bijdehand ding wat heerlijk kan kletsen. Maar dat andere meisje begon mij op te vallen toen beide dames een jaar of 2 waren. Feitelijk kon zij niet echt meer dan mijn dochter, maar de manier waarop zij dingen benaderde viel mij op. Rond de tijd dat ze 3,5 waren was zij met taal en rekenachtige dingen best "voor" op de mijne terwijl die een redelijk grote woordenschat had, maar verder lekker gemiddeld. Heb het al eens met mn vriendin besproken of zij dat zelf ook merkte. Die zag niks echt bijzonders aan haar dochter. Ik zei nog dat ik dus sommige dingen wel heel knap/speciaal vond en dat ik verwachtte dat ze op school haar daar wel over zouden aanspreken. Zij verwachtte dat totaal niet Sinds april vorig jaar zit het meisje op school en omdat ik heeel vaak gevraagd heb hoe het ging op school en of ze wel eens gesprekjes hebben vertelde ze mij dat de juf haar voor de zomervakantie aangesproken heeft om te kijken of ze na de vakantie al naar groep 2 kon...dit is inmiddels ook gebeurd. Omdat ik bleef vragen hoe het was op school (ik wist gewoon dat er iets bijzonders met haar was) heeft ze het verteld, maar zou dat nooit zo uit zichzelf doen, want ze is hartstikke bang dat men haar uit de hoogte en opschepperig vindt
Blijft lastig dit... Ik kan me eigenlijk vinden in meerdere meningen. Eens dat een stempeltje een kind niet verder helpt en dat je altijd moet aansluiten bij je kind, hoe ver het ook voor- of achterloopt. Maar ik herken ook dat er best wat moeders zijn die vooral op zoek zijn naar bevestiging en dus niet de goede vraag stellen. De vragen die je hier moet stellen zijn niet vragen als 'Zou mijn kind hoogbegaafd zijn?' maar wel: 'Mijn kind is net 4 en wil graag lezen. Hoe ga ik hier mee om?'. Zit zelf in het onderwijs en heb hierover diverse trainingen gevolgd. Alle kinderen hebben onderwijs en uitdagingen nodig die bij hen passen. Alle kinderen hebben talenten die benut moeten worden. Maar toch is dat bij de kinderen die hoger- of hoogbegaafd zijn nog belangrijker. Als zij niet krijgen wat ze nodig hebben, kan dat het verschil maken tussen (even cijfermatig) een 2 en een 10, bij een gemiddelde leerling het verschil tussen een 7 en een 9. Tik op youtube eens de naam in van Tijl Koenderink. Enorm inspirerende man die haarfijn uitlegt wat dit voor kinderen zijn en interessante tips geeft hoe met ze om te gaan. Dar zou voor sommigen hier helemaal geen kwaad kunnen, om bepaalde vooroordelen uit de weg te ruimen over dit soort kinderen. Hij geeft bijvoorbeeld tips die je ook bij wat slimmere kinderen kunt inzetten. Een van zijn mooiste uitspraken wat mij betreft: pas niet de wereld aan aan het kind (dat willen veel ouders met kinderen met een diagnose!) maar leer je kind met de wereld om te gaan.
@tuc: en die verschillen zie je meestal niet terug in de lijstjes Beste vriendin van mijn dochter... Haar ouders zijn nog steeds half in shock over HOE ver hun dochter voorloopt. Zeker qua schoolse vaardigheden behoorlijk voor de mij e... (En die loopt nou ook niet achter) Maar het kwam bij toeval ter sprake en eerste watz e vertelde... Is dat ze het nauwelijks er over durfde te hebben op het schoolplein. Ik had dat gevoel... Echter na 1 speeldate al. Dankzij de manier waarop de dames met elkaar omgingen.. (Namelijk gelijkwaardig spelen... Dat zie ik maar weinig met leeftijdsgenootjes... ) Maar vooral omdat we een spelletje deden waarbij het vooral neer kwam op het idee dat IK alle vragen moest beantwoorden. En de vragen die ze stelde waren in de trant... Wie was er eerst: de appel kf de boom? Hoeveel sterren staan er in de lucht? Hoe komt het dat er elke keer weer nieuwe regen is? Als het heel erg lang regent.. stroomt de zee dan niet over? Dat zegt veel meer dan hoe goed ze kunnen rekenen of lezen als ze 2,5 zijn
Mwah, ik denk dat het ook heel erg aan het type ouder ligt, hoe er mee om gegaan wordt. En hoe er op een forum gesproken wordt, is niet altijd hoe iemand er in het dagelijks leven ook mee naar buiten treedt. Waarom dit soort topics op het moment weer opspelen is natuurlijk vanwege de citotoets die onlangs weer op veel scholen is afgenomen.
Ik denk dat het aantal topics hierover ook een vertekend beeld geeft. Natuurlijk zijn er relatief veel topics rondom het thema "mijn kind loopt voor met ..." (of juist andersom "mijn kind is laat met ...") En dat is logisch. Het is onzin om een topic te openen met het onderwerp "Mijn kind ontwikkelt zich volgens het boekje". Dat is overigens heel bijzonder, een kind dat zich precies volgens het boekje ontwikkelt, dus zeler de moeite van het noemen waard. Maar waarschijnlijk heb je daar niet zoveel over te vragen. Dus open je daar niet gauw een topic over. Terwijl als een kind zich anders ontwikkelt dan leeftijdsgenootjes of wanneer je weinig of geen vergelijkingsmateriaal hebt, dan heb je daar waarschijnlijk toch meer vragen over. Vooral als een kind zich daarbij ook slechter gaat gedragen of minder lekker in het vel zit. Dat gedrag kan natuurlijk ook zomaar zijn en niks bijzonders betekenen. Maar als die twee dingen tegelijk optreden, kan ik me goed voorstellen dat een ouder zich gaat afvragen of die dingen met elkaar te maken hebben. En of je het één misschien kunt oplossen door iets te doen aan het ander. Logisch dus dat er van die ouders die te maken hebben met een sneller, langzamer of drukker kind wat meer vragen komen. Onze zoon is -denk ik- niet hb. Maar hij heeft wel een flinke voorsprong op het gebied van taalontwikkeling. Hij voldoet gewoon al aan veel van de overgangseisen van groep 3, terwijl hij nog op de kleuterschool moet beginnen. En waar ik twee jaar geleden nog dacht hem gewoon op de school om de hoek te doen, krijg ik nu wel twijfels. Twijfels die ik niet zo hebben als hij zich meer gemiddeld en gelijkmatig zou ontwikkelen. Want op andere terreinen ontwikkelt hij zich wel weer langzamer. Tja, daar wil ik dus wel eens ervaringen over uitwisselen met andere ouders. Volgens sommigen zou ik hier dus niet over deze twijfels mogen praten omdat ik dan 'opschep' of mijn kind 'in een hokje stop'. Dat vind ik onzin. Ik heb gewoon een vraag en ik wil -net als de meeste ouders- gewoon goede keuzes maken voor ons kind. En daar kun je soms toch best wat hulp bij gebruiken?
Als de ontvanger het wil horen wel En denk dat de (on)subtiliteit en onderbouwing van de reactie daar ook wel aan mee helpt.
En ik vraag me dus af waarom je dat als ontvanger niet zou willen horen. Als je puur bevestiging wilt, dan moet je in mijn ogen geen topic openen op een forum als zp. Dat zeker.
Ik ben het met je eens hoor, maar verwoordde misschien niet goed wat ik bedoelde in mijn vorige post. Ik bedoelde meer een achterstand op allerlei vlakken. Niet de posts die gaan over late praters of late kruipers/lopers, etc. Meer als iemand een post plaatst waarin allerlei punten worden opgesomd waaruit een achterstand zou kunnen worden opgemaakt. Maargoed, zoals al eerder gezegd: iedere ouder ziet zijn kind als het meest bijzondere op deze aarde (dat mag ik hopen althans) en je wilt het beste voor je kind. En misschien is het wel zo dat sommigen een post plaatsen omdat ze bevestiging nodig hebben en willen horen dat hun kind de slimste, beste, snelste, etc is, maar ik denk ook dat er posts worden geplaatst waarbij het jammer is dat er 'veroordelend' op wordt gereageerd. Misschien leven wij nu eenmaal in een maatschappij waar 'doe maar normaal' de norm is, en wordt het heel vaak als opschepperig gezien als je als ouders laat merken dat je je kind beoordeelt als sneller dan het gemiddelde. Hb zijn wordt sowieso vaak onterecht als een zegen gezien, want wat kan er nu mis zijn met 'sneller' zijn dan een ander? Dat er een achterliggende problematiek is die heel vaak net zo veel aandacht vereist als voor kinderen met een opmerkelijke achterstand, is voor veel mensen onbekend terrein. Maargoed, dat is mho.
@niekekris: toch denk ik regelmatig dat het daarom gaat. Ik reageer op zulke topics meestal gewoon niet. Mijn kind is niet gemiddeld dus vergelijken is onzin. Sterker nog.. Vergelijken verandert niks aan de situatie en als het verder goed gaat.. Gaat het goed. Gaat het niet goed.. Dan moet je gewoon aan de slag. En dat is vaak toch een kwestie van logisch redeneren en uitproberen. Daarentegen discussieer ik bijv wel graag met Belize ondanks dat we regelmatig aardig van mening verschillen.
Nou...vaak denk ik...echt HB kennen de meesten niet. Mijn broertje is het echt ( getest)...en een meisje uit mijn dochters klas ook. Die is 5 jaar..zit in groep 3 en leest en rekent alsof ze al in groep 8 zit. Verhalen die ik hier lees gaan meestal over gewoon intelligente kinderen. Misschien een voorsprong op iets..maar ik kan er geen HB in herkennen. Mijn dochter is bijvoorbeeld intelligent maar zeker niet HB. Wel hoogsensitief. Maar of je daar blij mee moet zijn..
@bosi: toch is echt niet elk hoogbegaafd kond een uitschieter op school. Hier ook een echte... Maar de rekenchip haalde ze een B. (En daar waren we heel blij mee ook nog... Vorig jaar had ze een D) En doordat wij zijn gaan zoeken naar lotgenoten weet ik inmiddels dat dat veel vaker voorkomt. Hb is meer dan puur scoren op school. Al zou in theorie op school scoren geen probleem moeten zijn.
klopt helemaal ...... Wij hebben vorige week een bijeenkomst voor de plusklas gehad en daar zie je heel veel herkenning , en dat vond ik wel heel erg grappig .....om de simpelste dingetjes .. Thijme heeft wel een a+ rapport ,maar dat was voor school niet voldoende om hem te laten testen, vooral op aandringen van ons is dat gebeurd ....
Wat ik wel typisch vind is dat ze thuis meer "kan" dan op school. School vond: het doet ze om jou te plezieren. Kan wellicht zo zijn natuurlijk (al denk ik van niet) maar neemt niet weg dat ze het dus wel KAN maar gewoon op school niet doet. Blijkbaar hoeft de juf niet geplezierd te worden of is er een andere reden. Wij lezen thuis ook geen Avi-boekjes meer. "Echte" boeken (wel kinderboeken maar niet gericht op vaste zinslengte en de woorden die ze op school heeft geleerd) leest ze liever dan de standaardboekjes over "Hein de geit" We lezen de kleine prins of tip de muis.. Boeken met een verhaal en soms woorden die ze niet kan lezen. Nouja.. In het ergste geval leert ze er wat van Toch verwacht ik geen extreme scores op school. Gewoon normaal zou al veel beter zijn dan vorig jaar. Dit jaar is ons doel: met plezier naar school. (En dat van de juf is natuurlijk leren lezen en rekenen maar daar maak ik me weinig zorgen om. )
stomme avi boeken!lees je rijm gedichtachtige vreemd code verhaal of is er daar meer uit te halen? piet zit in de put. dat is piet. piet pakt de pot. pats boem!
Hmm en dan zeggen ze dat intelligentie erfelijk is. (Sterker nog... Kreeg zeer onsubtiel te horen dat ik maar eens na moest denken bij mezelf over die erfelijkheid..) Laten we het er op houden... Dat het vroeg was en op een miniatuurscherm