dit is al een heel andere insteek dan wat we hier vaak lezen van ouders met kinderen "met een voorsprong". Ik zet het expres tussen haakjes, niet omdat ik jou niet geloof, maar omdat het bij sommigen wel meevalt Jij bent dus op dit idee gekomen door iemand anders. Jij hebt dus niet zelf "bedacht" dat ze wel eens een voorsprong kon hebben. Ik denk dat de reacties dan wel anders kunnen zijn dan hoe er normaal gereageerd wordt in dit soort topics.
Interessant. Ik vraag me dan toch af wat de oorzaak is. Is HB dan niet de oorzaak? Al denk ik dat je gelijk hebt dat het een kip of ei discussie is. Overigens speelt in mijn hoofd (maar ik heb een zoon ) ook 'het jongensprobleem' mee. Jongensgedrag wordt vaak gezien als problematisch gedrag. De vraag is of mijn zoontje zich nu echt zo bijzonder gedraagt. Als je het mij vraagt is het typisch jongensgedrag, misschien met wat extra temperament, maar niet uitzonderlijk. Mijn vriendin heeft een dochter (van 9) die zich exact hetzelfde gedraagt, maar die is nooit geobserveerd op school (die heeft wel altijd negatieve rapporten en slechtoudergesprekken). Mijn zoon pikken ze er na een paar maanden al uit . Feit blijft wel dat hij onderpresteert. Dat blijkt wel uit het feit dat de juf zo verbaasd was over de toets.
Het is me niet echt duidelijk wat ze van ons willen. Ze opperden dus ergotherapie (sociale vaardighedentraining boden ze op school aan en krijgt hij daar). Maar we hoeven dat natuurlijk niet te doen. Ik heb ook gezegd dat we daar niet echt iets in zien, op dit moment dan. Het feit dat hij zich lang niet altijd zo druk gedraagt zegt mij dat het dus niet een structurele oorzaak is (zoals bij ADHD het geval is, bijvoorbeeld - dat lijkt mij een constante), maar wat het wel is, weet ik niet.
@Belize, het feit dat er niet zoveel kinderen in de klas zitten, ligt daaraan dat bijna het grootste gedeelte bestaat uit English language learners. Bijna elk kind komt met een bagage van twee, drie of vier talen. Behalve dan de eentalige Engelse kinderen. Bijna allekinderen in de klas kunnen al lezen en schrijven. Zowel in de eigen taal of in het Engels. En dat terwijl mijn zoontje nu nog tot 13.00 naar school gaat elke dag. Volgend jaar is dat tot 15.00. Hebben we dan te maken met een klas vol hb kinderen of worden hier, naast het spelen, voornamelijk de juiste interesses gevoed waardoor alles sneller gaat?
Als hj qua vriendschappen beter bij de kindjes die naar groep 3 gaan passen... Valt dt sociaal emotionele dus reuzemee Juist dat is waar je SE aan kunt aflezen. Lekker bij z'n vriendjes laten blijven dus.
Als je het zo bekijkt, ja, dan heb je gelijk. Het is meer de emotionele regulering, zeg maar. En ook de desinteresse voor leren. Maar in het algemeen wil hij alleen maar met oudere kinderen spelen, dus wat dat betreft wordt het erg lastig als hij de oudste van de groep is.
ik weet wel wat n international school is. maar best grappig, bij ons in de buurtschool waar mijn zoontje zit zijn er ook maar 1 paar kinderen die 1 talig zijn. de rest is gewoon meertalig. mijn zoontje is ook meertalig.
@Chebu... ik ben zelf ook naar een internationale school geweest en de kinderen van mijn beste vriendin gaan nu ook. En ja er wordt cognitief meer aangeboden maar er is beduidend minder tijd voormde sociaal emotionele ontwikkeling en veel huiswerk (en dus niet buiten spelen ed). Voor elk systeem valt wat te zeggen maar gezien de gemiddelde prestaties in NL is het hier zo slecht nog niet hoor. Het is vooral anders en cognitief ingestelde kinderen kunnen er baat bij hebben maar hb-ers? Mijn ervaring is dat de internationale scholen behoorlijk rigide zijn.
In Nederland pas vaak in de bovenbouw van de basisschool en zelfs dan is het beperkt. Het is een heel andere filosofie. Ik ken ze alletwee en er is voor beide wat te zeggen. Ik denk wel dat kinderen die graag leren makkelijker zullen aarden op een internationale school waar schoolprestaties ook meer worden gewaardeerd dan in Nederland. Hier heerst toch een beetje het credo "Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" (precies waar het in dit topic om gaat)
Mee eens. Probleem is dat mensen op dit gebied meestal een klein referentiekader hebben, kinderen zijn voor veel mensen toch pas in beeld als ze ze zelf hebben. Omgekeerd kan ook. Ik vond het niet raar dat mijn kinderen bepaalde dingen deden op de manier waarop ze dat deden en op het moment waarop ze dat deden. Omdat ik dat zelf ook zo had gedaan, en tja, eerste referentie is dan toch je eigen moeder 'deed jij ook zo'... En daarbij komt natuurlijk nog dat eenieder zijn/haar uil een valk acht.
Het is een beetje dubbel met het internationaal/angelsaksisch onderwijs. Aan de ene kant heel vroeg huiswerk (hier al vanaf 4 a 4 jaar), wat op een hollander nogal prestatiegericht overkomt. Aan de andere kant krijgen kinderen veel sneller werk op eigen niveau, of ze nou voor of achterlopen (ik heb allebei in huis). En dan ligt (hier in elk geval) het tempo anders. Lezen beginnen ze eerder mee, maar gaat langzamer. Op rekengebied lopen ze ongeveer een jaar achter op het Nederlandse curriculum, maar dan krijgen ze wel weer algebra als ze 11 zijn. Presenteren, schrijven, essays maken, debatteren zijn dan weer dingen die ze van af heel jong leren.
Goed zo hoor, mag wel eens gezegd worden! Ik hou er sowieso niet zo van om dingen in twijfel te trekken op een forum. Je bent hier op het vrije blije internet, en ALLES kun je in twijfel trekken. Dus ga er serieus op in, of hou lekker je mond als je het niet gelooft. Persoonlijk heb ik 2 jaar geleden ongeveer hier een topic over geopend en bij de eerste verwijzing naar een ander forum verhuist. Niet uit arrogantie, niet om mijn kind meteen HB te noemen, maar omdat daar niet direct zo'n sfeer hangt waarin je bijna moet gaan opnoemen wat je kind allemaal kan, om er voor te zorgen dat mensen het terecht vinden dat je er een topic voor opent of vragen stelt. En zelfs dan zijn er altijd nog mensen die zeggen: 'Ohhh, maar mijn buurvrouw/tante/zusje/vriendin van een zus van mijn schoonmoeder heeft een nichtje en die had dat ook!!' Het gaat niet om uniek zijn of iets aparts hebben, het gaat om een stukje herkenning, begrip, ervaring delen en advies geven! En w.b. mijn dochter, ach, ik kom hier gewoon voor de praktische dingen en ga hier dan maar niet vragen of iemand leuke AVI boekjes voor haar weet. Vermijden dan maar
@gentle: leuke avi-boekjes? Dingen zijn zeker op de lagere niveaus zo bar slecht leesbaar. Ja, je oefent er woordjes mee... Maar zinnen kun je het nauwelijks noemen
Nee heel vervelend! Ze gaat nu naar Avi M3 en dat is al een stuk beter. Avi start is nog weinig verhaal en stimuleert dus ook niet om door te lezen. De serie 'Hee, ik lees' vonden wij erg leuk!
zoontje heeft een alternatief bedacht: mama schrijft. en hij leest het voor. misschien is het een idee?
bij ons op school krijgen kinderen kadoo boek,elk jaar. Borre! het heeft geen avi aanduiding(eigenwijze school met de juf die niet om cito etc geeft; heerlijk) maar de letters zijn groot(zoontje wil echt grote letters, hij draagt al bril), we kregen borre en de loopneus...de neus van borre loopt dus weg! zoontje vindt dat soort grapjes verhaaltjes wel leuk.