Wanneer inschrijven basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door angel229, 22 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel229

angel229 Niet meer actief

Een hele tijd geleden hebben we onze dochter voor de psz ingeschreven. Nu blijkt er een flinke wachtlijst te zijn. Mag hopen dat ze over 3 mnd kan gaan, maar zou zomaar ook nog flink langer kunnen duren.

Met welke leeftijd is het verstandig je kind in te schrijven voor de basisschool. We wonen in Zuid Limburg. Kan me voorstellen dat het per regio ook nog verschillend is.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou zsm scholen in de buurt bellen om het te vragen. Zij weten het beste of ze een wachtlijst hebben ed. :) Zo heb ik het tenminste gedaan. :)

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    met 3 jaar hadden wij onze dochter ingeschreven

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    En bij ons krijg je een oproep van de gemeente om je kind in te schrijven. Met 3 jaar

5. Storm

Storm Niet meer actief

Ligt eraan hoe populair de school is waar je je kind op in wilt schrijven. Hier dacht ik ook dat het wel mee viel. We zijn begonnen met het maken van een afspraak toen mijn zoontje 2,5 was. Nadat het meerdere keren verschoven moest worden op de school van onze voorkeur, piesten we uiteindelijk naast de pot. Het schooljaar was vol en onze zoon kon niet meer geplaatst worden. Dat was flink balen, maar achteraf voor onze zoon niet zo heel erg. Een klas van 34 kinderen, dat trekt hij gewoon echt niet.

6. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Volgende maand ga ik mijn dochter inschrijven. Het is hier gebruikelijk dat vrij kort voor de vierde verjaardag te doen. Maar we hebben hier geen wachtlijsten.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier toevallig vorige week het kennismakingsgesprek gehad op haar basisschool... Vond het sowieso een geruststellende gedachte dat ze daar gewoon vast ingeschreven staat en dat we niet uiteindelijk op een wachtlijst komen of noodgedwongen een andere school moeten zoeken!
    Ze gaf toen hier al aan dat het erg druk was met inschrijvingen dus dat het goed was dat we haar vast hadden ingeschreven.
    En als je toch al weet naar welke school je je kind wil laten gaan dan is het misschien alleen maar fijn om al ingeschreven te staan???

Ze is nu sinds 1 maand 3 jaar.... (het liefst ging ze overigens nu al naar school, maar het wordt toch nog een jaartje wachten)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Die krijg je hier ook, maar je mag ook eerder inschrijven. :)

Hier bleken ook geen wachtlijsten te zijn, ze vonden het wel fijn als je met ongeveer 3,5 inschreef, zodat ze wisten waar ze aan toe waren qua klassengrootte en formatie ed. Heb haar geloof ik vlak voor haar derde verjaardag ingeschreven.

9. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ik weet van collega's in Den Haag dat ze bij de geboorte hun kindje al in moesten schrijven bij de basisschool (!). Hier in het dorp, eventjes verderop, zijn geen wachtlijsten voor de basisscholen.

Gewoon even bellen met de school of scholen van je keuze, dan weet je het zeker.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    onze dochter is bijna 2.5 en ik kan niet wachten om scholen te gaan bellen:D Ben zelf juf, dus vind dit zo leuk!

Ze vinden het overigens erg fijn dat kinderen vanaf 2,5 jaar ingeschreven zijn. Dan is het inderdaad voor de formatie enz. prettig.

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik woon in Eindhoven en hier zijn er grote verschillen per school. Voor de school waar Quincy naartoe gaat hebben we haar meteen toen we een ben hadden ingeschreven, kindjes die met 1 jaar zijn ingeschreven staan op een wachtlijst.
    Voor andere scholen moet je je kindje rond 2,5 jaar inschrijven. Andere weer met 3-3,5 jaar en er zijn scholen waar je een dag van te voren kan bellen.

Duss, ik zou even aan kijken welke opties er zijn en de scholen bellen om te vragen wanneer je kindje ingeschreven moet zijn.

12. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon hebben we toen hij 1 jaar werd voor de psz ingeschreven. (hij gaat als hij 2,5 is)
    Binnenkort gaan we hem opgeven voor de basisschool.

Dus ongeveer 1 tot 1,5 jaar van te voren psz (dus met 1 a 1,5 jaar)
    en 1,5 tot 2 jaar van te voren voor de basisschool. (dus met 2 a 2,5 jaar)

Moet wel zeggen dat wij in een nieuwbouw wijk wonen en daardoor ontzettend veel (kleine) kinderen hier in de omgeving.
    (Alleen in ons rijtje al (van 13 huizen) wonen er 5 kindjes die in hetzelfde jaar geboren zijn.)
    Dus dat zal ook wel de reden zijn dat we hem zo vroeg op moeten geven.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier is de nieuwbouwwijk juist de reden waarom het niet hoeft. :D De scholen hier in de wijk zijn er op voorbereid dat er veel kleine kinderen zijn en dat ze daar als school op in moeten spelen. Ze groeien of krimpen dus (qua aantal klassen en in klassengrootte) naar het aantal kinderen dat wordt ingeschreven.:)

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    In onze gemeente is het behoorlijk 'druk' zeg maar. Zeker wanneer je een bepaalde school op t oog hebt. Ik kwam net terug uit t buitenland en heb m'n zoontje meteen in laten schrijven bij de peuteropvang. Gelukkig kon hij een maand later al geplaatst worden bij uitzondering.

Scholen is een ander verhaal. Hier beginnen scholen langzamerhand n postcodebeleid in te voeren. Alleen kinderen uit de buurt komen erop maar sommige scholen hebben grotere gebieden dan andere! Ik ben op veel scholen gaan kijken al had ik al een op t oog. Daar is geen wachtlijst maar een jaar van tevoren is raadzaam. Ik zag bij sommige scholen een voorkeursbehandeling en daar ben ik niet van gediend. Dan wordt het mij te elitair...onze gemeente is al een beetje elitair...

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de aanvankelijk eerste keuze en hij is al ingeschreven! Het wordt een montessorischool. Er zijn er hier twee maar ik heb bewust voor die ene gekozen. Dat was toen hij 2,5 was, nog behoorlijk optijd. Maar had ook met 3 jaar gekund. Een openbare school.

15. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Met 2.3 jaar opgegeven voor school hier in delft em volgens de directeur was ik helemaal niet vroeg

16. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Onze meid in in januari 3 geworden en kregen een week erna al een brief van de gemeente dat we haar voor 1 april bij een school moesten hebben aangemeld. Wij een school gebeld voor een gesprek maar die zeiden dat het niet zo nauw kwam. Daar hebben we in april al een afspraak mee gemaakt maar we konden daar niet eerder dan in juni (voor de vakantie) terecht. Dit gesprek viel ook nog tegen en vandaag pas (scholen weer begonnen) een ander gesprek gehad bij een andere school en dit was erg positief en hij zei dat het normaal ongeveer een half jaar voor de 4de verjaardag is dat ze ingeschreven worden. Maar dat de scholen/gemeente het eerder wil weten i.v.m. begroting en budget voor de scholen aan de hand van aantal leerlingen.

17. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Hier ook een oproep van de gemeente, met 3 jaar!

18. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Wij hebben onze dochter een maand voor ze ging oefenen ingeschreven, toen was ze 3 jaar en 8 maanden.

19. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    hier gewoon gebeld met de school en hoorde dat ze als ze 3 jaar worden het beste kunnen komen voor intake, rondleiding en inschrijven, dus hou haar 3e verjaardag even aan en bel de school aug 2014 even op.

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier afgelopen februari ingeschreven voor onze dochter die nu net met school begonnen is. Wij kregen een oproep, konden toen ook naar open dagen en info avonden.

Deel Deze Pagina