Bij ons vliegen ze tijdens het eten ook alle kanten op. Ik heb nu sinds deze week een nieuwe regel ingevoerd: niet aan tafel blijven zitten is geen toetje (en bij bord niet leeg ook niet). En ik waarschuw niet meer. Ze zijn oud genoeg om het te snappen. Ze hebben deze week nog maar weinig een toetje op. Dus dit lijkt ook niet te gaan helpen.
Hier is dat ook. We zetten ze ook elke keer terug aan tafel. Het gaat al een stuk beter dan een paar weken geleden. Maar avondeten doen ze nog steeds niet. Alles is bah en vies en bleh.
Je zou een beloningssysteem kunnen proberen. Zeker voor het kindje van 3,5 kan dat werken. Persoonlijk vind ik het niks om een beloning te geven voor dingen die eigenlijk vanzelfsprekend zouden moeten zijn, maar misschien is het voor jullie wel wat. Anders zul je eerst door de jank- en schreeuwfase heen moeten, denk ik. En aangezien je ze nu geleerd hebt dat hard genoeg schreeuwen betekent dat ze van tafel mogen, zal dit echt even een lastige fase zijn. Een andere oplossing is (voor nu) accepteren dat ze van tafel gaan. Overigens zou ik ze niet dwingen te eten. Dat werkt vaak alleen maar averechts. Onze zoon moet wel aan tafel zitten tot wij klaar zijn, maar als hij niet eet dan eet hij niet. En hij moet alleen aan tafel blijven bij een 'gewone' maaltijd. Als we in een restaurant zitten of thuis uitgebreider eten, mag hij wel van tafel tussendoor. Of hij krijgt wat speelgoed aan tafel.