Kindjes uit groep 1; wanneer hele dagen naar school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door natjes, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is meteen de hele week naar school gegaan. (de vrijdag zijn ze hier vrij in groep 1 en 2) Hij was er ook echt aan toe, hij is na de zomervakantie begonnen en hij was toen al 4jr en 3 mnd. Alleen de eerste week is hij wat minder geweest omdat mijn opa overleed in het laatste weekend van de grote vakantie.

Jitte in meteen na haar 4de verjaardag begonnen in een groep 0, waar ze alleen op maandag, dinsdag en donderdag naar school gingen. Na de grote vakantie ging ze naar groep 1 en toen kwam daar de woensdagochtend ook bij. Voor Hitte kwam deze manier goed uit, ze heeft tot de dag dat ze naar school ging nog 's middags geslapen. De eerste tijd heeft ze ook op woensdagmiddag en vrijdagmiddag nog geslapen en dan moest ik haar echt wakker maken om 16.00. Dan sliep ze zo 3 uur aan een stuk en om 19.00 ging ze weer naar bed en viel als een blok in slaap. Na de zomervakantie is dat overgegaan en was het niet meer nodig, maar toen was ze al 4,5.

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mijn zoon is bijna het gehele eerste jaar (hij is van december) op donderdag- en vrijdagmiddag thuisgebleven, of in ieder geval een van beide middagen thuis. Maandag en dinsdag ging niet ivm werk.

Sinds december gaat hij dus pas echt de hele week. Ik vond het best spannend, maar het gaat goed. Hij is niet meer zo moe als voorheen.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Laatst schreef een juf nog ergens dat er pas daadwerkelijk sprake is van doubleren als een kind 7 jaar wordt in groep 2. Een herfstkind dat groep 1 of 2 nog een keer doet, blijft dus officieel niet zitten(?)

Op de klassenlijst van mijn dochter (begonnen vorig jaar febr dus) staat wel dat ze in het 2e leerjaar zit. Zij (en haar hele klas t/m geboren in juni 2009 - allemaal gr1 dus) gaan dit jaar ook naar de schoolarts.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Thijmen ging meteen hele dagen naar school. Was helemaal geen probleem.

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Meteen, alle dagen. Ze was al maanden zooooo toe aan school (en mama ook ;)) en sliep al vanaf ruim 2 jaar niet meer in de middag.
    Was in het begin wel moe en soms huilerig thuis, maar ze was vrij snel gewend.

Mijn zoontje moest toen hij 3,5 jaar was naar speciale dagbehandeling, 4 dagen in de week van 9:00-15:00 uur zonder mogelijkheid tot slapen... Aangezien hij toen nog minstens 2 uur per dag sliep, zagen we dat somber in. Maar ja. Het moest. Dus proberen en we zien wel waar het schip strandt. En eigenlijk ging het verbazingwekkend soepel :p. Ja hij was moe, en had het de eerste paar weken zwaar, maar daarna lukte het hem eigenlijk best goed om gewoon de hele dag wakker te blijven. Binnen 3 weken was het alsof hij nooit anders deed (hij is wel nog een half jaartje blijven slapen op de dagen dat hij thuis was).

Ik ben dus van: wie niet waagt, wie niet wint. Gewoon proberen en je merkt vanzelf aan je kindje of het echt te veel wordt/is. Dan kun je in overleg met juf altijd nog een stap terug doen, toch?

6. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Onze zoon is in mei 2013 begonnen op de basisschool en is tot de zomervakantie alle middagen thuis gebleven om te slapen. Intussen slaapt hij alleen nog op woe/vrijdag middag als ze vrij zijn. Ook in het weekend vaak nog.

Kijk naar wat je kindje kan hebben. Persoonlijk vonden wij het onzin om zijn slaapjes af te bouwen. Hij had het zeker de eerste periode zó nodig. Ook als je kindje niet meer slaapt kan een hele week te veel zijn. Dat zul je vanzelf zien. Hier werd er igg niet moeilijk over gedaan :)

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier zijn ze vanaf 3 weken voor hun vierde verjaardag meteen 5 dagen naar school gegaan. Waarvan 1 dag nog met BSO en alle andere dagen met overblijven.
    Ze hebben het zwaar, gaat nu wel beter, maar we hadden ook weinig keus. Ik lag in het ziekenhuis op dat moment..

Deel Deze Pagina