Kindjes wegen en meten bij huisarts?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rian85, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vinden jullie van het wegen en meten van kinderen > 4 jaar bij de huisarts

1. Goede zaak!

2. Ik wil er zelf voor kiezen of mijn kind gewogen/gemeten moet worden

3. Nergens voor nodig, ik zie zelf of mijn kind te dik is

4. Nederlandse betutteling, bemoei je met belangrijke dingen

5. Ander....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb geen pasklaar antwoord. Ja, ik vind dat er iets gedaan moet worden aan de tendens dat alle kinderen in nederland steeds dikker worden. Dat moet gestopt worden. ouders moeten zich beter bewust worden van hoe hun voedingspatroon en leefstijl de gezondheid van hun kind beïnvloed.
    Maar of dan de huisarts het antwoord is? Ja, misschien wel....wie anders??? Als ik hier lees dat de schoolarts alleen maar in beeld komt bij 6 en 11 jr....dat is wel erg weinig!
    Maar goed, hoeveel ouders gaan luisteren naar een schoolarts of huisarts als gezegd wordt dat hun kind te dik is? Hoe zorg je er dan voor dat deze ouders met hun kind echt actie ondernemen??

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mirjam: mja dat is het probleem denk ik.. Ouders lijkt het vooral niet te interesseren en de gemiddelde ouder vindt het cb en de schoolarts ook maar een bemoeizuchtig geval.
    (Overigens.. Dat vond ik ook altijd van het cb maar mijn schoolartsbezoekje laatst was ik heel tevreden over. Die mevrouw praatte daadwerkelijk met je.. Een wereld van verschil :) )

Dus dan heb je het volgende bemoeizuchtige figuur dat je wel even zal vertellen dat je kind veel te dik is terwijl je het zelf allemaal wel vind meevallen.
    Of waarvan je denkt.. Mja dun is hij/zij niet maar een kind moet wel lekker z'n chippie kunnen eten.

We hebben vooral een mentaliteitsverandering nodig.
    Ben bang dat wegen/meten bij de huisarts de oplossing niet is... Maar wat dan wel?

3. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    toevallig vandaag met mn jongste bij het cb geweest. zij vertelde me dat de groeicurves die ze nu hanteren eigenlijk niet helemaal accuraat meer zijn. mijn dochter zat wat onder het gemiddelde gewicht terwijl ze juist een goed gewicht heeft voor haar lengte (12,7 kilo bij 92 cm)
    de arts vertelde mij dat er nieuwe groeicurves gemaakt gaan worden op basis van de 70er jaren!! want toen waren de kinderen nog niet zo dik als nu.

Hoe ga je in inderdaad een mentaliteitsverandering te weeg brengen??

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Die van mij komen bijna nooit bij de huisarts maar ik zou het wel prettig vinden als ze gewogen en gemeten worden eens in de zoveel tijd. Bij een hoop kindjes (uitzonderingen daargelaten) met overgewicht, had je bij tijdig ingrijpen een hoop ellende voor nu en de toekomst kunnen voorkomen. Je kunt dat zien als bemoeienis, ik zie het eerder als hulp. Overgewicht gaat gelijkelijk, je ziet je kindje elke dag en dan valt dat niet zo op.

Hier is het andersom, mijn zoontje van 10 sport erg hoog en hard. Maar zit ook in een vreselijke groeispurt, hij eet veel maar is echt mega slank. Ik zou er niks op tegen hebben als ze het zouden controleren, ik zou het zelfs prettig vinden. Ik zou het ook leuk vinden dat steeds te volgen.

5. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    +1

Als ik met mijn zoontje bij de dokter kom voor een oor ontsteking wil ik dat hij daar voor behandelt word. Als het nodig is dat ze zijn gewicht en lengte moeten weten prima maar anders niet.

Onze zoon is een echte gespierde spijker en zit echt op de grens van onder gewicht. Ik zou het prettig vinden als een schoolarts dit beter onder controle houd. In ieder geval vaker dan 2 keer per acht jaar want wat steld dat dan nog voor?

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik zou er geen probleem mee hebben. Zowel tijdens een normaal bezoek, als apart 1x per jaar een oproep.

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn kids lopen alle 3 bij een ka.
    Ze worden daar om de 6, 3 en 2 mnd gewogen en gemeten.

Ze worden in de gaten gehouden omdat ze extreem lang zijn.
    Mijn zoons waren tot 4 jaar er ook erg zwaar bij.

Mijn oudste zoon net 13 is 1m80.
    Zoon van 5,5 jr is 1m40 en 31,5 kilo.
    Dochtertje van 15,5 mnd is 92 cm en 10,2 kilo.
    Zij word extra in de gaten gehouden vanwege ondergewicht.

Ha is hier allemaal van op de hoogte.

8. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn kinderen worden gewogen en gemeten, maar ik vind het niet nodig. Ik zie zelf wel of mijn kind te dik is of niet. Bovendien vind ik dat er dan 1 lijn getrokken moet worden. En dus niet dat er alleen wordt gekeken naar de kinderen die vaak naar de huisarts gaan.

Mijn kinderen zijn vrijwel nooit ziek (op een verkoudheid na, maar daarvoor ga ik niet naar de huisarts), dus zij komen nooit bij de huisarts. Maar dochter is in 5 jaar 2x geweest en mijn zoontje nog nooit (maar die gaat nog naar het cb). Dan zouden zij dus niet worden gewogen, terwijl andere kinderen misschien een paar keer per jaar worden gewogen. Een keer per jaar een oproepje zou dan logischer / nuttiger zijn.

Overigens... Als je zo'n systeem zou willen invoeren, lijkt het me praktischer om bijv. 1x per jaar (?) op scholen te meten en wegen in plaats van bij een doktersbezoek. De kinderen met overgewicht (en hun ouders!) zou je daarna nog apart kunnen uitnodigen voor een informatief gesprek.

9. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik vind het niet nodig, bij de ka moet dit al steeds, dat vind ik al irritant.

10. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Zou het niet zo zijn dat ouders waarvan de kinderen te zwaar zijn door teveel snoepen/ongezond eten/drinken daar heel vaak zelf niet echt bereidt zijn iets aan te doen?

Wat ik zelf mis in de huidige voorlichtng zijn richtlijnen in snoepen/ongezond eten. Wat is nu normaal? 1 koekje en een snoepje per dag of meer? Een keer in de week patat eten of is dat al teveel? Is natuurlijk pp verschillend maar hierover worden nooit richtlijnen gecommuniceerd.

Omdat wij bewust heel gezond eten/leven ga ik er vanuit dat het goed is zolang mijn kinderen met ons meeliften. Maar ik kan me voorstellen dat als je dat zelf niet doet je meer hebt aan het advies van bijv. 1 koekje en snoepje per dag mag... dan alleen de schijf van vijf.

Hoop dat ik bovenstaande goed genoeg heb kunnen verwoorden en je mijn ideeen begrijpt (bedoel dus echt niet de motivatie om kids te laten snoepen, maar de richtlijnen voor snoepen en bewegen).

Te vaak meten en wegen zou mij enorm irriteren en bij oudere kinderen misschien zelfs averechts kunnen werken (vaak worden de gewichten na zo'n controle besproken en ik kan me voorstellen dat gevoelige kids daardoor misschien wel gaan lijnen oid terwijl dat niet nodig is).

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn kinderen zijn allemaal te klein en te licht.
    Dat zie ik zelf ook wel.
    Er komt een groeistoornis voor in de familie (hypofosfatemie), maar daar zijn ze op geprikt en dat hebben ze niet.
    Ik was vroeger ook altijd te klein en te licht (is overigens helemaal (te)goed gekomen:D).
    Telkens moest ik terug komen bij het cb/ jeugdarts.
    Ik werd er op een gegeven moment kriegel van.
    Ook voor mijn kinderen was het niet leuk om telkens maar te horen dat ze te klein en te licht zijn.
    Ze zijn zelden ziek, eten goed en gezond, dus op een gegeven moment heb ik gevraagd: oké, elk halfjaar wordt er geconstateerd dat ze te klein en te licht zijn. dat zie ik zelf ook. wat gaan we er aan doen???? want anders kan ik het ook wel gewoon even doorbellen?
    We zijn er nu dus mee gestopt en zien wel wat de toekomst brengt.
    Ik zou er dus absoluut niet voor zijn om alle kinderen maar te gaan meten en wegen bij een huisartsbezoek. Het kan nl enorm frusterend zijn.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind het niet echt nodig, maar dat de mogelijkheid zou zijn als je bijvoorbeeld twijfelt of je kind een gezond gewicht heeft is wel prettig.

Deel Deze Pagina