Kindsdeel

Discussie in 'De lounge' gestart door mexicang, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Tenzij je t helemaal apart zet en van plan bent er nooit iets van te kopen, lijkt t mij erg ingewikkeld om bij een scheiding nog te weten hoeveel ervan t geld over is etc. Maar goed wij zijn wel heel erg van t sparen, maar ook van: wat van jou is is van mijn. Mocht t ooit fout gaan dan gaat alles op een hoop en in tweeën.

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Weet jij hoe dit zit/kan dit? Zoals ik begrepen heb van mijn so hebben zij laten vastleggen dat hun oudste zoon alleen zijn kindsdeel krijgt en dat zijn vrouw dat niet mag gebruiken, maar zoiets valt toch niet te controleren hoe zit dat?

3. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Hun oudste zoon zal dat dan alsnog zelf goed moeten administreren inderdaad of apart houden op een bankrekening. Als het wordt overgemaakt op een en/of-rekening blijft het juridisch wel gewoon zijn geld, dat maakt niet uit. Maar als je het op een en/of-rekening zet en je gebruikt het gewoon voor alledaagse zaken dan wordt het bij een eventuele echtscheiding wel een lastig verhaal om dat allemaal terug te traceren. Als het bijv. in het gezamenlijke huis wordt gestopt dan kan dat betekenen dat bij verkoop er toch nog een extra deel aan hun oudste zoon toekomt en niet 50/50 wordt gedeeld. Maar je schoonouders kunnen inderdaad in de praktijk niet ''over hun graf heen regeren'' of eigenlijk überhaupt bij schenking bepalen dat hun schoondochter er niet van kan profiteren. Als hun zoon zijn vrouw ervan laat profiteren, dan kun je dat als ouders niet tegenhouden eigenlijk.

Als dit is vastgelegd in een testament, dan geldt eigenlijk ook wel hetzelfde. Gewoon belangrijk vooral om alles goed te administreren. Als de oudste zoon het gewoon wilt delen met je vrouw dan mag dat ook.
    De enige optie om echt te zorgen dat iemand niet aan ''zijn'' geld komt, is door het onder bewind te schenken. Of door alleen het vruchtgebruik te schenken of te laten vererven (dan krijg je bijv. wel de rente maar de hoofdsom daar kun je niet aankomen). Maar dat gebeurt echt eigenlijk alleen bij minderjarige kinderen, kinderen die niet helemaal oke zijn enz.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb niet alle discussie gelezen dusmisschien is dit al gezegd.

Los van wat iedereen er van vindt of niet: Als jouw ouders willen dat dit geld alleen voor jou is moeten ze het officieel schenken met een uitsluitingsclausule. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is het niet voldoende dat jij het geld gewoon apart zet of op een aparte rekening zet. Als je ouders het schenken met een uitsluitingsclausule blijft het van jou, zelfs als jullie het gebruiken voor bv aflossing van jullie huis. Dan is jullie een huis een heel klein stukje meer van jou en bij een scheiding krijg jij dan meer geld dan je ex-partner.

Dus alleen je ouders kunnen dit regelen voordat ze schenken. Naderhand is hier niets mee voor te regelen. Je kunt dit op meerdere manieren doen. De meest duidelijke is via de notaris in een officele akte. Het kan ook met een onderhandse akte maar die moet je dan goed zelf bewaren. He kan ok door op de oevrschrijving aan te geven dat het een schenking met uitsluitingsclausule is maar dat is wel heel magertjes, mocht het een vechtscheiding worden sta je dan niet heel sterk.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De Hypotheker wist echt heel veel van alle achterliggende regeltjes en dingetjes en toen ook de notaris dit vertelde ging ik er vanuit dat het klopte.
    Om het geld gingen het de notaris niet, ik wilde er nl geen gebruik van maken.

Deel Deze Pagina