weet iemand dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door emje, 24 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

emje Niet meer actief

hoi meiden.

Mijn vriend heeft nu een half jaar contract. de kans is groot dat er in oktober een nieuw half jaar contract word aangeboden. (ze zijn erg tevreden)

echter zit mijn vriend daar niet op zijn plaats. hij gaat elke dag met tegenzin naar zijn werk en komt gestrest en chaggerijnig terug. ook word hij vaak bedreigd door collega's en zijn de meeste collega's onder invloed van drugs of alcohol.

hij zou dus graag ander werk gaan zoeken. als hij het contract in oktober zou afwijzen. heeft hij dan wel recht op ww. de kans is namelijk aanwezig dat hij niet zo snel ander werk heeft.

2. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Als hij een contract afwijst of ontslag neemt heeft hij geen recht op ww. Wat vervelend dat hij zo met tegenzin naar zijn werk moet.

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Volgens mij niet, omdat ie dan verwijtbaar werkloos is. Hij "kiest" er in bureaucratische ogen dan zelf voor om werkloos te zijn.
    Kan ie zich niet laten overplaatsen naar een andere vestiging van het bedrijf?

4. emje

emje Niet meer actief

hij kan helaas niet overgeplaatst worden. hij werkt bij bavaria als heftruck chauffeur. echter de stuwers die de containers volladen die zijn vaak onder invloed en zeer snel kwaad. daardoor ontstaan gevaarlijke situaties en veel bedreigingen. de werkgever doet er niks aan omdat ze mensen te kort komen. hij wil dus erg graag een andere baan maar ze liggen niet voor het oprapen.

5. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    als ik hem was zou ik alvast opzoek gaan naar ander werk
    mocht hij geen ander werk vinden kan hij het contract aan nemen
    vind hij ander werk kan hij na een maand opzeg termijn ergens anders gaan werken

6. emje

emje Niet meer actief

@miffy,

daar is hij al wel mee bezig maar er zijn niet zoveel banen in zijn werk :( maar als hij werk vind dan heeft hij waarschijnlijk een proeftijd van 3 maanden. stel dat het bedrijf hem na 3 maanden niet meer nodig heeft. krijgt hij dan nog ww of niet? omdat hij dan eigelijk weg is gegaan bij een bedrijf waar hij een contract had.

7. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    als hij in die proefperiode weggestuurd word kan hij inderdaad nog steeds geen ww aanvragen
    maarja lijkt me ook niet goed dat hij met tegenzin naar zijn werk gaaat
    voor jullie beiden niet

8. volgens mij is het zo als hij een andere baan heeft en je kriijgt geen verlenging dan heb je wel recht op ww..
    Anders zou je toch nooit kunnen overstappen naar een andere baan..
    ligt er wel aaan hoelang je gerwerkt heb hoeveel maanden je recht heb zeg maar..
    maar wil je meer weten bel je toch met cwi kunnen je vast wel vertellen hoe het zitten

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Idd. Bij een nieuwe baan waarin je na de proeftijd ontslagen word heb je volgens mij gewoon recht op ww mits je daarvoor ook het aantal maanden aan 1 stuk gewerkt hebt wat nodig is voor ww

10. Bri

Bri Niet meer actief

Een proeftijd van 3 maanden is niet geldig voor zover ik weet. Check dit ook even.
    Als je wordt ontslagen tijdens proeftijd krijg je inderdaad geen ww.

11. SeaShell

Neem aan van wel

Stel hij stapt nu over van baan en word in zijn proeftijd ontslagen, dan nog geld dit:

Wekeneis
    Heeft u in 26 van de 36 weken gewerkt voordat u werkloos werd? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.

12. SeaShell

Dit staat erover op de UWV site

Ontslag tijdens de proeftijd is altijd mogelijk. Ook als u ziek bent. De werkgever hoeft geen reden voor het ontslag op te geven en hoeft geen rekening te houden met een opzegtermijn.
    Een proeftijd duurt maximaal 2 maanden. En een proeftijd geldt alleen als deze is vastgelegd in de individuele arbeidsovereenkomst of in de cao.

Kan ik WW krijgen als ik word ontslagen in de proeftijd?
    U krijgt WW als u aan de voorwaarden voldoet. Een van de voorwaarden is dat u 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos wordt. Verder krijgt u alleen uitkering als het ontslag niet uw eigen schuld is.
    Meer informatie over de voorwaarden voor WW vindt u bij Kan ik een uitkering krijgen?

13. Bri

Bri Niet meer actief

OK, WW kan dus wel bij ontslag in de proeftijd als aan de wekeneis wordt voldaan.

Maar dat andere heb ik nagezocht, en een proeftijd van 3 mnd is nietig (oftewel niet geldig).
    In het NL arbeidsrecht kan een proeftijd van 1 of max 2 mnd worden overeengekomen. 2 mnd mag alleen bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, of voor minimaal 2 jaar. Bij kortere contracten is 1 maand het maximum (of max 2 als het zo in de CAO staat). Wordt hieraan niet voldaan, dan is de hele proeftijd nietig.

ARBEIDSRECHTER.nl: info over de proeftijd in de arbeidsovereenkomst | Arbeidsrechter.nl

Deel Deze Pagina