Nu onze oudste (net anderhalf jaar oud) een broertje heeft gekregen doet hij het heel goed, maar hij weet ook precies was hij moet doen om onze aandacht te trekken. Verboden laatjes opentrekken en belangrijke papieren eruit halen, zijn eten of speelgoed op de grond gooien, maar ook klimmen op dingen waarvan hij weet dat dat niet mag. Of hij klimt ergens op, roept voor de zekerheid zodat ik het zie even: 'ma-maaaaaa.....' En doet dan demonstratief zijn bril af. Zo zat ik gisteren de kleinste te voeden en stond hij op zijn stoeltje bij het aanrecht waar lekkere lange vingers lagen. Tot zover allemaal erg onschuldig, maar ik realiseer nu: als hij op het aanrecht bij de koekjes kan, dan kan hij dus ook hete pannen van de kookplaat trekken. Dus nu gaat de kookplaat op kinderslot, de pannen op het achterste gedeelte met de stelen naar de muur en koken daar blijven we het liefste maar de hele tijd bij staan. Maar er zal toch een moment komen dat je staat te koken, de kleinste huit en je móet echt even weglopen. Ik heb even gekeken naar een soort rekjes om voor je kookplaat te zetten. Heeft iemand zoiets? Zo vanaf internet vind ik het moeilijk inschatten hoe je zoiets dan bevestigt. Is het slim om zoiets aan te schaffen?
Ik heb via marktplaats een ijzeren rekje gekocht wat je voor een gedeelte o nder de kookplaat klemt. Werkt hier goed, en wel zo veilig..
Met deze leeftijd omdat het zo gevaarlijk is wel gelijk streng zijn mochten ze richting de gevaarlijke spullen gaan meteen ingrijpen en zeggen je mag tot hier, pedagogisch misschien niet verandwoord maar gevaar blijft gevaar. En jij zit met je handen vol Hier een open keuken dochter is nu wel drie maar ben hier komen wonen toen ze 1.4 maanden was en meteen duidelijk geweest dat ze daar niet naar toe mocht.
ik heb mijn kinderen geleerd dat ze de keuken niet in mogen vanaf de deurpost tenzij met papa of mama. Mijn kinderen lopen dus echt niet zomaar de keuken in. en ja, dat kun je ze ook al met 1 1/2 leren. Werkt hier prima, ze hebben er niks te zoeken nl. Ik zou denk ik je dreumes tijdens het koken in een stoeltje zetten met speelgoed of zoiets. Zo kun jij veilig koken. Een rekje werkt wel natuurlijk en uiteraard moet je op de achterste pitten koken, maar dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.
Wij hebben ooit zo'n rekje gekocht bij de karwei. Die kon je zo op het aanrechtblad klemmen. Het zag er heel handig uit, alleen is ons blad vrij dik waardoor het niet pastte.
Hier nooit gehad en ben het ook niet van plan, aanrecht is verboden gebied als ik kook en dat weet hij erg goed, hij mag helpen voorbereiden maar zodra de,pannen heet zijn is het wieberen uit de keuken en daar heel duidelijk in zijn en hier eigenlijk nooit eenprobleem mee gehad,
ik deed als ik ging koken en mn meiden nog zo klein waren.. eentje in de kinderstoel met een filmpje erop.. en de jongste in de box... veel te gevaarlijk anders! in de keuken mochten ze zowiezo niet alleen komen hoor...
Hier paste zo'n rekje ook niet. In het begin zette ik mijn zoontje in de kinderstoel in de deurpost en dan bleef hij daar spelen met een bakje en een lepeltje ( vond ie helemaal geweldig ) En nu heb ik de mazzel dat papa altijd thuis is als ik moet koken zodat ik rustig in mn eentje eten kan koken en zoontje in de woonkamer blijft.
Als je een keuken hebt met een smalle doorgang, dan kan je een hekje in de opening plaatsen. Dan los je ook het probleem met de lades op.
Onze keuken is echt helemaal open. Dus idd de IPad met een filmpje zal nog de beste oplossing zijn. Ook al zo pedagogisch
Wij hebben de keuken afgesloten met een puppyren, voor de hond snachts. Maar ook erg makkelijk met ons zoontje! Onze keuken is namelijk om de hoek, dus kan m niet zien als ik bijv op de bank zit. Nu kan hij er gewoon niet heen en kan er ook niks fout gaan!