Er was hier een tijdje terug een link geplaatst waarmee je gratis de voogdij na overlijden voor je kinderen kan vastleggen . Weet iemand deze link ?
Toevallig laatst bij de notaris geweest om een testament incl voogdij te regelen en deze vertelde dat zo'n data bank ook niet alles en dat dit geen garanties geeft zoals in een testament. Dat was voor ons de reden om toch voor een testament incl voogdij te regelen. Er is trouwens een organisatie die samenwerkt met erkende notarissen waarbij een testament voor beide partners incl voogdij maar 295,00 kost zonder bijkomende kosten.
Erfenis zaken worden over het algemeen geregeld bij een notaris. Het is dan handiger om alles bij een notaris te hebben liggen. Anders moet de notaris er aan denken (of een familielid moet de notaris er op wijzen) om deze databank te gaan raadplegen. Er komt vanaf de databank namelijk geen melding. Daarbij heb je geen bewindvoerder en gaat dan (dacht ik) alsnog voor de rechter en kan er alsnog anders besloten worden. Zo was het verhaal volgens mij ongeveer van de notaris. Voor ons dus toch de reden om een testament te regelen.
Bedankt voor de link !! M'n digid gegevens kwijt dus even opnieuw opgevraagd en daarna gelijk regelen . Kan je dat dan zo gelijk via internet doen , of moet je alsnog een formulier uitprinten en opsturen ?
Wanneer je alleen de voogdij na overlijden wil laten vastleggen, kun je dit kosteloos best via de DigiD bij de rechtbank vastleggen. Je krijgt dan een uittreksel van het gezagsregister van de rechtbank thuisgestuurd met daarin de voogd(en) voor het/de kind(eren). Dit hebben wij gedaan toen we in januari naar Berlijn zijn geweest.
Mmm het kan toch ook prima via de DigiD van mijn man? Aangezien het gaat om overlijden van de beide ouders.
Als je het op 1 persoon doet, is het wel geregeld als de ander eerst overlijd en dan de persoon waarop het is geregistreerd. Maar stel dat het op je man is geregistreerd, hij overlijd, en jij later, dan is het officieel niet geregeld. Als je het met beide digid's aanvraagt is het altijd geregeld. Wij laten verder geen testament aanleggen, het erfrecht is wettelijk prima geregeld en wij willen daar geen bijzonderheden op aanbrengen. De voogden die wij geregistreerd hebben weten dat en ik ga er vanuit dat ze dat dan ook wel kenbaar maken als we overlijden en de voogdij vraag omhoog komt. Dan kan het nagekeken worden in het register.
Ouders kunnen samen het formulier invullen of elke ouder apart. Als u ieder apart het formulier invult dan wordt de voogd die is benoemd door de laatst overleden ouder aangewezen. Als ouders beide een voogd hebben aangewezen en ze overlijden tegelijkertijd, dan bepaalt de rechter welke aanwijzing voorrang heeft. Voogdij regelen bij de rechtbank zonder testament - Hoe regel ik voogdij - Testament - Nalaten of schenken - Home - VoorElkaarDesk - content - sitecore
tja, de notaris heeft nu minder werk nu je dit zelf kan regelen he logisch dat hij je dit niet aan zal raden. de meeste notarissen houden wijs hun mond dicht hierover. notaris is alleen nodig als je ook geldzaken en zo vast wil laten leggen. familie hoeft niet aan die "databank" te denken, dit gaat automatisch. het is namelijk geregistreerd bij de gemeente dus als je overlijden daar gemeld word, komt er automatisch boven dat er ook nog een paar kinderen in het spel zijn en er een voogdij geregeld is.
Wist niet dat die databank bestond, wij zijn voor de voogdij naar de notaris gegaan. Nu heb ik wel het gevoel dat het goed komt, mocht ons iets gebeuren. Weet niet of ik dat gevoel wel zou hebben bij zo'n databank. Bij mij speelt mijn gevoel dus mee
En je krijgt ook een officieel document waar op staat dat je kinderen geregistreerd staan en naar wie ze moeten als je overlijd. Ik dacht dat via notaris en via de link, hetzelfde register was.
zeker. ik wilde een tijdje terug het gaan regelen en was op internet op zoek naar een notaris. bij toeval kwam ik een nieuwsbericht tegen met de link waarin verteld werd dat het per die dag in ging. ik heb dus gewoon geluk dat ik die link bij toeval vond, anders was ik iets van (dacht) 300 euro kwijt geweest voor iets wat gratis kan en veel notarissen schijnen je niet op die mogelijkheid te wijzen.