het leed dat school kiezen heet.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jessi, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    We zijn naar scholen aan het kijken voor onze oudste spruit.
    Ik vind het zoooooooo moeilijk waar, welke, wat voor school....

Nu naar 4 scholen geweest. 1 school waar ik een super fijn gevoel bij had en 1 school waar ik het wel leuk vond maar de onderwijsstijl helemaal geweldig vind. De andere 2 scholen wilde ik zo snel mogelijk naar huis. Nu 2 scholen over maar ik twijfel ga ik voor een fijn gevoel of voor de leuke school met de perfecte onderwijsstijl die bij onze opvoeding past. Keuzes Keuzes. Hoe hebben jullie gekozen?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Wij kiezen bewust niet teveel basisscholen. Op dit moment zit hij op de PSZ dat gevestigd is in een basisschool. Hier willen we hem niet op hebben, puur gevoel. Verder horen we hele positieve verhalen over een andere basisschool. Hier hebben we a.s. maandag een kennismakingsgesprek. Deze school gaat samen met meerdere scholen in een ander groot (nieuwbouw) gebouw. Als we een goed gevoel hebben na het gesprek dan gaat hij naar die school. We hebben de schoolgids al doorgelezen en overige info en dat ziet er goed uit.

3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wij hoeven nog lang geen keuze te maken, maar het moet meteen bij binnenkomst goed, en vooral vertrouwd voelen.

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Als bij deze scholen geen van beide er echt uit springt, dan zou ik ook naar de praktische kanten kijken. Wat is de afstand, schooltijden, grootte van de school. Zitten of gaan er bekende kindjes naar één van beide scholen.

Wij zijn naar één school wezen kijken. De enige school bij ons in de wijk. Deze school voelde voor ons prima, dus geen reden om verder te kijken.

5. fafa

fafa Niet meer actief

Op zich wel mee eens, maar het kan ook een instinker zijn. We hebben twee scholen bezocht waarvan eentje supervertrouwd voelde. Toen ik ging nadenken waarom, kwam ik erachter dat het waarschijnlijk het gebouw is. De school was namelijk van hetzelfde bouwjaar, bouwstijl, indeling en kleurenpalet als mijn oude basisschool. Was dus gewoon jeugdsentiment. En dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van onderwijs in de betreffende school. Dus sfeer is zeker belangrijk, maar verwar het niet met je eigen jeugdherinneringen.

@ts: heb je het inspectierapport van beiden al bekeken?

En hier woog afstand ook mee. Niet zozeer voor halen en brengen van/naar school, maar ook voor sociale contacten (afspraakjes na school) waar ze dan sneller lekker zelf naartoe kan.

6. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Ik heb de inspectie rapporten gelezen en de schoolgidsen.

de ene school is een jena school daar heb ik ook gezeten en die onderwijsstijl past heel goed in onze opvoeding.
    De andere school is heel fijn we kwamen daar in een heel warm bad.
    We gaan wel nog terug naar alle 2 de scholen.

7. adi

adi Niet meer actief

Hoe is de afstand en waar zitten de buurtkinderen?
    Hier destijds totaal niet hiernaar gekeken, maar gelukkig hebben wij een school om de hoek uitgekozen. Nu onze kinderen zelfstandig buiten spelen is het een heel vertrouwd gevoel dat ze de halve buurt van school kennen, en dat ze bij iedereen bekend zijn. Kindjes uit de klas waar ze mee afspreken zijn lekker dichtbij waar ze bij elkaar ook kunnen aanbellen om buiten te spelen.
    Later kan het kind zelf naar school lopen enz

Tenzij je in een slechte buurt woont, vind ik dit een heel belangrijk aspect voor een prettige kindertijd.

8. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik vraag me af wanneer je hiermee moet beginnen? Moet dat ''al'' als je kind 3 wordt of is dat te vroeg? Ik heb echt geen idee...

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik vond twee scholen goed en heb toen gekozen voor de school met de hoogste citoresultaten. Er is een school in onze buurt, die er in dit opzicht echt uitspringt en deze school is het dus geworden.

10. isabella1980

isabella1980 Actief lid

16 nov 2009
    270
    0
    16
    1. Belangrijkste voor ons was dat de school in de buurt lag (vriend heeft ver van zijn school gewoond vroeger en vond dat heel vervelend omdat hij nooit makkelijk kon afspreken)
    2. Gevoel dat school oproept; m.n. gericht op hoe er onderling met elkaar omgegaan wordt, pestbeleid etc
    3. inspectierapport gelezen
    4. ouders in de buurt gevraagd naar ervaringen

Citoscores zijn natuurlijk ook belangrijk, maar omdat die niet uitgezet worden naar de sociaal economische status van de buurt zeggen die in mijn ogen niet zo veel.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Dat ligt aan eventuele wachtlijsten. De school die we op het oog hebben, heeft op dit moment een kleine wachtlijst. Nu gaan ze straks naar een groter gebouw, maar we weten niet hoe het dan met eventuele nieuwe aanmeldingen zit.
    Mijn zwager en schoonzusje hebben hun kindje twee/drie maanden voor zijn 4e verjaardag aangemeld. Die basisschool had geen wachtlijsten.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Rond 3 jaar zou ik toch zeker mezelf in ieder geval wel gaan oriënteren want als de gewenste school een wachtlijst heeft kun je daar beter op tijd achter komen. Bovendien vinden veel scholen het ook wel fijn als een kind op tijd wordt ingeschreven zodat ze een idee hebben hoeveel leerlingen er nog binnen gaan komen in groep 1.

13. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Hier al met zes mnd naar vier scholen gaan kijken en meteen bij drie ingeschreven. Dan kunnen we later echt kiezen, alhoewel nu mijn voorkeur wel al bij eentje ligt. Voorkeur gebaseerd op onderwijssysteem, open gesprek mogelijk mbt tweeling wel of niet zelfde klas, dichtbij, ervaring van buren en gevoel. Hier moet je helaas heel vroeg inschrijven (utr).

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Het ligt erg aan de regio en het kan ook per school verschillen wanneer je moet gaan kijken. In onze vorige woonplaats kun je ze nog tot kort voor hun vierde verjaardag inschrijven.
    In deze woonplaats hebben de meeste scholen ook plek, maar de school waar mijn kinderen op zitten, daar moet je ze rond hun tweede al inschrijven, die hebben een wachtlijst.
    Als die twee scholen die overgebleven zijn, ongeveer hetzelfde te bieden hebben, zou ik mijn kind meenemen en kijken waar die zich goed voelt.

15. adi

adi Niet meer actief

Het is erg afhankelijk van waar je woont, bij ons kun je kinderen pas inschrijven als ze 3 - 3,5 zijn, ze sturen je echt weg als je baby's komt inschrijven op basisschool. De gemeente stuurt pas de inschrijvingsformulier naar ouders ergens na de derde verjaardag.
    Maar hier zijn ook geen wachtlijsten oid

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat vind ik trouwens helemaal niet. Bij mij voelt iets pas vertrouwd als ik er vaker kom en de mensen ken. Ik had dat gevoel op de basisschool van mijn jongste de eerste weken ook helemaal niet. Toch wist ik wel zeker dat het de juiste keuze was. Pas nu ik de mensen en omgeving beter ken voelt het ook vertrouwd.

17. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Er komen wel nieuwe regels dat je je kind voor hun 3e in moet schrijven. Vanaf de 3e verjaardag mag de school dan onderzoek naar jouw kind doen (psz kov bellen) en aan de hand daarvan kan een school aangeven dat ze niet de juiste zorg kunnen bieden. Echter in het kader van passend onderwijs wordt er een andere school als alternatief gegeven.

Maar dit loopt nog niet echt.

Je geeft aan dat de leuke school bij je opvoedstijl past. Maar hoe zit dat met die andere school past dat helemaal niet bij jouw ideeën.
    Dat een school geen bordje heeft met een bepaalde richting wil niet gelijk betekenen dat ze star klassikaal onderwijs bieden.

18. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Nee klopt daar hebben ze iets wat er tussen in hangt.

19. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ik zou eens bij beide scholen langs lopen als ze aan het buiten spelen zijn.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    En als de kinderen worden opgehaald, beetje kijken wat voor ouders er staan ;).

Deel Deze Pagina