Hallo lieve moeders, In mijn vorige forum (Hooggevoelig / autistisch / normaal, maar anders?) hebben jullie het eea kunnen lezen over mijn dochter, inmiddels 2 jaar en 8 maanden. Nu twijfel ik dus nog over het gehoor, ondanks dat huidige KNO-arts zegt dat dit geen probleem moet zijn. Hij twijfelt wel, maar vind dan buisjes geen goede optie. Ik kan wel blijven aanmodderen, maar als ze straks 3 is gepasseerd en spraak/taal nog steeds achterblijft, worden de problemen nog groter. Ik heb een doorverwijzing naar Kentalis, maar wil daar geen gebruik van maken. Waarom weet ik niet, misschien omdat daar de nadruk zo ligt op onderzoek naar gedrag en dit is al uitgebreid onderzocht en zijn geen verdenkingen van stoornissen. We willen niet opnieuw deze molen in gaan en willen enkel uitgebreid onderzoek naar het gehoor. De huisarts heeft mij een soort blanco doorverwijzing gegeven, dit voor het gehoor, maar ik kan dan wel zelf bepalen waar we heen gaan. Nu zag ik binnen de afdeling KNO van het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis Utrecht een speciale afdeling Kind en Communicatie wat ze ook audiologisch centrum noemen. Is er iemand die ervaring heeft met deze afdeling van het WKZ???? Of misschien andere tips? Alvast bedankt dames!!
Kentalis is juist gericht op gehoor, taal & spraak. Wij zijn overigens via WKZ K&C bij Kentalis terecht gekomen.
Bedankt voor je reactie. Waarom zijn jullie dan uiteindelijk doorverwezen naar Kentalis (als ik vragen mag?)? Want ze zeggen dat dit ook een audiologisch centrum is en als ik het vergelijk worden er (op gebied van gehoor) dezelfde onderzoeken uitgevoerd als bij Kentalis?
Kentalis is juist geschikt als je twijfelt aan het gehoor en/of spraak. Wij kregen een intake en meteen daarna kon hij de gehoortest doen. (Zoon werkte alleen niet mee dus nog een tweede keer gedaan) Op de volgende afspraak heeft hij een taalbegriptest en taalproductietest gedaan. Het doen van de gehoortest was hier een voorwaarde voor. Daarna konden we nog kiezen om een psychologische test te doen waarbij zijn non verbale inteligentie getest zou worden.
Hoe gaat zo'n test bij Kentalis? Ik ben ook bang dat mijn dochter niet zal meewerken namelijk. Als een vreemde aan haar vraagt waar zijn je oren / ogen oid, dan wijst ze die ook niet altijd aan, terwijl ze het dondersgoed weet. Ook bij het CB als ze vragen wijs de auto eens aan, doet ze het niet. Ook dit is iets wat ze echt wel weet.
Ze deden verschillende dingen. Een van de dingen was naar piepjes luisteren, eerst zonder koptelefoon en daarna beide oren apart. Hij kreeg een blokje in zijn hand en moest dat in een bak doen wanneer hij een piepje hoorde. Ze presenteerden het wel echt als een spelletje. Verder nog wat dingen waar hij alleen stil voor hoefde te zitten.