Eigenlijk geloofde ik het nooit zo.. Dat een kind te lui kan zijn om zindelijk te worden.. Toch krijg ik bij mijn dochter (ruim 3) nu steeds vaker dat gevoel. Meerdere malen hebben we geprobeerd het potje interessant te maken en bij vlagen kwam er een plasje of poepje op de pot. Toch vindt ze het niet 'leuk' genoeg. Steeds als ik zei 'We gaan even op het potje proberen', raakte ze hysterisch. Ik was van mening dat ze het spannend en eng vond, mijn man vond dit onzin en dacht dat ze gewoon te lui was en het wel prima vond in haar luier. Nu is ze al enige tijd na de nacht droog. Als ik dan zeg, zullen we even op het potje proberen, schreeuwt ze: Neeeee!!! Vanmorgen toch gezegd dat ze op het potje moest.. en er kwam meteen een grote plas. Ik weet niet zo goed hoe we het nu verder aan moeten pakken?! Over een week gaan we op vakantie, waar ik haar eigenlijk gewoon geen luier meer wil aantrekken.. Overigens heb ik dit thuis ook al meerdere keren geprobeerd en toen plaste ze gewoon in haar broek.. Gevoelig voor een beloningssysteem lijkt ze niet te zijn.. Heeft iemand hier tips of ideeën over?
Dl is zindelijk, maar ik moet haar ook regelmatig naar de wc sturen. Er is een weerstand (om te stoppen met spelen, of om een trapje op te klimmen, geen idee). Maar ik breng het als feit: iedereen plast voordat we boodschappen gaan doen (bv) . En als niet, dan gaan we ook niet. (werkt hier altijd & meteen). Verder mag ze een chocolaatje als ze gepoept heeft (dat wilde ik extra stimuleren om verstopping te voorkomen, en zodat ze 's ochtends voor school al meteen gepoept heeft). Werkt ook goed hier, is iig minder abstract dan een sticker.
Of ze vind het gewoon niet belangrijk en interessant hier het zelfde. 3 dagen geleden trekt ze haar luier af en zegt dat ze gaat opletten.... Ik heb het zo vaak geprobeerd! Maar nu lijkt het goed te gaan, ik merk wel dat ze heel vaak kleine beetjes plast! Ik moet haar elk half uur naar de potje/wc sturen en ik ben met stickers begonnen
Bij zoontje ook regelmatig van alles geprobeerd maar meneer had een ander plan, ik heb het los gelaten en na het laatste bezoek aan het cb min of meer samen besloten de luier af te doen en met een week was hij volledig zindelijk, hij was toen 3 jaar en 9 maanden...en hij koos voor de grote mensen wc, met opstapje maar zonder brilverkleiner Je kan haar op vaste tijden op het potje/wc zetten, voor het slapen gaan en douchen bijvoorbeeld en je kan op vakantie de luier aflaten maar zou het niet je vakantie laten beïnvloeden, als je gefrustreerd raakt zou ik het niet doen...zou ik daarmee wachten tot na de vakantie.
Mijn dochter (net 3) gaat gewoon op de wc. Zou ze dat niet willen? Eventueel met wc verkleiner? Hoe lang heb je haar luier uitgelaten? Want ongelukjes horen erbij. En dan zelf een schone onderbroek en broek laten pakken zodat ze merkt dat gewoon op de wc plassen minder moeite kost dan helemaal verschoond worden.
Heel herkenbaar van het zeer regelmatig kleine beetjes gaan plassen. Dit was hier in het begin ook zo. Nu een maand verder en kan het nu gerust 1,5 tot 2 uur volhouden niet te plassen.
Uuh ja potje weg gooien....? Onze dochter (net 2 destijds) gilde het uit als ze op het potje moest. Meteen weg gedaan en met brilverkleiner op de wc gezet. Binnen 2 weken was ze zindelijk. Zoontje van 2,5 wilde juist heel graag op het potje. Na een week op het potje ging hij op de grote wc. Kijk dus gewoon waar je kind zich prettig bij voelt zou ik zeggen.
Hier hetzelfde gehad.. met 2 begonnen iets ervan weten, half jaar later weer hetzelfde, begin feb geprobeerd was ze net 3 ging 2x goed erna hysterisch en het boeide haar totaal niet. Nu nogmaals geprobeerd nu ze 3,5 is bijna. Eerst tegen gesputterd maar ze zag iets leuks wat ze graag wilde hebben. Hebben wij naar beloofd als ze op de wc/potje gaat om te plassen en poepen kreeg ze van ons dat kadootje. En sinsdien geen luier meer aan en alles op potje of wc met verkleiner. Ze gaat zelfs nu ook in restaurant met mij naar de wc dan hou ik haar vast. Dag en nacht droog. Het gaat opeens vanzelf als ze die knop omgedraait krijgen. Dus misschien iets laten uitzoeken wat ze wilt hebben en naar dat beloven?
Ze gaat niet alleen op de pot, hebben ook wc-verkleiners Ze heeft geen voorkeur . Vannacht weer droog en vanmorgen op t potje geplast. Ik denk dat we regelmatiger haar luier af moeten doen en haar af en toe op het toilet/potje moeten zetten...
Ik snap dat 'af en toe' ook nooit. Je leert nieuw gedrag aan, dan moet je consequent zijn. Luier uit, je bent een grote meid nu, vanaf nu altijd op het potje...
Toen deed ik ook geen luier aan. Maar je kan er wel voor kiezen om buitenshuis toch één te doen. Maar dan toch gewoon thuis altijd zonder, hoop ik?
Ik zou zelf niet "regelmatiger" de luier uit doen maar de luier gewoon alleen in bed aan doen. Of als ze droog is, helemaal niet meer. Stapel droge onderbroeken beneden, wasmand in de gang en dweil en hydrofiel luiers (om de plas op te vegen) in aantocht en luier uit. Hier willen ze vaak genoeg ook "niet plassen" waarna ze of in hun broek plassen uit hoge nood, of toch op de wc gezet worden. Sommige dingen hier moeten; tanden poetsen, een hand bij het oversteken en plassen voor het eten, voor en na het slapen en voor we de deur uit gaan.
Hier krijgt ze ook nog een luier aan voor als we in auto zitten en niet 123 kunnen stoppen of in stad zijn waar je niet 123 snel naar wc kan. Maar ze geeft wel aan dan als ze moet plassen of poepen. Ze doet niets in de luier en weet dat ook is alleen nu even nog als "nood" omdat ze net op de kop af 2 weken zindelijk is. Thuis gaat die gelijk uit of bij oma/opa of waar we weten waar wc is.
Neem je een luierbroekje? Wel een broekje.. Maar niet erg als er een ongelukje is. Em tja.. Je zult af en toe wc's ontdekken waarvan je nooit had durven denken dat je ze zou gebruiken.. Supermarkt, random cafeetjes... Dat ene kledingzaakje... En met dit weer thuis lekker bloot laten poedelen in de tuin... Badje erbij. Potje startklaar... Dan is het heel weinig moeite. Ze moet er aan wennen dat dit meer moeite kost.. Maar op een zeker moment vindt ze zichzelf ineens te groot voor een luier
herkenbaar! Enkele maanden geleden hebben wij een poging gedaan bij onze dochter. Maar na een paar dagen had ze het weer gezien en toen weer een luier aan. Sinds een weekje lijkt de knop om bij haar. Ze plast nu steeds op het potje of op de wc verkleiner. Alleen als we wat verder van huis moeten en snachts krijgt ze een luier om. Ook al wil ik dat eerste vanaf deze week ook mee stoppen. De knop ging bij dr om toen ik aangaf dat ze bij 10 stickers een surprise ei mocht. En daar is ze gek op, ons chocolademonster. Beetje omkopen, maar als dat helpt!
Maar als je kind aan zindelijkheid toe is, doen ze 1x in de zoveel uur een grote plas. Dan hoef je ze alleen even naar potje/wc te sturen voor je weg gaat en heb je nauwelijks ongelukjes. Als je kindje b.v. nog elk half uur kleine plasjes doet, en je de auto daarom niet in durft, dan ben je denk ik gewoon te vroeg?