kinkhoest epidemie op komst

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 27 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vrouwen die meer dan 34 weken zwanger zijn moeten zo mogelijk uit de buurt blijven van mensen met kinkhoest. Een vrouw die tijdens de geboorte kinhoest heeft, kan het direct overdragen op de baby

Aldus Artsennet.nl

Verder lees ik hier ook het volgende:
    Antibiotica hebben over het algemeen geen zin. De hoestbuien worden er niet minder door en de kinkhoestperiode duurt even lang. Alleen als er in het gezin een zwangere vrouw of een baby (onder één jaar) is, wordt overwogen het hele gezin antibiotica (azitromycine of erytromycine) te geven om besmetting van de baby te voorkomen. Dit soort maatregelen wordt ook genomen in gezinnen met een kind dat bijvoorbeeld een hartkwaal of een longziekte heeft.

Wat ik me nu wel afvraag he.
    Die hoest die in de youtubefilmpjes te horen is. Is dat echt een hoest zoals die alleen bij kinkhoest klinkt?

Zo ja, dan heb ik het sterke vermoeden dat mijn zoons de kinkhoest gehad hebben.
    We waren 2 weken terug op vakantie en daar aan voorafgaand hadden ze beiden al een periode met hoesten (normale hoest). Deze leek voorbij te zijn toen we vertrokken, maar eenmaal op vakantie vooral 'snachts hevige hoestbuien die hetzelfde klonken als in het filmpje. De jongste heeft toen ook dag of 2/3 een piepende ademhaling gehad. Hiernaast ook heeeel slecht drinken (maar dat heeft hij vaker;)). Ik heb veel getwijfeld om in Frankrijk naar een huisarts te gaan, maar omdat ze daar nogal snel veel medicatie meegeven en er toevallig op de camping ook een huisarts stond ben ik daar niet meer naartoe gegaan.
    M'n zoontje was wel gewoon aan het spelen en bleef natte luiers hebben gelukkig. En na die 2/3 dagen piepen kwam er gelukkig verbetering in..

2. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    @YouBri Bedankt voor het snelle antwoord!
    Ik ben 21 weken zwanger, voor het eerst. Dus weinig contacten met creches en basisscholen. En nog niet voorbij die 34 weken, zal dus wel loslopen voorlopig.

`t Klinkt vervelend genoeg als ik jouw verhaal en die van anderen zo hoor.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij kinkhoest hoest je niet een paar dagen zo, maar een paar maanden. Echt de longen uit je lijf.

4. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan zal het dat inderdaad niet zijn geweest.
    Ik vroeg het me meer af omdat het echt net zo klonk als in het filmpje.
    Zie trouwens op internet dat die hoest een aantal weken aanwezig is en daarna minder wordt en dat het 3/4 maanden kan duren voor het echt helemaal voorbij is.

Echt wel heftig volgens mij...

5. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    #45 Baylee, 28 jun 2012
    Laatst bewerkt: 28 jun 2012
    Mijn man heeft ook de kinkhoest momenteel al weken aan het hoesten dus maar even naar de dokter geweest en die stelde vast dat het om de kinkhoest gaat

Mijn kids 3jaar en 1 jaar (met astma) zijn ingeent maar dan kunnen ze het alsnog krijgen in een mildere variant. Hoewel ze vorige week wel snachts veel gehoest hebben...
    Ik moest het ook maar aankijken hoewel er binnen het gezin 90%kans is op besmetting hij wilde geen preventieve AB geven omdat mijn man waarschijnlijk al in fase 2 zit en niet meer besmettelijk is.

Nou ja vooral uitkijken en het in de gaten houden de dokters hebben er ook geen wondermiddel tegen behalve middeltjes om het te verzachten

Mijn man heeft overigens ook geen koorts gehad

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Klopt, de hoest bij kinkhoest duurt 3 a 4 maanden :x Arme kleintjes.... En wij hebben dus wel ab gekregen omdat onze jongste 3 mnd is, maar aangezien hij het al heeft, vraag ik me af of dat nog wel zin heeft. Heel vervelend, aan de andere kant kunnen ze het maar gehad hebben, volgens mij krijg je het geen 2e keer. Dat hoop ik tenminste en ze zijn geent dus ze hebben de mildere vorm (hoewel ik die al erg genoeg vindt)

7. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Mijn dochtertje heeft het onlangs gehad. ze is bijna 3 jaar. Jezz....om gek van te worden. 10 nachten niet geslapen, alleen maar hoesten en overgeven. Wij iedere x eruit, water geven, honing geven, aai over dr bolletje. We liepen na 10 nachten op ons tandvlees.
    HA kon er weinig aan doen. AB en neusspray en hoestdrank..alles gehad.
    Na 2 weken ging het eindelijk beter, maar ze heeft toch wel een week of 4 onwijs gehoest!!!!

Idd bij twijfel even een bezoekje aan de huisarts

8. zustertje

zustertje Niet meer actief

Dochtertje van vrienden heeft kinkhoest ik denk nu ongeveer al een maand of 4 het heftigste is nu wel over maar hoestbuien tot overgeven aan toe... En dat weken aan een stuk...
    (kindje is niet ingeënt zal waarschijnlijk ook wel schelen)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Is extreem hoesten en overgeven langer dan 2 weken perse kinkhoest?

Mijn dochter heeft dat namelijk elke winter.

10. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Jammer dat de inenting dus niet waterdicht is, maar dat de meeste kindjes het gewoon krijgen.. da´s toch wel bizar of niet?

11. zustertje

Als je ingeënt bent kun je net zo goed kinderziektes krijgen maar meestal in een mindere vorm...

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee hoor; kan ook longontsteking zijn. Lijkt behoorlijk op elkaar, alleen zie je de een meer in de winter en de ander in de zomer.

13. zustertje

Ik denk het niet maar ik weet wel dat het zeer heftig is kinkhoest.., paar keer aanvallen meegemaakt van vriendin haar dochtertje maar schrok er echt wel even van (en ben echt wel wat gewend van uit mijn werk)

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja precies. Het zal wel anders zijn.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

geen enkele inenting is 100% waterdicht, het zorgt er alleen voor dat als je het krijgt, je het in mildere vorm krijgt. Het probleem met kinkhoest is dat die 6 jaar geleden veranderd is, en ze dus hetzelfde type vaccin gebruiken als altijd. Eigenlijk enten ze dus met het verkeerde vaccin, maar ze hebben nog geen ander vaccin ontwikkeld voor het type kinkhoest wat er sinds 6 jaar is.

16. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Begint die kinkhoest gelijk Al heel heftig? Wij hoesten hier alle 3 sinds vandaag, maar gewone hoest.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja eigenlijk gaat het best snel, de 1e dag beetje hoesten, 2e dag al meer en de 3e dag is het al best goed te horen, wordt echt wel elke dag meer en meer.

18. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Pff hoop echt niet dat we het hebben, zeker niet voor de 2 kleintjes hier:(

19. tulip

tulip Niet meer actief

pseudokroep en kinkhoest klinkt toch wel heel anders vind ik. Kinkhoest is echt hoesten, maar dan heel heftig, pseudokroep ligt meer met het ademhalen.

20. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik word altijd een beetje bang van zulke berichten. Helemaal als ik mijn dochter van net 4 jaar een beetje schor hoor worden en ze krijgt een loopneusje...

Hoe gevaarlijk is het eigenlijk?

Deel Deze Pagina