Als jouw dochtertje geent is, is het in principe niet gevaarlijk, maar natuurlijk wel heel vervelend. Het gevaarlijkste is meer dat als zij kinkhoest zou hebben, ze zwangere vrouwen (na 32 weken zwangerschap), pasgeboren, ongeente baby's en andere ongeente kinderen zou kunnen besmetten, en dat is dus wel gevaarlijk. Daarom baal ik ook zo dat mijn ha niet direct ingreep, omdat mijn jongste nog maar 3 mnd is en nog niet volledig geent is.
Het oude vaccin zorgt er ondanks dat hij niet volledig beschermd wel voor dat wanneer je kinkhoest krijgt dit op een mildere manier verloopt. Omdat er nog geen nieuw vaccin is uitgevonden gebruiken ze deze zolang nog maar onder het mom beter iets dan niets denk ik.
Zijn kindjes van 2 en 4 jaar hier al voor ingeënt? En is er ook een medicijn voor als ze het wel krijgen?
Als het goed is wel. Hebben ze de DKTP gehad? de K staat voor kinkhoest .... D= Difterie, T= typhus en P=polio. (zet het er maar even bij )
Okee en daardoor zal het verloop minder erg zijn? Bah vind t zo eng. Moet er niet aan denken mijn kindjes zo benauwd te zien. Krijgen ze er geen medicijnen voor?
Ja, ons gezin heeft antibiotica gekregen omdat wij een baby onder een jaar hebben, en opa en oma zitten ook aan de ab, aangezien de kinderen afgelopen weekend daar 4 nachtjes hebben geslapen. Mijn bezoek hoeft geen voorzorgsmaatregelen te nemen, aangezien zij niet voor de kinderen hoeven te zorgen. Het gaat dus meer om dat je ze wast, voedt en kleed, dan heb je constant lichamelijk contact. Maar normaal gesproken krijg je er niks voor, omdat meestal wanneer duidelijk is dat het om kinkhoest gaat de besmettingsperiode over is. Omdat mijn nichtjes dochtertje al getest was, zijn wij er nu snel bij, zodat ze bij ons kunnen ingrijpen.
Geen idee. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar niet naar heb gekeken, aangezien ik er van uit ga dat als ze geent zijn, dit niet zo snel zal gebeuren. Ik denk dan dat je meer naar de ongeente kindjes moet kijken.
Mijn man heeft kinkhoest. Hij is er al weer bijna vanaf, begon in februari. Hij hoeste heel erg. Klonk als een droge hoest. Gevolgd door een soort "stik-aanval" waarin hij naar lucht snakte maar geen lucht in zijn longen kreeg. Klinkt heel eng, de eerste paar keren schrik je behoorlijk. Ik dacht eerst dat hij wat ingeslikt had en stikte. Ik ben zware astma-aanvallen gewend, zit in de familie, maar dat is veel lichter als dat dit was. Elke hoestbui word gevolgd door overgeven. Na zo'n hoestbui sliep hij uren. Hij heeft een soort hoest-onderdrukker gekregen om het overgeven tegen te gaan zodat hij weer wat zou aankomen/aansterken. Hij heeft wekenlang niet gewerkt, en heel veel geslapen. Uitzieken is de remedie. Kinkhoest is gevaarlijk voor baby's tot 1 jaar en hoogzwangere vrouwen die op het punt staan te bevallen. Kinkhoest zou alleen besmettelijk zijn tijdens een hoestbui... Maar ik heb het niet gekregen, dus waarom de een het wel krijgt en de ander niet?
Is het echt zo erg dat je bijna stikt? Wat vreselijk klinkt dat zeg. Volgens mij denk je dan echt dat je doodgaat. Hoe kan het voor oudere kids en volwassenen dan niet gevaarlijk zijn?
he bah,ik heb een kleine van 5 weken ,en die hoest sinds een paar dagen heeft ook snot,maar geen loopneus zeg maar,je hoort hem ook de hele tijd rochellen. (moet er wel bij zeggen dat wij allen verkouden zijn) en we wonen in twente!
Het huidige vaccin volstaat wel. Heb het nagevraagt bij het CB en mijn HA bevestigde dit ook. Nu is het met alle vaccins niet zo dat je kind het niet kan krijgen, maar veel milder. Het gaat vooral om de oudere vaccins. Van ong. 2, 3 jaar geleden.
Kijk dan echt goed uit, ik woon ook in Twente en hier is melding gedaan door de GGD. Hij is natuurlijk ook nog niet ingeent. Hou iedereen die ook maar verkouden lijkt bij hem uit de buurt. En mocht je denken dat hij het heeft, bel dan de huisarts.
Ja het was heel eng! Er is geen remedie voor kinkhoest helaas. Collegaatje van een vriendin had gekneusde ribben van het hoesten. De kunst is -volgens mijn man- om niet in paniek te raken, maar dat is in het begin lastig. Hij vind het een heel eng idee dat een klein kind dit zou krijgen! Mijn moeder heeft het al peuter gehad, en die heeft heel slecht gelegen. MAAR nogmaals het is volgens de huisarts alleen besmettelijk tijdens een hoestbui, hoeveel pech kun je hebben? Mijn man komt wekelijks bij 150 gezinnen thuis, dat was een kwestie van prijsschieten natuurlijk.
By the way.......ik las ergens dat iemand schreef dat dktp voor difterie, kinkhoest, typhus en polio is, maar het is ipv typhus, tetanus.
Quote mezelf even.. ben naar de hap en huisarts geweest gister en vandaag omdat het niet helemaal lekker ging hier. Erg benauwd en veel hoesten maar waarschijnlijk een brochitis.
Hier ook een dochter van 5 die ontzettend hoest en dan vooral als ze in bed ligt. Heb van de week al de HA gebeld om een afspraak te maken maar omdat ze geen koorts heeft, is het niet nodig. Ik moest eerst maar aan de hoestdrank (Noscapine) dus dat geven we haar nu 3 maal per dag. Hier zijn voor zover ik weet nog geen gevallen van kinkhoest bekend.
Ik heb een kind van 4 en een kind van 2 jaar. Zijn beide dan goed gevaccineerd? En hoe zit t met ons als volwassenen? Hoe erg is t dan?
Heb niet alle reactie's gelezen. Toen Romy eind vorig jaar/begin dit jaar op de IC in nijmegen lag, lagen daar ook kindjes met Kinkhoest. De ouders van deze kindjes verbleven natuurlijk ook gewoon in het ronald mc donald huis, en wij hadden toen ook echt de angst dat Romy of Demi kinkhoest zouden gaan krijgen. Voor Romy zou dit het einde hebben betekend. Gelukkig is het aan ons allen voorbij gegaan. Op de IC vertelde ze ons dat het " gevaarlijk " kan zijn voor kindjes onder de 9 maanden, en voor kinderen en volwassen met een onderliggende ziekte en een verzwakt afweersysteem. Kinkhoest word ook wel de 100 dagen hoest genoemd. Voor ons als gezonden volwassen is het niet meer dan een ordinaire verkoudheid.