Kinkhoest injectie. Ik weet niet wat ik moet beslissen!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samarinde01, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Aha. Het klopt idd dat je het kan krijgen ondanks vaccinatie. Maar de kleinste is het meest kwetsbaar idd. Volgens mij hoeft de partner niet toch? Omdat de moeder het doorgeeft aan het ongeboren kind na vaccinatie?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omdat een gevaccineerd persoon het dus nog steeds kan krijgen, wordt in België aangeraden dat ook de vader en andere opvoeders gevaccineerd worden, zodat de kans dat het virus tot bij de baby raakt minimaal wordt.

3. LolaBloem

LolaBloem Niet meer actief

Ik ben ook van België. Klopt dat het hier standaard gegeven word. Maar ik heb die niet genomen. Zat moeders wiens kindje toch kinkhoest kreeg ondanks de vaccinatie. Dus waarom onnatuurlijke troep in laten spuiten bij papa en mama (ongeboren kindje) ? Veel vaccins zijn er om te beschermen tegen ziektes. En toch is er een bepaalde hoeveelheid die er juist door ziek wordt, niet gek, als je allerlei chemisch troep in een klein lijfje spuit.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Simpel. Er wordt overal aangegeven dat wie gevaccineerd is inderdaad nog kinkhoest kan doormaken, maar in een lichte variant. Als je ooit iemand écht kinkhoest hebt weten hebben, dan weet je dat je dat écht niet wilt voor een baby van twee weken oud.

Be Happy, Miss M, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.995
    3.321
    113
    Krijgt iedere zwangere vrouw die aangeboden in NL? Ik heb nog niets gehoord van mijn vk. Heb wel donderdag een afspraak...

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Weet iemand hoe het zit met de variant van kinkhoest. Las laatst iets over dat het vaccin niet werkt bij de gemuteerde variant die nu veel voorkomt.
    Maar dat kan net zo goed weer iets van zo'n antipriksite geweest zijn.

7. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.169
    1.335
    113
    Ja maar al die gegevens hebben betrekking tot de zs en bevalling en eventueel kort er na (vroeg/stilgeboortes, geboortegewicht etc.) Er is geen lange termijn informatie bekend en juist dat vind ik zorgwekkend. Net zoiets als dat paracetamol al jaren veilig geacht wordt en er nu opeens andere onderzoeken tevoorschijn komen. Dat gaat kriebelen bij mij.

En ik weet dat kinkhoest bij die hele kleintjes erg gevaarlijk kan zijn, het lijkt me echt hel. Maar om dan te gaan vaccineren zonder echt te weten wat het doet, ik vind het veels te eng.

8. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.371
    2.852
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee, want het is ondanks het advies van de gezondheidsraad nog niet opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma. Je moet er dus ook zelf voor betalen. Je kunt het aanvragen via je huisarts.

9. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Het kinkhoest vaccin is inderdaad niet voldoende effectief, dit geeft het rivm ook zelf toe. Het is ook de enige reden dat tegenwoordig zo vroeg gevaccineerd wordt, omdat ze zo toch hopen kinkhoest onder controle te krijgen.

Overigens is het buitenlands onderzoek alleen gericht geweest op zwangerschapscomplicaties (vroeggeboorte en dergelijke) en niet op korte of lange termijn gevolgen voor de baby. Dat is voor mij de reden om ervan af te zien.

10. Kancamagus

24 nov 2015
    89
    34
    18
    Kinkhoest kan voor ongevaccineerde baby's en kinderen dodelijk zijn. Eenmaal gevaccineerd kunnen ze het nog wel krijgen maar zal een kind niet meer komen te overlijden. Dat is de reden waarom er, bij een toename van kinkhoest, eerder gestart wordt met vaccineren.
    Kinkhoest is eigenlijk altijd aanwezig, net zoals je altijd griep zou kunnen krijgen. Soms is er een flinke toename van gevallen in een bepaald gebied, net zoals een griepgolf.

Overigens is het standaard vaccineren van zwangeren er nog niet door omdat het kabinet op zijn gat ligt en er dus geen klap op gegeven kan worden.

Zoek eens op YouTube naar whooping cough baby. Dat wil je gewoon echt niet.

11. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #51 IkbenTess, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Mijn jongste kreeg kinkhoest als kleine baby. Omdat hij al 1 vaccinatie had gehad (ik dus niet, als zwangere, dat was toen nog niet) maakte hij de "mildere" variant door volgens de arts. Maar man man, wat was hij ziek. Nog steeds zijn zijn luchtwegen gevoelig.

En voordat het bv argument komt: hij kreeg volledige borstvoeding ;)

Dus nee, die ene enting beschermt niet volledig. Maar kan in extreme gevallen wellicht wel het verschil maken tussen heel ziek/fataal..

Ik zou het doen. Kan me voorstellen dat het niet fijn voelt!! Maar een baby met kinkhoest wil je gewoon niet.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben niet zwanger maar zou ik het zijn dan zou ik me zeker laten vaccineren. Hier heeft de middelste met 6 jaar bewezen kinkhoest gehad ondanks vaccinatie maar mijn god wat heeft dat kind moeten hoesten. Als een baby dit zou krijgen dan mag je je ernstige zorgen gaan maken. Ik zou zeker vaccineren.

13. Kancamagus

24 nov 2015
    89
    34
    18
    Overigens krijg je als zwangere hetzelfde vaccin als wat de vierjarigen krijgen op het consultatiebureau. De Boostrix.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.675
    113
    Ik heb mij met 32 weken zwangerschap laten vaccineren (in NL). Op eigen initiatief omdat ik het op de RIVM website gelezen had. Mijn vk, gyn, cb en huisarts hadden er nog nooit van gehoord. Ik moest het vaccin (de boostrix) inderdaad zelf betalen. Ik vind het heel belangrijk en ben niet bang voor vaccineren tijdens de zwangerschap, of spookverhalen over de werkzame stoffen van vaccins. Ik kom vanwege mijn oudste dagelijks op school, en vanwege de dalende vaccinatiegraad kan ik er niet meer van uit gaan dat alle klasgenootjes gevaccineerd zijn volgens het RVP.

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Snap heel goed dat je je laat vaccineren als je dagelijks met kinderen in contact komt.
    Wat zou je keus geweest als dit niet het geval zou zijn?

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.817
    2.675
    113
    Dan had ik het ook gedaan. Ik vind vaccineren belangrijk en als ik de eerste boost al kan geven in de baarmoeder vind ik dat alleen maar goed. Juist die eerste weken zijn baby's zo kwetsbaar. Maar als je baby niet naar de opvang gaat en je hemelaal geen kinderen in je familie- en vriendengroep hebt zou ik het niet doen.

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik vind het geen fijn idee dat er zo weinig onderzoek naar de langere termijn gevolgen is gedaan, maar ben door dit topic wel gaan twijfelen.
    Mijn dochter gaat niet naar de opvang, maar naar opa's en oma's, en we hebben in de naaste familie idd geen kleine kinderen.
    Ze gaat wel naar 'zwemles' en vanaf september weer naar muziek op schoot.
    Ik zal als de baby 5 mnd is pas weer gaan werken, en hij zal dan naar opa's en oma's gaan.

18. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik wilde hier nog even laten weten dat ik de bon van de vaccinatie toch heb ingediend bij de verzekering (onder het mom van we zien wel) en gewoon het volledige bedrag (iets van 37 euro) vergoed heb gekregen ;). Geen idee of het een foutje/geluk of beleid is. Maar wilde het toch even delen. Ben trouwens verzekerd bij CZ met een aanvullende gezinspolis.

19. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik krijg volgende week de vaccinatie, ik heb helemaal geen antistioffen in mijn bloed bleek na onderzoek. Dus toch ervoor gekozen om het vaccin alsnog te nemen, over 4 dagen is het zo ver.
    Hier veel mensen om me heen die niet vaccineren dus ben als de dood dat ze op kraambezoek mijn baby besmetten.

20. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.371
    2.852
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Hier ook, onder de noemer preventieve vaccinatie buitenland.

Deel Deze Pagina