Kinkhoest injectie. Ik weet niet wat ik moet beslissen!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door samarinde01, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ook voor de andere ziektes? Of alleen voor kinkhoest? Ben niet bekend met de belgische procedure ;)

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar nog steeds geen reactie op dat onderzoek....

3. Alayna

Alayna Actief lid

25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je krijgt hier gewoon de boostrix. Dus kinkhoest, tetanus en difterie. Ikzelf tijdens de zwangerschap (waar deze discussie ooit om begonnen is) maar ook de naaste familie krijgt de boostrix.

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ben het met je eens hoor. Zou mijn jonge ( en dus nog niet volledig gevaccineerde) kindjes(

5. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Snap niet zo goed waar die frustraties hier vandaan komen..als @Yoga fanaatje 1987 haar kindjes niet wil vaccineren dan doet ze dat toch lekker niet en voor jou yoga geldt weer dat als andere moeders dat wel willen doen je daar ook begrip voor moet opbrengen.

Waarom proberen elkaar te overtuigen..?

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik probeer haar niet te overtuigen. Dat is duidelijk onmogelijk. Maar hier zijn ook stille lezers, en die wil ik goede informatie bezorgen ipv ongefundeerde complottheorieën.

7. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik zie helemaal niemand die er een probleem mee heeft dat ze haar kinderen niet wil vaccineren. Het probleem is dat ze het topic overneemt en anderen kosten wat kost wil overtuigen van haar standpunt. Dat is iets anders dan gewoon eenmalig een tegengeluid laten horen en het verder over laten aan de lezers wat ze daar wel of niet mee willen doen.

8. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113

Ik zie van beide kanten dat er opdringerige berichten worden geplaatst.
    Net zoals dat zij dingen heeft geplaatst hebben moeders die het er niet mee eens zijn ook reacties geplaatst. Iemand plaatste zelfs dat ze vind dat yoga maar beter een andere functie kan zoeken..of dat ze eigenlijk verplicht zichzelf zou moeten laten inenten. Vind ik ook niet bepaald netjes.

9. manaolana

manaolana Niet meer actief

Dat ben ik met je eens. Daarom heb ik @Beheer ook gevraagd om het topic te sluiten. Maar omdat ik niet de TS ben zullen ze dat wel niet doen. Neemt niet weg dat @Yoga fanaatje 1987 er voor heeft gekozen dit topic de kant op te sturen die het nu is opgegaan en dan kan ze ook wel reacties verwachten natuurlijk.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Jemig, ik had helemaal niet in de gaten dat het hier zo lang door ging! Ik heb wel een beetje bijgelezen en zie dat het een soort wel-niet discussie wordt met lichtelijk opgefokte sfeer. Iets wat misschien niet zo bijdraagt aan mijn beginpost. Dus wat mij betreft mag er een slotje op.

Ik heb na gesprek met eigen huisarts, vervangend huisarts toen die van mij toevallig vakantie had èn verloskundige gesproken. De meeste kinderen in dit deel van het land worden ingeënt en kinkhoest komt hier vrijwel niet voor. Als ik wat meer richting het westen zou wonen, dacht ik daar misschien anders over. Ik heb me dus niet laten inenten, maar ga met baby wel gewoon het rijksvaccinatieprogramma volgen.
    Ieder zijn keuzes!
    Niets is zeker. Veel inlezen is goed, maar uiteindelijk volgt ieder zijn hart. En discussie daarover is toch zinloos, omdat iedereen het gevoel heeft het wiel uitgevonden te hebben.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Even dit topic nieuw leven inblazen.

Ik heb inmiddels een gesprek met gyn en ha gehad hierover. Beiden geven aan dat het idd kan om je te vaccineren, maar dat het verre van gebruikelijk is momenteel.
    Mijn huisarts ( een meid van mijn leeftijd met 2 jonge kids en nu 25 wk zwanger) gaf zelfs aan er zelf nooit over nagedacht te hebben.

Dit geeft bij mij weer twijfel. De kansen zijn klein dat de baby het krijgt, maar ja ze zijn er wel...

12. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Het is niet gebruikelijk omdat het in Nederland niet standaard wordt aangeboden en er dus weinig kennis over is. Zwangeren worden niet geïnformeerd over de keuze, en moeten daar dus zelf achter komen. Persoonlijk zou dat voor mij niet als argument meewegen.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik vraag me daardoor af hoe 'nodig' het echt is. Klinkt een beetje kort door de bocht maar hoop dat je snapt wat ik bedoel

14. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Net zo nodig als je baby met acht weken vaccineren, dat is ook eigenlijk alleen zo vroeg vanwege het risico op kinkhoest. Dat is namelijk vooral gevaarlijk voor hele jonge baby's. Hoe groot het risico op kinkhoest bij jullie is, zal je zelf moeten inschatten. Gaat de baby naar de opvang, kom je veel in contact met andere kinderen, hoe is de gesteldheid van de baby (dat weet je nu nog niet natuurlijk). Kinkhoest komt vrij vaak voor. Het vaccin werkt helaas niet optimaal, en écht beschermd zijn ze eigenlijk pas na drie vaccinaties.

Als de keuze is, de moeder vaccineren tijdens de zwangerschap óf de baby met acht weken, met hetzelfde effect en dezelfde risico's, zou het eerste mijn voorkeur hebben. Mijn bezwaar is meer dat het onderzoek naar de effecten op de baby nog niet echt bekend lijken. Er is alleen onderzoek gedaan naar de effecten op de zwangerschap/bevalling.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, het is zo nodig als een verzekering. Veel kans dat het nutteloos is, maar je zal heel blij zijn als het toch iets uithaalt.

16. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vraag mij dan weer af hoe goed het is om deze stoffen in het lichaam van een zwangere vrouw te spuiten. De baby krijgt ze binnen en ik voel mij daar niet fijn bij. Ondanks dat het in andere landen wel gebruikelijk is.

Maar ik ben ook zo iemand die pas vanaf 6 maanden begint met vaccineren en één vaccin (wel een cocktail) tegelijk etc ;). Baby zal ook niet voor de 6 maanden naar een kdv gaan.

Ik denk dat als mijn huisarts en gynaecoloog dit zouden zeggen, dat dit ergens mijn gevoel alleen maar zou bevestigen.

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Idd net zo nodig als een verzekering. Maar ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Zeker omdat het dus nog vrij onbekend is.

Lange termijn gevolgen zijn niet bekend.

Baby zal niet naar de opvang gaan, maar heeft wel een zus die tegen die tijd naar de peuterspeelzaal zal gaan.

18. elita

elita Bekend lid

25 feb 2014
    720
    74
    28
    NULL
    NULL
    Mijn inziens adviseert de Gezondheidsraad het niet voor niets en zal het zodra de minister het goedgekeurd heeft standaard zorg worden. Veiligheid lijkt mij ook voldoende in orde. (Zie ook:

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/vaccinaties_op_maat/Kinkhoestvaccinatie_voor_zwangere_vrouwen#veilig
    )

Voor mij was er geen twijfel mogelijk doordat zoonlief naar jev gaat en ik jonge kinderen met kinkhoest op een intensieve care heb mogen ervaren.
    Dat het gelukkig maar uitzonderingen zijn is fijn, maar ik zou het mezelf nooit vergeven. En zou geloof ik komende winter anders geen rust hebben. Zoonlief neemt iedere maand wel een luchtweg virus mee van het kdv. Zou steeds in twijfel zitten od het geen kinkhoest is.
    Maar goed iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. Iedereen heeft andere argumenten die hij/zij zwaarder vind wegen

19. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Dat stukje van het RIVM is precies waarom ik het niet aandurf. Ze verwáchten dat het veilig is....en het is getest in buitenlanden op zwangerschapscomplicaties. Maar dus niet op andere (lange termijn) gevolgen.

Bailief, hier idem om die redenen. Maar ik snap ook prima dat andere mensen andere overwegingen hebben.

Bailief vindt dit leuk.
  20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ben het met je eens Cindy. Ben echt pro vaccineren, maar vind het vreemd dat er zo weinig actie in wordt ondernomen in nl. Het advies is al eind 2015 uitgebracht, en sindsdien nog geen stap verder. Dat vind ik gek.
    Zit net een artikel te lezen over griep en pasgeboren baby's. Dat komt zoveel meer voor, en is eigenlijk net zo gevaarlijk voor pasgeborenen. Maar daar vaccineren we ons ook niet tegen.

Deel Deze Pagina