Kinkhoest vaccin tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Karen83, 2 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ook straks krijg je de combi. En je moet niet perse een prik minder geven aan je kind, het kán straks. En ook de prik die komt te vervallen is een combi want de kinkhoest wordt enkel geprikt als combi. Nooit als los vaccin.

    Ik zie voor mezelf echt geen enkele reden om het niet te doen. De WHO adviseert het en in veel landen is het al veel langer de standaard.
     
    Fennec en SophieSoHappy vinden dit leuk.
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Nee je krijgt geen oproep omdat het nog niet in het RVP zit nu. Je zult er zelf achteraan moeten en in principe ook zelf betalen. Afhankelijk van je zorgverzekering kan het zijn dat je hem vergoed krijgt.
     
  3. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Inderdaad. Ik heb er 40 euro voor betaald en heb gedaan alsof ik gek ben en heb het gedeclareerd bij de zorgverzekering. Ben benieuwd of ik het terugkrijg.
     
  4. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Dat ga ik ook sowieso proberen. Krijg vaak meer terug dan verwacht. Ik heb in agenda gezet wanneer ik 28 weken ben. Zal dan even contact opnemen met huisarts over hoe of wat.
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou wat eerder bellen. Vaccin moet vaak besteld worden door de apotheek.

    @SophieSoHappy ik ben verzekerd bij CZ en heb het terug gekregen.
     
  6. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ow mooi dan declareer ik hem ook, ook cZ
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  7. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Gister heeft de apotheek het besteld, vandaag was het binnen ;)

    Ik ben sinds deze week bij Menzis verzekerd dus ik wacht rustig af hahah
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb hem gehaald tijdens mijn zwangerschap. Alles om mijn kindje te beschermen :)
     
    SophieSoHappy vindt dit leuk.
  9. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Hier ook CZ en ik kreeg helemaal niets vergoed! :eek: Ik had toen wel aanvullend Top en niet Gezinnen (ben nu geswitcht), misschien dat dat nog heeft uitmaakt.
     
  10. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Oh dat zou kunnen. Ik had gezinnen al aan staan. Kreeg m overigens als “reizigersvaccinatie” uitbetaald. Kan ook dat ze inmiddels “doorhebben” hoe het zit ;) en dat ze het niet meer doen. Ik zou m gewoon nog een keer indienen als ik jou was :p:o:
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  11. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Bedankt voor de tip. Heb hem nu 2 weken eerder in agenda gezet. Om nu al te bellen vind ik wel erg vroeg.
     
  12. Karen83

    Karen83 Actief lid

    31 jul 2018
    102
    30
    28
    Vrouw
    Welke hebben jullie gehad?
    En kiezen jullie er dan voor om 1 prik minder te laten zetten bij baby? Heeft iemand hier al iets over gehoord? Las dat door overslaan 1e prik je baby weer andere stoffen mist. Maar om dubbel te geven? Zelfs de Rivm is tegenstrijdig.

    Rivm staat ;
    Het is daarom belangrijk dat deze zuigelingen daarna volgens het schema van het Rijksvaccinatieprogramma gevaccineerd worden. Vooralsnog heeft maternale kinkhoestvaccinatie dus geen invloed op het schema van het Rijksvaccinatieprogramma.

    Op zelfde site maar andere uitleg staat;
    Wel is uit onderzoek gebleken dat baby’s 1 prik minder nodig hebben wanneer de moeder tijdens de zwangerschap al een kinkhoestprik heeft gehad. De Gezondheidsraad heeft daarom geadviseerd het vaccinatieschema aan te passen. Dat zal naar verwachting van start gaan op het moment dat de kinkhoestvaccinatie voor zwangere vrouwen standaard wordt ingevoerd (eind 2019).
     
  13. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Dubbel te geven kan geen kwaad. Gewoon een extra oefening voor het afweersysteem van je kleintje. Het afweersysteem is de tweede keer al gewend aan de vaccinatie en zal dus veel minder heftig reageren. Net als bij jezelf, bij een herhaling voor een reisvaccinatie.

    Ik vind het belangrijk dat mijn kind goed beschermd is. Doordat er tegenwoordig meer ongevacinneerde kinderen rondlopen, is de kans groter dat je kind besmet raakt.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  14. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Bij mijn apotheek was t niet op voorraad of leverbaar.,?
    No problem: dan bel je de GGD reizigers en bestel je hem via daar. Dat is ook de boostix en hier regio Breda heel gebruikelijk, kwamen veel zwangeren.
    Zo kan je huisarts ook overslaan hoor! Je kan op eigen initiatief de GGD mailen en een afspraak maken. Is dezelfde vaccinatie
     
  15. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik heb hem gehad. Advies van de verloskundige was om contact op te nemen met de GGD en zo heb ik het gedaan. Zij weten precies hoe en wat en hebben het vaccin liggen voor je, terwijl huisarts en apotheek het niet altijd precies weten.
     
    Karen83 vindt dit leuk.
  16. Karen83

    Karen83 Actief lid

    31 jul 2018
    102
    30
    28
    Vrouw
    Thanks! zal maandag even GGD en CB bellen.

    Je baby krijgt andere stoffen wel pas met de 2e prik als je de 1e overslaat.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb hem gehad bij beide zwangerschappen, en mijn man en ouders ook bij de eerste. Dat is het advies in België.
     
  18. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Ik denk dat onze baby de prik dan een keer extra zal krijgen ivm veranderend vaccinatieprogramma. Is niet erg. Onze baby zal iig de 1e 8 weken de bescherming al hebben. Ik heb de boostrix gekregen.

    Ik kies trouwens nergens voor, ik volg het advies.
     
    Karen83 vindt dit leuk.
  19. Kenny83

    Kenny83 Actief lid

    8 jun 2018
    103
    89
    28
    Ik heb hem ook gehaald, zelf een afspraak gemaakt bij de GGD. Geen gezeur met bestellen bij de apotheek als je het gewoon bij de ggd doet, die waren trouwens ook goed op de hoogte en zij raadden aan om gewoon ook de prik voor de kleine te halen ipv over te slaan. Deze extra prik zie je dan als bescherming tot die eerste prik, wanneer je kindje het meest kwetsbaar is.
    Ik ben aanvullend verzekerd bij de Amersfoortse, ben benieuwd of ik het vergoed krijg.
     
    Karen83 vindt dit leuk.
  20. Mammamuis

    Mammamuis Fanatiek lid

    8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik laat hem vrijdag zetten. Ik was toch met Kleutermuis bij de huisarts dus meteen even een receptje laten uitschrijven voor de boostrix. Zowel mijn verloskundige als mijn huisarts raadden het aan.
     

Deel Deze Pagina