Pril zwanger en wortelkanaalbehandeling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door SoesaM, 26 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SoesaM

    SoesaM Actief lid

    13 jul 2016
    461
    43
    28
    Goedenmorgen,

    Ik ben nu zo’n 5 weken zwanger en heb een tandarts afspraak ingepland staan voor vandaag om deel 2 van een wortelkanaalbehandeling te doen. Vorige keer is het niet helemaal gelukt en ik had te veel pijn om het af te maken.

    Maar nu vraag ik mij af, kan dit kwaad? Aangezien er ook röntgenfoto’s gemaakt moeten worden? Als ik het op google zoek kom ik tegenstrijdige verhalen tegen, zoals een loodschort, of dat het helemaal geen kwaad kan, omdat het echt gericht wordt op je kies, maar ook dat het wel kwaad kan, omdat juist nu alles bij beeb wordt aangelegd!

    Iemand ervaring?

    Groetjes,
     
  2. Meisjeeigenwijsje

    Meisjeeigenwijsje Actief lid

    16 jun 2019
    446
    388
    63
    Vrouw
    Naar mijn weten mogen er geen röntgenfoto's gemaakt worden bij de tandarts als je zwanger bent. Maar k zou de tandarts gewoon bellen en vertellen dat je zwanger bent en de afspraak hebt staan die weten precies wat wel en niet mag! :)
     
  3. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Mijn tandarts zei dat het met een lood schort geen kwaad kon. Toch heb ik het niet gedaan. Hij gebruikte wel een andere verdoving als normaal voor het vullen en behandelen van mijn tanden. Hier hebben we mee gewacht tot na het eerste trimester.
     
  4. SoesaM

    SoesaM Actief lid

    13 jul 2016
    461
    43
    28
    Ja ik heb geprobeerd te bellen, maar ze namen niet op! Gelukkig is het niet ver weg!

    Ik heb besloten om er toch nog even mee te wachten tot na het eerste trimester! Gewoon het zekere voor het onzekere!
     
  5. Want2BMommy

    17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Ik moet 4 november eigenlijk ook een 2e deel van een wortelkanaalbehandeling. Maar ga deze ook nog afzeggen. Had laatst ook een zeurende pijn aan mijn kies linksboven. Daar was ik toen mee heen geweest en de tandarts adviseerde mij toch, mits de pijn wat dragelijk blijft, om minstens te wachten tot ik 12 weken zwanger ben (ben nu ongeveer 10/11 weekjes). In verband met de röntgenfoto's, verdovingen zonder adrenaline kan namelijk wel gedaan worden bij een zwangerschap.. Het bleek uiteindelijk mijn verstandskies die doorkomt te zijn die vervelend deed, nu gelukkig geen last meer van! Goed van je om toch de afspraak af te zeggen, ik ben normaal wel nuchter aangaande de zwangerschap, maar mede inderdaad door tegenstrijdige reacties op internet en van mijn eigen tandarts toch ook niet gedaan.
     
  6. Honeyybell

    26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Ik had vlak na de bevruchting van mijn huidige zwangerschap een afspraak staan in het ziekenhuis bij de kaakchirurg voor het verwijderen van één van mijn verstandskiezen. Deze zwangerschap kwam na een missed abortion met 8 weken dus ik was erg bang en onzeker. Ik wist toen eigenlijk nog helemaal niet zeker zwanger te zijn (kon nog helemaal niet testen) maar ik had de hele cyclus al het gevoel dat het raak was en alles in mij zei dat ik de afspraak bij de kaakchirurg niet door moest laten gaan. Ik heb dan ook aangegeven een 'lichte positieve zw test' te hebben gehad omdat ik voorzag dat ik met mijn voorgevoel niet ver zou komen met afzeggen . Gelukkig vroeg hij er zelf al naar omdat hij in het systeem zag dat ik bij de gynaecoloog liep ivm zwanger worden. Achteraf was dit dus de juiste keuze! Ik ben gelukkig zwanger nu al 32 weken. Die verstandskies kan echt nog wel even wachten tot na mijn bevalling. Heb er immers ook geen last meer van gehad ‍♀️
     
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Volgens mijn vk moest het gewoon kunnen, maar mijn tandarts weigerde.
     
  8. tulp123

    tulp123 Bekend lid

    7 feb 2013
    578
    281
    63
    Het gaat vooral om de soort verdoving die ze dan geven. Foto durf in niet te zeggen, ik weet dat in het ziekenhuis ze ook waarschuwen bij rontgenfoto's hangt dan ook een bordje voor dus kan me voorstellen dat dit het zelfde dan is.
     
  9. tulp123

    tulp123 Bekend lid

    7 feb 2013
    578
    281
    63
    Ik ben ook zwanger en toen ik rond de 11 weken was had ik ook een afspraak staan voor het vullen van een kies. Aangegeven dat ik in verwachting was, afgesproken het eerst zonder verdoving te doen en als dit niet ging een speciale verdoving te gebruiken. Had 0,0 pijn en binnen 10 minuten was het klaar. Maar een wortelkanaal behandeling zonder zou ik denk ik niet aanbevelen, kan begrijpen dat zo,n behandeling wel noodzakelijk is.
     

Deel Deze Pagina