Hallo verloskundigen, Afgelopen zaterdag viel ik bijna flauw , ik kon net op tijd gaan zitten met mn hoofd tussen mn knieën om te voorkomen dat ik tegen de grond ging. Ik was de boel aan het opruimen , we hadden net een middag broodje gehad toen ik plots duizelig werd en voelde dat ik ging flauwvallen , geluid klonk gedempt en ik zag sterretjes en werd licht in mn hoofd. Ik ben zo 5 minuten blijven zitten maar het bekwam maar niet. Dus ben ik ff op de bank gaan liggen met mn benen omhoog dat hielp uiteindelijk. Al met al duurde het wel een 15 minuten voor het weer ging. Sindsdien heb ik zo nu en dan nog duizelingen en verstap ik me vaak daardoor. Maar vandaag was ik al duizelig toen ik uit bed stapte en nu nog! Ik doe wel gewoon alles want even rustig zitten helpt niks en ik moest vanmorgen toch mn zoontje naar school brengen op de fiets. Ik had vorige week nog allerlei zwangerschapsklachten zoals vermoeidheid,misselijk en pijnlijke borsten maar dat is nu allemaal over, nou weet ik wel dat dat niks hoeft te betekenen maar ik maak me wat zorgen hierover... Volgende week dinsdag heb ik weer een afspraak met de gynaecoloog zal ik maar gewoon ff afwachten of zou ik eerder aan de bel trekken?
hoi Monique, heel vervelend maar niet ernstig. Door de zwangerschapshormonen daalt je bloeddruk en je bloedsuikergehalte. Daardoor kun je ineens duizelig worden en ook flauwvallen. Wat je kunt doen: langzaam opstaan (vooral na lang liggen of zitten), niet te lang achter elkaar staan, regelmatig eten en drinken. Helemaal voorkomen kun je het niet, als je je zo voelt, inderdaad hoofd tussen je benen of gaan liggen met de benen omhoog. Het gaat meestal beter als je de 12 weken voorbij bent. Mirjam
Dankjewel voor je antwoord Mirjam, zoiets vermoede ik al heb ook maar netjes gewacht , morgen heb de afspraak met de gyn. Wel erg spannend omdat mijn vorige zwangerschap zo slecht afliep. Een missed abortion , het kindje was overleden in de 13e week en daar kwamen we pas achter in de 15e week. Het lukt me daardoor maar moeilijk me te ontspannen tijdens deze zwangerschap.In het begin ging het prima maar sinds mn 10 week begin ik m wat te knijpen