Kinkhoest

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kolibrie, 11 mei 2024.

  1. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.748
    417
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik post zelden iets, maar ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen. Mijn jongste dochter van 6 jaar is positief getest op kinkhoest. Ze is volledig gevaccineerd, maar helaas toch gekregen. Volgens de arts "mild", maar wij ervaren het niet zo.

    Overdag hoest ze soms, niet ernstig. Maar de nachten zijn een hel. Elke 1,5 tot 2 uur wordt ze in paniek wakker, stikkend. Uiteindelijk een gierende ademhaling, hoesten en kokhalzen en soms overgeven (dik slijm). Dit duurt nu al 11 nachten.

    Zijn er meer ouders met kinderen met kinkhoest? Hebben jullie tips, hoelang duurde deze fase van nachtelijke aanvallen bij jullie?

    Ik vind het loodzwaar, mede door het ernstige slaapgebrek wat we allemaal hebben en de angst of niet nog iemand anders in het gezin het krijgt. We geven haar nu paardenmelk capsules en Bisolvon, maar of dit gaat helpen... waarschijnlijk niet. Maar niets doen voelt ook niet goed...
     
  2. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    788
    498
    63
    Wat onwijs naar voor jullie..

    Zelf geen ervaring. Ik weet dat @Bloempjelief ervaring heeft.

    Beterschap!
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  3. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Hier een dochter die in december kinkhoest had. Was toen net 2 jaar. Helaas duurden die nachtelijke hoestbuien hier echt 6 weken.. het was de eerste 3 a 4 weken echt erg. Elke nacht spugen, zoals jij ook aangaf. Daarna nam het wat af. Deed haar nog steeds vreselijk zeer, maar ze hoefde niet meer te spugen. Maar de kinhoest zelf heeft makkelijk 2 maanden geduurd voor het echt over was.
    Er was niets wat we konden doen. Ze was idd ook gewoon gevaccineerd, maar toch gekregen. Bisolvon ook gegeven maar hielp niet tegen het hoesten.

    Wij hebben kleine zelfgemaakte waterijsjes ingevroren. Deze vond ze heel erg fijn om de keel te verzachten na zo'n hoestbui. Verder gewoon steunen tijdens elke hoestbui. Het is gewoon een vreselijke rotziekte. Heb helaas verder dus geen tips voor je. Vreselijk om je kind zo te zien he:(.
     
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.748
    417
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Jeetje ook heftig zo klein zeg. Geen fijn vooruitzicht die nachtelijke aanvallen. Hoop dat die in aantallen wat gaan afnemen, want elk uur tot 2 uur is slopend. En inderdaad je kan niks behalve er zijn, ze raakt elke keer zo in paniek. Wat een rotziekte inderdaad...
     
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.039
    12.474
    113
    Vrouw
    Luuf of vaporub onder de voetjes met sokken aan.
     
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.911
    16.270
    113
    Oh vreselijk hè! Mijn oudste zoon heeft ook kinkhoest gehad ondanks zijn vaccinaties. Hij (wij) zijn er 3 maanden zoet mee geweest en sindsdien is hij erg vatbaar voor een bepaald soort hoest wat gepaard gaat met antibiotica anders houd het zo de hele winter aan.

    Mijn zoon kon destijds ook echt overgeven door het slijm en het vele hoesten, ik vond het verschrikkelijk voor hem en de nachten waren geen pretje. Al moet ik zeggen dat het overdag ook pittig was, een paar stappen lopen/rennen en hij kreeg een hoest bui waarbij wij hem echt weken thuis hebben moeten houden van school. Het ging gewoon niet.

    Ik heb geen tips, hij heeft het echt moeten uitzingen.
     
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Wat vervelend zeg!
    Mijn zoontje van toen 8 heeft is begin Januari positief getest. Hij was niet gevaccineerd. De hoestbuien werden steeds langer. Maar de nachten zijn gelukkig redelijk goed gegaan. Hij hoestte wel veel voordat hij sliep, maar snachts was het veelal stil met af en toe een hoestbui. Hier hebben we ook paardenmelk capsules gegeven, maar geen idee of dat echt wat gedaan heeft. Hij is er ruim 3 maanden zoet mee geweest.
    Hij heeft niemand aangestoken, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat wij ivm baby allemaal antibiotica hebben gehad.

    Beterschap hoor!
     
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.870
    2.279
    113
    Mijn dochter van 10 was net behoorlijk als een blaffende zeehond aan het hoesten. Vertelt mijn man dat blijkbaar het meisjes dat naast haar zit op school kinkhoest heeft.
    Ik ben niet erg bekend met kinkhoest, waar moet ik op letten en moet je het evt ook laten testen? Ze hoest nu een paar dagen. Niet heel veel maar zelf geeft ze aan dat ze er s avonds niet door in slaap kan vallen (mij niet opgevallen maar ik slaap sowieso door alles heen haha)
     
  9. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Testen is niet nodig, wat wil je ermee doen? Overigens wordt dat helemaal niet zomaar gedaan ook.
    Gewoon uitzieken, er is niet zoveel aan te doen verder. Beterschap.
     
  10. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.870
    2.279
    113
    Zat t me meer af te vragen of mensen dat doen en wanneer je dat dan doet. Als je niet laat testen dan weet je ook niet dat t kinkhoest is toch? Voor t zelfde geld is t een gewone hoest. Meer ook ivm de ziek zwak misselijken om ons heen en evt voorzichtigheid daarmee (mocht dat meer nodig zijn dan met bijv reguliere niet fitheid).
     
  11. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.748
    417
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    #12 Kolibrie, 24 mei 2024
    Laatst bewerkt: 24 mei 2024
    Wij hebben onze dochter laten testen. We werden niet serieus genomen en onder pseudokroep weggeschoven. Testen is voor het bijhouden van de verspreiding belangrijk, maar ook als je in je omgeving mensen hebt die er mogelijk flink ziek van kunnen worden zoals 1 van mijn ouders. Daarbij als je in een vroeg stadium zit, kan rest van gezin antibiotica nemen om de verspreiding te stoppen. Het doet niks voor de genezing allern. Als je in verder gevorderd stadium zit kan dat niet meer.

    Testen kan alleen dmv een bloedtest zover mij verteld was. Dochter heeft bloed laten prikken. Met wat verdovende zalf van te voren had ze daar helemaal geen last van.

    Kinkhoest kenmerkt zich door de gierende ademhaling tijdens hoesten en flinke hoestbuien vooral in de nacht. Op YouTube kun je filmpjes zien van typische kinkhoest bui. Onze dochter heeft het pittig gehad, 3 weken lang elk uur van de nacht aanvallen zoals in mijn OP beschreven. We zitten nu in 4e week en aanvallen nemen af in sterkte en aantal keren.
     
  12. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.870
    2.279
    113
    heftig bij jullie :(
    Maar precies idd voor de kwetsbaren in de omgeving. Zal eens filmpjes bekijken. Ze heeft er vandaag nog nul last van gehad. T is maar even elke keer bij t naar bed gaan, dus wellichtbis het het niet. T is meer dat haar klasgenoot het heeft en zij naast dat meisje zit in de klas en t voor zover ik weet behoorlijk besmettelijk is…
     
  13. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.846
    381
    83
    Als je de huisarts nu bezoekt ivm hoesten wordt je verplicht doorverwezen voor testen

    Hier ging ik met zoon ivm hooikoorts. Hier ook medicijnen voor gekregen was het duidelijk want werkt en hoest niet meer

    Maar kreeg wel mededeling dat ik vanuit de overheid verplicht werd te testen op kinkhoest.
     
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Veel mensen weten ook niet dat ze kinkhoest hebben, of denken het te hebben en hebben het niet. Maakt opzich ook niet uit, als je met zo’n hoest maar uit de buurt van baby’s en zwangeren blijft.
     
    Anan vindt dit leuk.
  15. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Dat klopt niet. Kinkhoest is simpel vast te stellen door een PCR test, binnen 24u dan ook de uitslag.
    Maar het heeft gewoon geen zin om te testen, want kinkhoest is enkel gevaarlijk voor zwangeren en baby’s. Met zo’n hoest dus uit de buurt blijven van deze mensen. En tja, dan kan je andere besmetten en dat is vervelend maar niet gevaarlijk. Antibiotica wordt volgens mij ook alleen maar gegeven als er een baby in huis is. Puur om deze te beschermen.
     
  16. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Dan zal het vast geen kinkhoest zijn. Er zijn zoveel virussen waarbij hoesten een hoofdrol speelt.
     
  17. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Dat lijkt me een duur grapje ;) Waarom zouden ze dat willen weten? Belangrijk is dat je zelf uit de buurt blijft bij zwangeren en baby’s. Ik vraag me dus wel af of dat waar is.
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.809
    21.407
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is echt niet zo hoor...
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  19. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    212
    99
    28
    Ik heb ook kinkhoest gehad en mijn man moest verplicht worden getest vanuit zijn werk (ziekenhuis). Toen bleek dat hij het ook had, en ook al had hij bijna geen klachten, moest hij 2 weken thuis blijven. Voor sommige beroepsgroepen dus wel belangrijk om het te weten.
     

Deel Deze Pagina