Kinkhoestvaccinatie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door capturethemoment, 24 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw

Hoewel er staat dat het zeer weinig voorkomt is het wel degelijk mogelijk...
    Dit stuk komt uit de bijsluiter van het vaccin zelf.....
    De artikelen die jij aandraagt zou ik zelf ook niet in geloven hoor...

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Er is natuurlijk een verschil tussen de constante omgeving van je kind, waar je enigzins vat op hebt, te bewaken - en te moeten accepteren dat je niet alle risico's kan uitbannen. En zou iedereen gewoon vaccineren, dan zou dat laatste ook veel minder problematisch zijn.

Spikkeltje vindt dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #43 tupp, 15 aug 2018
    Laatst bewerkt: 15 aug 2018
    Hoho, je hoort mij niet beweren dat je na dktp geen kinkhoest kunt krijgen.

Ik reageer nadrukkelijk op jouw bewering dat kinderen na de bmr twee weken besmettelijk zijn. Daar zit de k van kinkhoest niet in hè?

In de bijsluiter staat niet zoals jij beweert dat het kan, maar dat het heel weinig voorkomt. Er staat in dat het theoretisch mogelijk is, maar dat het als heel laag risico wordt gezien.
    Er is nogal een verschil op een theoretische mogelijkheid dat de kans zou kunnen bestaan dat een verzwakte virus overgebracht zou kunnen worden
    en jouw totaal ongenuanceerde statement dat kinderen na de BMR-imenting 2 weken besmettelijk zijn.

En als je mensen die in complottheorieën geloven bang wilt maken, moet je het wel goed doen. Er staat 28 dagen, dat is dus 4 weken.

Maar beter houden mensen zich bij wetenschappelijke feiten, in plaats van ongenuanceerde bangmakerij. De vaccinatiegraad wordt al te laag. En dat komt voornamelijk door dit soort ongenuanceerde onzin en leugens.

Iertje81 en chrystel73 vinden dit leuk.
  4. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Klopt, ik had het niet goed opgeschreven, maar ik heb nooit met complottheorieen gestrooid hoor ;) Daar geloof ik zelf namelijk ook niet in.

Er zijn namelijk ook kinderen die niet gevaccineerd mogen worden omdat ze allergisch zijn voor een vd bestandsdelen

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Uiteraard. Dat is altijd al zo geweest, en daar stelt niemand zich vragen bij. Maar waren die vroeger beschermd door de hoge vaccinatiegraad, dan zijn ze nu extra kwetsbaar omdat sommigen obv complottheorieën beslissen hun kinderen niet in te enten.

chrystel73, Spikkeltje en Fennec vinden dit leuk.
  6. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

“Theoretisch mogelijk” , ja zo lust ik er nog wel een stel. Het is ook theoretisch mogelijk dat er vanavond een meteoriet op ons huis stort, ga ik toch echt geen rekening mee houden.

En om je vraag te beantwoorden: gelukkig hoeft mijn kind niet naar het kdv, anders zou ik me echt heel veel zorgen gemaakt hebben totdat ie z’n inentingen heeft gehad. Ik ben inderdaad niet naar binnenspeeltuinen geweest totdat ie de BMR had, wel naar andere binnendingen zoals Ikea maar niet naar gelegenheden waar heel veel kinderen bij elkaar komen. Dierentuinen vermijden heb ik niet gedaan, dat is buiten dus ik denk dat het daar wel meevalt met het besmettingsrisico. Dus ja ik hou er zeker rekening mee, zeker nu steeds meer mensen hun kind niet inenten omdat ze rare claims van dubieuze sites geloven en meer vertrouwen hebben in wat ze op Facebook lezen dan op wat ze van hun arts horen.

7. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik! Ik haal elke 10 jaar mijn dtp, elke 3 jaar ook tyfus. De bmr heb ik ook niet al te lang geleden een booster voor gehad, ik weet helaas niet meer om de hoeveel jaar.

8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn jongste heeft als baby kinkhoest gehad. Goddank had hij al 1 dktp prik gehad, waardoor hij het "mild" doormaakte.
    Als twijfelaars hem hadden gezien zouden ze niet twijfelen ;)
    Was een uitbraak toen.. niks aan te doen. Hij is niet levensbedreigend ziek geweest maar wel flinke impact. Zijn luchtwegen zijn altijd gevoelig gebleven ook. Dus ik zou de prik aannemen.

jessy77 vindt dit leuk.
  9. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Echt hoe krijg je onzin de wereld in. Ik hou me er normaal ook buiten omdat ik wel beter weet maar dit kon ik echt niet negeren. Besmettelijk na de BMR, wat een onzin! Ik zet zelf dagelijks BMR vaccinaties. Ik ben van mening dat alle kinderen gevaccineerd zouden moeten worden muv kinderen met een medische reden. Juist om kleine kinderen, zieke en zwakke kinderen en mensen te beschermen. Het is er niet voor niets. Ik weet dat ik veel mensen hiermee tegen het hoofd stoot maar ik ben die hype van niet vaccineren zo zat! Wij vaccineren wel en vol overtuiging.

10. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik las in het ntvg wel een casus van een jongen die best een flinke uitbraak van uitslag had na bmr-vaccinatie. Maar dat is echt heel zeldzaam.

Ik ga de vaccinatie ook halen komende maand

11. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Ik val hier even binnen, omdat ik iemand ben die graag wil weten wat bijwerkingen zijn en of het wel noodzakelijk is bepaalde vaccinaties. Ik weet dat mijn moeder voor de keuze heeft gestaan met de meningitis vaccinatie jaren geleden. Er waren een paar gevallen bekend en er werden ineens vaccinaties aangeboden. Enkel waren dit niet tegen het type die juist op dat moment voorkwam en zelf dodelijk bleek te zijn. Mijn moeder heeft er toen voor gekozen om ons niet te laten vaccineren, huisarts stond hier volledig achter omdat het gewoon geen nut had.

Nu ben ik dit tegengekomen op YouTube en misschien ook voor anderen interessant.

Ik ben van mening dat je als ouders wel bewust moet zijn welke gevolgen mogelijke vaccinaties hebben. Betreffende de kinkhoest vaccinatie tijdens de zwangerschap vraag ik mij wel degelijk af wat voor invloed dit heeft op de groei en ontwikkeling van het ongeboren kind.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je de moeite gedaan om informatie over die Healing Sound Movement op te zoeken? Ik stel me toch vragen bij hoe je kritisch met bronnen omgaat, als je hierin trapt.

13. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Dit is niet de enige bron, verder was ok even te moe om nog te reageren. Je hebt hier namelijk grotendeels gelijk in.

Wel heb ik nog aan mijn zusje, student geneeskunde, gevraagd wat zij kan vinden over deze kinkhoest vaccinatie in medische literatuur. Hieruit blijkt dat deze aangeboden wordt, omdat er 170 kinkhoest gevallen bekend zijn onder zuigelingen waarvan er 120 opgenomen zijn in het ziekenhuis. Dit aantal is de hoofdreden waarom dit vaccin aangeboden wordt. Verder bleek dat er geen dodelijke bijwerkingen zijn n.a.v. onderzoek. Echter kon mijn zusje niet zo snel vinden wat er bekend is over de mogelijke bijwerkingen van de neurologische ontwikkeling op het ongeboren kind en de algehele ontwikkeling. Het blijkt dat het erom gaat dat je ongeboren kind na de geboorte sneller de cellen herkend waardoor er antistoffen worden aangemaakt. Echter is de vraag wat hier de noodzaak van is. Naar mijn mening is het daarom effectieve genoeg om te starten met vaccineren na de geboorte.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De noodzaak is dat kinkhoest bij een pasgeboren baby ademhalingsmoeilijkheden en dus erger kan veroorzaken. Baby's waarvan de moeder ingeënt is, maken deze ziekte niet of gematigder door. Kinkhoest komt steeds vaker voor, ook bij pasgeborenen. Inenting gebeurt pas na een aantal maanden, dus je hebt best nog een lange periode voor je kind door een eigen vaccinatie beschermd is. Of je het risico wil nemen, kies je volledig zelf. Maar er is dus zeker wel een goede reden - ademhalingsproblemen bij een baby van enkeke weken oud zijn verschrikkelijk eng. Weet ik uit ervaring (dankzij RSV).

Fennec vindt dit leuk.
  15. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Dit wat hierboven gezegd wordt inderdaad. De kinkhoestvaccinatie wordt geadviseerd tijdens de zwangerschap van moeder om de periode te overbruggen dat de zuigeling nog niet gevaccineerd is. Pas na 3 vaccinaties, dus nadat een kind al 4 maanden oud is, heeft een kind voldoende bescherming.

Inderdaad zijn kinkhoestvaccinaties niet 100% beschermend, maar vaak toch wel gedurende de eerste jaren. De ziekte verloopt in ieder geval een stuk milder onder gevaccineerden.

Ik werk als verpleegkundige infectieziektebestrijding bij een GGD en ik krijg teveel meldingen binnen van kinkhoest onder zuigelingen die echt ernstig ziek zijn of erger.
    Mijn afspraak voor de vaccinatie staat al gepland:)

chrystel73 en Dielle vinden dit leuk.
  16. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Maar de baby’s van moeders welke de ziekte zelf gehad hebben zijn juist weer extra beschermd tegen deze ziekte. Zeker als ze er ook nog voor kiezen om de eerste periode bv te geven.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volgens de informatie van Kind&Gezin betekent het doormaken van kinkhoest niet dat je levenslang immuun bent. Dus geen extra bescherming voor baby's.

18. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Dit geldt voor bepaalde vaccinaties (zoals de BMR en dan heb ik het alleen over de mazelen en rubella compenenten) of het doormaken van de ziekte wel, maar helaas is dit niet het geval bij kinkhoest.

Een vaccinatie tegen kinkhoest werkt niet levenslang, maar het doormaken van de ziekte zelf zorgt ook niet voor levenslange immuniteit (4 tot 20 jaar is de duur van immuniteit)

19. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Oh, dat wist ik niet! Bedankt ;)
    jij ook bedankt!

Lies1988 en Shakes vinden dit leuk.
  20. Veldboeket

Veldboeket Actief lid

11 dec 2015
    223
    86
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Echt wat een top post. Helemaal met je eens en leuk en goed omschreven.

Tessss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina