Huisregels gevraagd kinderen/kat in een appartement

Discussie in 'De lounge' gestart door missmamsie, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Enkele weken geleden hebben wij, na goed over de voors en tegens te hebben nagedacht, besloten dat we over zouden gaan op een raskat ( Brits Korthaar). Als kind was ik altijd al weg van dit ras en de jongens zijn ook allebei gek op de katten van een goede vriendin van mij. We zijn bij een ervaren, erkende fokker geweest en zijn daar al 'verliefd' geworden op een heel lief katje (kitten). Over ruim een maand mogen we hem ophalen:):):)
    Nu begin ik wel een beetje drempelvrees te krijgen, want ik heb zelf nooit huisdieren gehad thuis, mijn man is er mee opgegroeid. Wij hebben huisdieren gehad, een papegaai en een hond. De hond hebben we helaas moeten laten inslapen omdat hij heel erg ziek was en niet beter kon worden, de papegaai was van begin af aan niet in orde, wij hadden hem gekocht bij een beruchte handelaar (daar kwamen we later pas achter). Maar deze huisdieren waren vóór de kinderen.
    Nu wonen we in een appartement van 90 vierkante meter met zijn viertjes, voorlopig nog wel een jaar of twee/drie. Welke extra voorzorgsmaatregelen kan ik nemen, zodat alles goed zal lopen? Laat ik de kat bij de kinderen op de kamer, of moet ik de kinderen aanwennen om altijd de slaapkamerdeur dicht te houden? Wat als de oudste 's nachts wakker wordt en de woonkamer inkomt en de kat naar zijn slaapkamer, onze slaapkamer komt, of wat dan ook? Ik doe mijn uiterste best om alles netjes te houden, maar met twee kleine kinderen ligt er weleens iets op de grond, zal de kat hier niet in stikken of laat hij het wel liggen?

Hoe loopt het bij jullie en welke huisregels hebben jullie met betrekking tot de kat?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ligt er een beetje aan wat je zelf wilt, denk ik. Voordat wij onze hond kregen, had ik vroeger katten. En die kwamen overal eigenlijk, ook op de slaapkamers etc. Ik vond dat niet erg, maar dat is vooral erg persoonlijk. Een vriendin van mij heeft er 2 en die mogen niet in de slaapkamers van de kinderen, maar komen dan weer wel in hun eigen slaapkamer ...

Een kat zal niet gauw iets eten dat er niet uitziet als voer:D (althans dat is niet mijn ervaring). Ze zullen er eerder mee spelen en sommige katten hebben een heuse schatkamer ;). Ik zou wel iets van een krabpaal aanschaffen voordat hij zijn nagels in jouw bank gaat zetten ...

Succes!

3. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Hier een poes die in principe overal mag komen, maar als er een kindje mag komen wil ik haar niet op de babykamer hebben. Als ons kindje dan ouder is, zou ik er geen probleem meer mee hebben, maar ik wil niet dat ze eventueel in een wiegje gaat liggen slapen. Dat schijnen katten wel graag te doen, dus dan zou ik de deur dichthouden.

Als wij naar bed gaan, laten we haar in de gang. Daar staat haar krabpaal en de kattenbak, dus dat is ook echt haar plekje. Overdag ligt ze er ook graag, maar is ze ook vaak te vinden in het raamkozijn van onze slaapkamer. Daar heb ik geen problemen mee, ze komt niet buiten, is heel schoon en neemt geen viezigheid mee ofzo.

Ik denk niet dat een kat in een huishouden met 2 kinderen een probleem zal zijn, zo te lezen is jullie appartement er ruim genoeg voor! Wij hebben zelfs nog 2 honden in een kleiner appartement haha! Ook eet een kat niet snel iets van de grond, hij zal er hooguit mee spelen! Onze poes verzamelt alles in haar krabpaal en gooit het er voor de honden uit, dat is heel grappig om te zien.

Ik denk dat je je niet te druk moet maken en dat het allemaal wel goed komt!

4. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Wij hebben(inmiddels nog) 2 katten en een 2e kindje op komst. Katten blijven van de babykamer weg, en uit de box!

Mijn dochter van 21 maanden probeert de katten wel eens uit(tja, zo werkt dat nu eenmaal) en deze zijn het daar niet altijd mee eens. Dat laten ze wel merken, al vind ik ze erg lief voor elkaar. Ik heb haar pas 1 keer een krabje zien krijgen op een handje. Ze moet toch leren hoe dat werkt.

Onze katten liggen erg graag op bedden hier in huis, wij hebben onszelf aangeleerd om de deuren dicht te doen, aangezien ik sinds de zwangerschap allergisch blijk te zijn en dochter ook. Soms sneaken ze toch stiekem naar binnen. Meestal heb ik ze er zo weer uit, bij onze kamer maak ik er geen probleem van.

Oja, en dingetjes op de vloer? Wij kunnen hier helemaal dubbel liggen om het spelen wat de katten met de vreemdste dingen doen. Heb ze nog nooit iets zien opeten.

Kortom; het lijkt mij geen probleem.
    Ik denk dat als je er zelf 'makkelijk' in staat het zeker goed gaat komen.
    Gewoon genieten van zo'n beestje. Heel veel plezier!

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Bedankt voor de tips, meiden. Mijn man zei gisterenavond ook wel dat je van tevoren allemaal dingen kunt overpeinzen, maar dat je toch nooit weet hoe het echt zal lopen en ook dat klopt denk ik wel, maar volgen mij ben ik een klein beetje een control freak, haha;)
    Fijn om te lezen dat jullie gewoon goed gaat, dan zal het hier vast ook wel goed komen. We hebben er iig wel heel veel zin in!!:)

6. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Wij hebben 4 katten op dezelfde ruimte als jullie.
    Onze katten hebben een mega krabpaal van ons gekregen, dit omdat ze toch hun energie kwijt moeten, nou daar heb ik echt geen moment spijt van! ( zie foto hieronder)

Verder kennen ze de regels, niet over de tafel lopen ( althans als we er zijn doen ze dat niet :D) op het aanrecht is ten strengste verboden en daar komen ze echt niet op. De slaapkamers hier hebben we de deuren van dicht. Het blijven katten ( ook britse kortharen) en ze verharen toch, ik vind niet graag haar in mijn bed.
    Ook moet je opletten dat als de kitten straks groot is en hij springt op t aanrecht waar je je brood neerlegt, leg er altijd een schoon bordje/plankje onder. Mijn man is dat ooit vergeten en had zijn hele brood vol met haren aan de onderkant ( toen woonde we er pas en waren de regels nog niet duidelijk)

Verder let op met kleine dingen op de grond, ze vinden idd zoals eerder genoemt alles leuk om mee te spelen en zullen het idd proberen te eten. De kattenbak hebben ze snel door, evt zet je hem een week even op een makkelijke plek dat je de kitten erop kan zetten. IS het beestje al kattenbakzindelijk? Dan is dit niet nodig! Hoef je hem/haar alleen te laten zien waar hij staat. Plast/poept hij wel op een andere plek dan moet je hem waarschuwen en in de bak zetten, ookal heeft ie net geplast/gepoept.

Bedenk goed wat je wel en niet wilt tolleren van het beestje, want katten lopen snel over je heen :p dan knipogen ze 3 keer en doen ze het toch haha.

Oh ja, lichaamstaal, probeer eens te knipogen naar het beestje, je kunt ook beide ogen even kort samenknijpen. Als je hem aankijkt doe je ogen niet wijd open maar ietsjes samengeknepen. niet als een eskimo op de bank gaan zitten nu he ;) maar gewoon ietsjes alsof je naar beneden kijkt... knipogen/samenknijpen houd in dat het goed met je gaat, en je het beestje als 'familie' ziet. ook voelt hij zich dan snel thuis. Je zult zien dat het beestje je 3 x raar aankijkt maar dan terug knipoogt.

Ik loop dus met 4 katten al knipogend door het huis heen hahaha:D nee maar vaak wordt er uit het niets naar mijn geknipoogt in huis, super leuk om te zien!

( de tips geef ik je omdat ik ervaringsdeskundige ben met een nestje van 6 kittens...)

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Een kat kan prima leven in een appartement, 90 vierkante meter is ook niet echt klein.
    Wij hebben het traphekje boven altijd dicht, zodat ze niet op de boven verdieping kan komen.
    Ik wil onze kat liever niet op onze slaapkamers hebben.

Verder wil ik onze kat niet op tafel/kasten en het aanrecht hebben.
    Dit hebben we afgeleerd met een plantenspuit en we hebben en tijdje s'nachts aluminium folie over het aanrecht gehad.

Denk dat de rest hierboven al wel is genoemd!
    In iedergeval veel plezier met jullie toekomstige huisgenoot.

8. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Semmie mag overal komen alleen als ons zoontje ligt te slapen dan gaat zijn kamerdeur dicht. Als ons zoontje een stuk ouder is en hij zou het leuk vinden dat Semmie op zijn kamer is dan maakt het mij niet uit. Maar ons zoontje is net 2.

9. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Bedankt voor alle goede tips! Ik heb nu een duidelijk beeld voor ogen van hoe ik het wil hebben en hoe ik dit kan bereiken... We zullen t knipogen ook zeker uitproberen,lijkt me echt leuk! Het gaat vast helemaal goed komen, heb er heeeeeel veel zin in. De oudste ook, die werd gisterenavond wakker om te plassen en zei dat hij gedroomd over 'zijn' toekomstige kat en dat hij hem heeeel lief vond:):):)

Deel Deze Pagina