Hoi, Vraagje over HPV; een zus van me is samen met haar jeugdliefde. Allebei geen enkele andere bedpartner gehad. Nu zegt ze dat ze als ze 30 wordt dus niet voor een uitstrijkje hoeft te gaan...? Klopt dat? Heb haar aangeraden om toch te gaan voor de zekerheid maar ze houdt stellig vol dat dat niet hoeft.... Wie weet hier meer van? Alvast bedankt!
de kans dat ze hpv zal hebben zal bijzonder klein zijn maar ik zou het gewoon doen. Het word je immers gratis aangeboden, ze kan ook een thuistest doen mocht ze er tegenop zien.
Ja ik zou het altijd laten uitsluiten als dat zo simpel en gratis kan want: RIVM: Het virus wordt overgedragen door seksueel contact. Dit hoeft niet per se vrijen te zijn, het kan ook overgedragen worden via de huid van je handen en vingers. Dus ook zonder het bed te delen kan je het krijgen.. tuurlijk is de kans veeeel kleiner maar hij is er wel. https://www.rooseveltkliniek.nl/faq/kun-je-het-hpv-virus-ook-krijgen-als-je-nog-maagd-bent/ hier staat dat je het zelfs als maagd kan hebben.
Dank je voor de link! Zal het naar haar doorsturen. Zou je het dan ook kunnen krijgen via een ‘besmette’ wc bril? Vind dat wel een griezelig idee...
Maar besef me nu dat ze waarschijnlijk zelfs niet eens gezoend hebben met anderen? Nja ik blijf erbij dat als je het kan laten testen je het altijd moet doen, zo'n kleine moeite..
Je kan ook baarmoederhalskanker krijgen zonder hpv, ik ben ook nog samen met Mn officiële vriendje en ik laat elke keer het uitstrijkje doen. Zoals idd werd geopperd je kan het zelfs als maagd krijgen.
Dit klopt dit niet helemaal. Baarmoederhalskanker word altijd veroorzaakt door HPV(rivm). Als je maagd ben kan je echter wel HPV krijgen door huid contact.
Het merendeel van baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een vroegere besmetting met hpv, echter niet alle https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57398-baarmoederhalskanker-symptomen-oorzaak-en-behandeling.html
Ik zie het inderdaad. De rivm site doet voorkomen alsof alle bhk door HPV komt. Dan zijn er dus ook idd ook ge vallen van baarmoederhalskanker die niet door hpv veroorzaakt word. (Weer wat geleerd)
Maar helaas is nou net het uitstrijkje veranderd twee jaar geleden ofzo. Ze kijken nu eerst naar hpv en indien je positief bent kijken ze ook naar de cellen volgens de PAP-classificatie. Maar idd niet alle vormen van baarmoederhalskanker worden door hpv veroorzaakt, wel meer dan 99%. Dus als je negatief bent voor hpv, kijken ze niet naar cellen. Dus altijd verstandig om klachten serieus te nemen en alsnog naar je huisarts te gaan, ook al was je uitstrijkje goed (en vraag ook even na wat ‘goed’ betekent, hpv negatief of had je PAP-1?) Maar om je zus te adviseren, ga gewoon, kleine moeite, voorkomt een hoop leed.
Via het bevolkingsonderzoek kijken ze eerst of er sprake is van HPV, is dat niet het geval dan worden de cellen niet verder onderzocht.
Mijn man is ook mijn enige seksuele partner geweest en ik de zijne, maar ik heb wel het uitstrijkje gedaan (middels zelftest). Geen hov, dus dat is fijn. Over 5 jaar doe ik ‘m weer, gewoon omdat het kan en ik het prettig vind dit uit te kunnen sluiten.
Mijn laatste uitstrijkje was pap3a2 en heb hpv. Dat wil niet zeggen dat je automatisch baarmoederhalskanker krijgt. HPV kan je altijd krijgen ook al heb je altijd de zelfde partner gehad. Je kan drager zijn zonder egt zelf te weten en het door geven. Ik moet jaarlijks op controle komen en HPV wordt meestal door het lichaam zelf weer opgenomen. Als ik haar was zou ik zelf het laten testen elke keer.
Helaas niet waar wordt beide gedaan, ik weet bijv dat ik geen hpv heb en een pap1. Dus geen afwijkende cellen want nogmaals zonder hpv kan je ook afwijkende cellen krijgen.
Dat is recent gewijzigd, dus misschien je eerste uitstrijkje nog wel pap 1. Nu kijken ze echt naar hpv, is dat negatief kijken ze niet meer naar cellen. Edit: hier staat het nog een keer https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker