Tomaten, tomaten en nog meer tomaten..

Discussion in 'De lounge' started by Saskia78, Jun 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wat moet ik er mee :)

Heb sinds gister hier een grote doos cherrytomaatjes staan...
    Maar zoveel tomaatjes eten we ook niet in de tijd dat ze nog houdbaar zijn.

Heb nu een aardige hoeveelheid in de oven staan om te drogen..
    Mar wat kan ik er nog meer mee doen?

Heb geen enorm grote vriezer dus alles invriezen (al dan niet als soep..) kan ook niet :)

Straks eens zien of ik ergens goed sluitende potten vandaan kan toveren voor de gedroogde tomaatjes... Maar misschien heeft iemand anders nog meer goede ideeën?

2. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Wecken?
    Dan hoeven ze niet in de koelkast / vriezer, en kan je ze toch lang bewaren!
    DE GULLE AARDE: tomaten wecken

Dan kan je er later alsnog sauzen of soep van maken...

3. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Voor het avondeten vanavond: Een ovenschaal vol met cherry tomaatjes, zout en peper erop, olijfolie en balsamico azijn, en dan vrse basilicum. Even in de oven doen dat ze lekker zacht en nog zoeter worden....smullen!

4. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    En een heleboel in een kookpan doen en met een beetje olie en wat kruiden kapot koken tot een basis tomaten saus. Dit kun je in bakjes invriezen, of als je niet voldoende ruimte hebt in de vriezer in van die lege groente potten doen van bv Hak (zonder klikdeksel!)

Moet je ze wel steriliseren en de saus er warm in doen, maar dan blijft het wel 2 jaar goed.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Saus maken is een heel goed idee.

Tomatensoep maken kan natuurlijk ook, daar gaan héél wat tomaatjes in. En je kunt het invriezen.

6. souries

souries Fanatiek lid

Sep 5, 2011
    2,578
    0
    0
    Zuid-Holland
    zelfs van cherrytomaatjes kan je tomatensoep maken.

Lekker en dat kan je net als de saus weer invriezen.

7. Saskia78

Dat leek me wel een goed plan... Wist alleen niet of dat met cherrytomaatjes ook lekker zou worde. :)

Beetje A la de pakjes gezeefde tomaten die ik nu door de soep en saus doe zegmaar.

Wij eten alleen nogal weinig uit potjes dus tips hoe ik snel aan bruikbare potjes kan komen zijn welkom :)

8. Saskia78

Dit staat nu in de oven ja...
    Deel zal in een pot met olie verdwijnen... We eten zomers altijd veel gedroogde tomaten.. En die zijn zelfgedroogdvast minstens zo lekker als uit een potje.

(Plus de hele voorraad tomaten nu... Is evenduur als 1 potje gedroogde tomaten)

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    En lekkere chutney maken! Google maar even op tomaten chutney. Ik maak het meestal een beetje pittig met een chilipepertje, maar er zijn zoveel recepten, kies welke je lekker vindt. Ik zou hem ook in van die steriele potjes inmaken, maar wel in wat kleinere potjes, bijvoorbeeld lege jampotjes of zo.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Dat weet ik zo niet, ik spaar ze altijd op gedurende het jaar :D Misschien de buren even vragen? Dan moeten ze wel de dop er gewoon af draaien en niet met zo'n wippertje het vacuum eraf halen want dan worden ze nooit meer vacuum en verrot de boel.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ligt eraan hoe ze van smaak zijn. Soms zijn ze iets zuurder dan de vleestomaten die je meestal gebruikt, maar gewoon de saus op smaak afmaken. Eventueel wat suiker of bruine suiker er door doen. Of zoete balsamico. Je krijgt wel veel meer velletjes (logisch) dus als je dat niet lekker vindt moet je het even zeven. Maar ik hou er wel van :D

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Jampotten halen bij de blokker

13. souries

souries Fanatiek lid

Sep 5, 2011
    2,578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Potten bij de Xenos?

14. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gewoon in diepvrieszakken stoppen? Hier gaat erg veel in diepvrieszakken en dat gaat altijd goed. Zelfs de borstvoeding ging in diepvrieszakjes.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Oh ja naturlijk. En dan die met die draaidoppen, niet die weckpotten. Wecken is zo veel meer werk!

16. Meisje89

Meisje89 VIP lid

Jun 9, 2009
    7,162
    1,395
    113
    Female
    België
    Als tussendoortje! Jammie :D Gister 200g of zo opgegeten, jam jam!

17. Saskia78

Ik doe al heel de dag weinig anders... En dochterlief gister ook...
    Maar ik zie nog weinig vermindering in de tomatenberg :)

Nouja, nu er een deel in de oven zit wel trouwens...

En diepvrieszakken ben ik groot fan van...
    Maar niet zo handig als je vriezer vol is :)

18. Saskia78

Ik zit ondertussen trouwens een roerei met tomaat te eten..
    Alle beetjes helpen en het is echt zo'n mooi weer lunchgerecht :)

Reminds me aan vroeger toen mijn mammie het altijd maakte als ik tussen de middag uit school kwam :)

19. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Hoe maak je dingen vacuum dan in een potje? Of heb je daar weer apparaten voor nodig?

20. Saskia78

Heet in de pot, pot op z'n kop in heet water... En dan trekt het als het goed is vanzelf vacuüm.

Share This Page