Hallo Wie kan me helpen mijn kleine meid van 9 weken heeft rode billetjes en het bloed nu ook al. Ze poept ook heel veel wel 10 keer per dag Ik weet niet meer wat ik moet doen Ik maak het elke keer schoon met een lauw doekje en smeer er zinkzalf op
Naar de huisarts gaan en/of anders dun laagje bepanthen zalf erop. Verder zoveel mogelijk laten luchten. Dus met de blotte billetjes op een handdoek in de box op of schoot.
Je kunt ook maïzena proberen, gewoon uit de supermarkt. Dan drogen de wondjes na het bloeden misschien een beetje. Met zalfjes houd je wondjes juist vochtig. Voor de zekerheid idd ook even de huisarts bellen, 10 keer poepen is wel erg veel en dan blijft de huid waarschijnlijk onrustig
Hou even in de gaten dat het geen schimmelinfectie is.. Laat het anders idd even nakijken bij de huisarts!!
Wellicht andere luiers proberen? Zoontje van een vriendin reageerde als baby heftig op diverse merken.
Met zo'n kleintje zou ik ff naar de huisarts gaan. Kan een schimmel infectie zijn of allergies voor de luiers. Poept ze telkens veel of met kleine beetjes? Als je thuis bent en ze heeft net gepoept dan laat haar even liggen op vele handdoeken zonder luier om. Even de billetjes laten luchten. Niet te dik smeren.
Schoonmaken met watten en water, daarna droogdeppen met een hydrofiel en dan insmeren met sudocreme, okal hoor je daar negatieve berichten over soms, het werkt super, mijn meisje kan totaal niet tegen doekjes en bepanthen werkte ook niet.
Zer grote kans dat het een schimmeltje is even langs de HA dan weet je het zeker en behandel je het gelijk op de juiste manier
Als je kindje hardnekkige en open luieruitslag heeft, is de kans inderdaad groot dat het een schimmelinfectie is. Bij dat vermoeden moet je in iedergeval nooit maizena gebruiken. Maizena zorgt voor extra gist, waardoor een schimmelinfectie alleen maar erger wordt. Maizena mag je alleen gebruiken als je zeker weet dat er geen sprake is van een schimmelinfectie. Bij een schimmelinfectie kan je zelf starten met miconazolnitraat. Die zalf is zonder recept te koop bij de drogist en de apotheek. 2x per dag smeren. Als alle klachten over zijn moet je nog 10 dagen door blijven smeren, anders komt de schimmel weer terug. Verder, bij open billetjes, kan je beter zinkolie gebruiken. Geen zinkzalf. Zinkolie is opnieuw te koop bij de drogist of apotheek, bijvoorbeeld van Dr Swaab. Zinkolie heeft een milde huidsamentrekkende werking. Daardoor gaan open wondjes sneller dicht. Je moet zinkolie wel goed doorroeren voor gebruik. Zinkzalf daarentegen houdt de huid soepel, waardoor het langer kan duren voordat open wondjes dicht zijn. Dat gebruik ik alleen bij dichte billetjes en lichte rode uitslag, net als bijvoorbeeld bepanthen. Mijn zoontje had ook altijd open billetjes als hij een periode van diarree/vaak poepen had. Dat ging overigens altijd samen met een schimmelinfectie. Er zit niets anders op dan heel vaak verschonen. 's Ochtends en 's avonds smeerden we miconazolnitraat, en overdag tussendoor zinkolie. Schoonmaken kan je in deze periode beter niet doen met babydoekjes. Deze zijn te agressief op open huid. Je kan beter alleen water gebruiken. Door af te spoelen onder de kraan, of bijvoorbeeld met een hydrofielwashandje met lauw water. (Ik zette een emmertje water naast de commode en gebruikte washandjes) Goed droogdeppen (niet wrijven) is heel belangrijk. Overigens is de bovenstaande combinatie: water, miconazolnitraat en zinkolie, op advies van de kinderarts. Het werkt inderdaad erg goed. Als het met een paar dagen smeren en vaak verschonen niet beter wordt, zou ik alsnog naar de huisarts gaan!
Als je borstvoeding geeft kun je dit ook bewaren en erop doen. Borstvoeding helpt tegen heeeeel veel klachten bij je kleintje denk aan verstopt neusje, ontstoken oogjes echt wondermiddel wat wij vrouwen kunnen produceren
Ach vervelend die rode billen. Mn zoon heeft ze nu ook weer, maar dat komt in ons geval van tandjes. Ikz ou bij 10 keer poepen ook even langs de huisarts gaan. Dat kan voor 1 dag maar langer zou ik dat niet aan kijken. Baby van 9 weken is daar wel erg jong voor en verliest ook dan ook veel vocht. Zal wel iets in de ontlasting zitten wat voor de open billen zorgt + dat de luier steeds nat is wat ook averechts werkt. Ik dep het altijd schoon (niet wrijven want dat doet pijn), en smeer er dan en dikke laag sudo op. Dat ademt niet maar maakt het ook niet erger. Succes!