Onze tuin is 6 bij 19 maar dat vind ik zelfs niet echt groot voor een hele ren? Past dat wel in 6 bij 10 dan?
Als je kijkt wat een standaardren die je koopt bij welkoop ofzo qua ruimte biedt.. En wat een legbatterijkip gewend is.. Dan is de kip daar wel blij mee denk ik.. )) uiteraard.. Hoe meer..hoe beter..
Hoe het spul heet zou ik even moeten kijken. Het is een poeder die je gewoon bij de jumper kan kopen. Je spuit er je hok compleet mee in en de kippen (als ze het hebben). Zodra de luizen door het spul lopen drogen ze uit en gaan ze dood. Werkt echt als een trein. Zo'n bus doe je wel even mee. Je moet het wel blijven gebruiken want de luizen schijnen drie jaar! In gaten en kieren te kunnen overleven... Wij hebben trouwens drie kriel wyandotte een echte aanrader. Ontzettend rustige, tamme dames!
Wij hadden ook zijdehoentjes en wyandottes, die laatste vond ik zelf erg leuk. Vooral omdat ze er zo kneuterig uit zien Maar die bloedluis, nou zitten hier ook veel duiven van een duivenmelker en ik denk dat het daardoor extra erg was. Wij hadden ook poeder, van de boerenbond, het hielp wel iets maar niet genoeg. Echt smerig.
Vrienden van ons hebben kippen, wanneer ze op vakantie gaan ofzo ga ik er altijd naartoe om ze eten te geven en eieren eruit te halen. Is best leuk. Ook een gewone woonwijk, wandel er dan naartoe met de hond. Ze hebben een best grote ren in hun tuin en wanneer ze zelf thuis zijn, mogen de kippen de tuin in. Geloof dat ze elke dag paar plakken boterhammen krijgen, een verse groene kool en dan het kippen voer. In het water voor ze doen ze altijd wat bij, maar ben even vergeten of dat spul is om de eischaal wat harder te laten worden of wat anders. Weet niet hoe het in NL zit hiermee, maar als je een ren voor ze maakt, doe het gaas dan ook over de grond, anders kan een vos zichzelf er zo onder graven en een feest hebben...dat is geen gezellige ochtend dan... Hier lopen er een paar rond omdat mensen hun huisvuil zakken avond vantevoren al aan de straat kant zetten...:x Dus daar hebben ze wel rekening mee gehouden toen hij de ren bouwde. Plus de eieren zijn ook errug lekker! Ze leggen niet altijd, maar ze hebben geloof ik wel genoeg eieren altijd om nooit wat te hoeven kopen. Geloof dat ze er nu 3 of 4 hebben.
Wij hebben ook kippen in een woonwijk, op het moment zelfs 4 hanen. Geen problemen mee gehad, ze kraaien ook niet veel moet ik zeggen. Heel soms. Hun hok voor de nacht en om te leggen is ongeveer 2 bij 2 en overdag lopen ze in de ren,of eigenlijk meestal in de tuin want ze vliegen er over heen. Moet ze weer even kortwieken. De ren is 4 bij 4 ongeveer, groot zat. Oh en ik heb nu 6 kippen en 4 hanen. Sabelpootkrielen zijn het.
Oh en ze eten, legkorrel, en ik strooi elke dag een paar handjes mais. En verder brood, groenterestjes, aardappel, etc etc