Wat ik dan niet snap: je vriend is bang dat je het verkeerd aanpakt, maar neemt zelf ook geen initiatief. Ik denk dat het verstandig is z.s.m dat gesprek aan te gaan, want hoe langer je wacht, hoe meer frustraties je opkropt. Neem desnoods je vriend mee dan kan hij je tot kalmte manen als hij vindt dat je te ver gaat. Gewoon netjes vragen; buurman, zou u er wat aan willen doen dat die kippen steeds bij ons lopen? Wij vinden dat niet erg fijn. Over die ophokplicht: Ten eerste geldt deze verplichting alleen voor commercieel gehouden pluimvee. Hobbymatig wordt wel zeer vriendelijk, doch dringend verzocht pluimvee binnen te houden maar voor hen geldt een plicht. Gisteren zijn de regels ook verruimd, maar in Duitsland is nu weer een nieuw geval van vogelgriep, dus het is wel zo verstandig ze alsnog binnen te houden.
Gewoon zeggen zonder bot en relschoppend over te komen Het is toch niet zo dat je liegt, of inbreuk maakt? Je hoeft je niet te verdedigen oid, dus waarom zou je gelijk bot over komen? Ik weet niet hoe oud de man is, maar wellicht kan je hem een handje helpen door te zeggen dat hij het beste een paar tegels eruit kan trekken, zodat ze in zijn eigen tuin kunnen scharrelen, en aanstippen dat gaas voor of achter het heggetje een groot probleem oplost. Beter een goede buur dan een verre vriend, en een heleboel mensen zijn heus wel welwillend als er gewoon gepraat word.
VL is bij thuiskomst van het werk naar de buurman gegaan. Nu blijkt dat buurman zelf 'maar' 3 kippen heeft en dat de overige 6/7 kippen van de achterbuurman zijn. Best knap, want achterbuurman woont een behoorlijk stuk achter ons. Ik ben slecht in het inschatten van meters, maar wat zal het zijn, zo'n 100/150 meter? Die kippen zoeken de kippen van de buurman op, volgens onze buurman. Hij gaat nu zijn eigen kippen in het hok houden en zorgen dat hij een ren of iets dergelijks maakt. Hij zou ook praten met de achterbuurman, want hij had zelf ook last van de stront (goh). We wachten dat nog even af, anders gaan we zelf praten met de achterbuurman. Voor nu in ieder geval even opgelucht dat VL is geweest. VL neemt zelf wel initiatief, maar stelde het steeds uit. Om dezelfde reden als dat ik beter het gesprek maar niet kon aangaan: bang voor een conflict/ruzie, de goede vrede verstoren. Maar dat is gelukkig niet gebeurd.