Kippen

Discussie in 'De lounge' gestart door debq, 26 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Hier is het een beetje een uit de hand gelopen hobby. We begonnen met 6 hennen, toen van de buren een tiental kuikens gekregen, en sindsdien doen we elk jaar flink wat eieren in de broedmachine. Het blijft leuk. En er gaat niets boven de verse eieren.

    Momenteel hebben we verschillende stadia kuikens die we langzaam aan bij de volwassen kippen voegen, en hier en daar broeden de hennen zelf ook nog wat uit.
    Bekijk bijlage 655304 Bekijk bijlage 655307
     
    Ysabella, jade2011, zwaaistaart en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Hier USA zijdehoentjes, 6 stuks in een 2 onder 1 kap woning tuin. Buren vinden het juist erg leuk en overlast van de geur hebben we goddank al van de grote kippenboer van het dorp haha. Nee zonder dollen. Van eigen kippen amper.
     
  3. koek

    koek Actief lid

    23 mrt 2012
    308
    37
    28
    NULL
    NULL
    hier ook 6 hennen, waarvan twee net bijgevoegd, herrie in het kippenhok dus even ;)
    Het houden van kippen vind ik prachtig. bloedluis etc krijg je er allemaal gratis bij, maar hoeft geen ramp te zijn en als je er goed op inleest, en maatregelen neemt ( wij zweren bij dasty en diatomeenaarde ) is het meestal goed beheersbaar.

    Stank merk ik niet veel van, momenteel hebben wij een vliegenval hangen, die stinkt harder, want vliegen trekt het wel aan. Muizen hebben we toch wel al lopen, maar heb ze ook nog nooit bij de kippen bemerkt. overigens hebben wij de kippen aan de opfokkorrels, en krijgen ze onze etensresten etc. Denk dat dat ook verschil uitmaakt tov andere mixen.

    Ik zou wel gaan voor een automatisch deurtje, weet je zeker dat de kips veilig zitten s nachts.

    Wij genieten elke dag volop van onze tokkies. leuk om hun karakters te zien, fantastische eitjes, die we regelmatig uitdelen aan buren etc. hebben we een hele goede week verkopen de kinderen deze in de buurt.
     
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Over een week komen hopelijk kuikentjes uit de eieren in een broedmachine. We hebben we een klein ras met bevederde poten, die maken de tuin niet zo kapot. Wel zitten ze in een aparte ren. Ratten zit hier wel veel (door water in wijk), dus we hebben onze tuin afgesloten en de ook ondergronds voorzien van gaas.

    Stinken, ja met warm weer stinken alle dieren, dus regelmatig schoonmaken. En idd het hok zo goed mogelijk bloedluisproof proberen te maken.

    Overigens houden we geen haan, ik wil geen overlast voor de buren. Wij hebben eerst overlegd of zij akkoord gingen met t feit dat er kipjes komen.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Om die reden hebben wij de kippen weg gedaan. Het trok zoveel ongedierte aan aan. Dat is prima als je vrij woont, maar in een woonwijk is dat toch niet fijn.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  6. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Wat voor eieren koop je dan?
     
  7. Ster88

    Ster88 Actief lid

    2 aug 2016
    236
    40
    28
    Hier ook 4 kippen! Erg veel plezier van, elke dag verse eitjes. Het is niet heel veel werk maar de bloedluis is inderdaad vervelend. Veel lawaai maken die van ons niet (alleen als ze een ei leggen) en stinken vind ik ze niet doen. Wel maak ik het hok goed schoon.
    De kippen hebben een grote ren maar mogen ook vaak los in de tuin. Ik moet zeggen in de zomer wel wat minder omdat ze wel heel je tuin omver halen en alles onder poepen :)
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Qua overlast voor de buren hebben we wel geluk. We hebben een hele grote tuin en wonen in een klein dorp (lees gehucht waar niemand van heeft gehoord). Ik gok dat minimaal 1/3 van het dorp kippen heeft. Dus altijd hoor je wel ergens kippen en wen je er wel aan dus.
    Mijn zusje woont in een stad en heeft 2 kippen. Ik denk dat het daar wat anders ligt qua overlast.

    Tegen bloedluis kreeg ik 2 tips. Het nachthok verven met witte kalkverf en naden insmeren met lijnzaadolie.
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Wij hebben krielkippen in een rijtjeshuistuin.
    De stank valt mee, maar we houden het hok goed schoon. Lawaai maken ze ook niet. Ze tokken heel zacht, alleen soms als er eentje een ei gelegd heeft moet dat even luidkeels gedeeld worden.

    Ik vind die eieren trouwens nogal tegenvallen. Wij hebben soorten die ca 4-5 eieren per week zouden moeten leggen, maar met 3 kippen hebben we meestal maar 1 ei per dag en soms niks.
    Ze zijn ook niet zo tam, als ik had gehoopt. Ze komen wel aangerend als ik de tuin inloop, want ik voer ze meestal, maar aaien durven ze niet en er eet er maar eentje uit mijn hand.

    Ze eten krielkippenvoer, verder geef ik ze elke dag wel iets van sla, ern oude boterham, paardebloembladeren, gestampte eierschaal, klokhuizen van appels en peren, restjes rijst of macaroni etc. En ze zijn verzot op gekookte bloemkool. We hebben ook nog een zak vlokreeftjes staan, maar die vinden ze nietzo heel lekker.

    Zo'n zandbak hadden we ook, maar daar gingen ze niet in. In de ren ligt verder sowieso wel veel zand en daar zie ik ze vaak wel in badderen, maar niet speciaal in die zandbak.
     
  10. Roos02

    Roos02 Fanatiek lid

    24 sep 2013
    2.021
    1.067
    113
    Bloedluis kan je voorkomen door een teentje knoflook in de drinkbak te doen. Doordat de kippen dit drinken, gaat het bloed stinken en daar houden bloedluis niet van.

    Als je kippen hebt, heb je ook muizen. Maar die hadden we voordat we kippen kregen ook al (buiten in de tuin gelukkig). Ik haal elke avond het voedsel weg en maak elke dag het nachthok en de ren schoon waardoor er geen stank is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Poolvos en Bailey07 vinden dit leuk.
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Heel slecht misschien maar ik koop weer scharrel eieren. Daar heb ik het nooit bij gehad. Alleen bij de biologische vrije uitloopeieren.
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Dit is ons hok.
    Mooi hoog om in te lopen.
    Paar boomstronken om op te zitten.
    Groot lekhok.

    Heerlijk♡
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ysabella, Whysteria en Denise K vinden dit leuk.
  13. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    @Luppy welk soort heb je?
     
  14. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ja dat is zo’n valse term, maar ik snap dat er weinig anders overblijft. Ik zat te bedenken of er een trucje voor was, iets met water dacht ik. Over zinken en drijven? Mijn man moet het ook altijd doen hoor, ik durf ook niet :roflmao:
     
  15. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    De kans is in ieder geval kleiner. Maar we hebben ook een doos cheapy ‘kippen die het slecht hebben’ eieren gekocht - en daar bleken er 2 van de 12 bevrucht. Dus :confused::confused:
     
    mamameer vindt dit leuk.
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Zo vers mogelijk eten. Je eieren (toch) in de koelkast bewaren. En als je kamertemperatuur-eieren eet die niet super vers zijn: doorlichten met een lampje? Laatstgenoemde deed mijn vader vroeger altijd als de eieren wat te lang hadden gelegen. :o:
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    2 Barnevelders en 1 Bielefelder. Alle drie krielkippen dus niet zo groot
     
  18. HHJ

    HHJ Bekend lid

    31 mrt 2019
    873
    609
    93
    Vrouw
    Wij hebben sinds 3 a 4 weken 3 barnevelders.. ze zijn nu zo'n 3.5 maand oud. Ze hebben een groot nachthok en een grote buitenren.. onze kippen zijn dol op tomaten:p 1 ding snap ik dan niet zo goed aan ze, want het grootste gedeelte van de dag zitten ze in het hok.. dus misschien moet ik nog wat atributen vinden om het buiten wat leuker voor ze te maken
     
  19. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Je hebt het binnenhok te mooi gemaakt :D
     
    HHJ vindt dit leuk.
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Wij hebben 2 Hollandse krieltjes in de tuin van een rijtjeshuis. Mijn dochter is er helemaal gek mee, het zijn super tamme knuffels. Ze leggen goed als ze niet broeds zijn, dat zijn ze snel. Het zijn wel kleine eitjes want het zijn ook erg kleine kipjes. Stank hebben we geen last van, wel veel vliegen. Foto van dit voorjaar toen ze kuikentjes hadden.
    EBFD3ABF-8BCB-4B58-8054-50D378F7098C.jpeg
     
    Ysabella, Roos02, Cindy1977 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina