Moeten we falende ouders verbieden kinderen te krijgen?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LindaS80, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
  2. Moli

Moli Niet meer actief

Ja vind ik wel.

3. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ja, absoluut!
    Steriliseren die hap.
    Hoe vaak het wel niet gebeurd dat ouders het "verpesten", terwijl instanties alleen maar toekijken.
    Vervolgens proberen ze het gewoon weer met een "nieuw" kind, net alsof het een speeltje is dat je gewoon weer kunt inruilen, vreselijk.

Dit verhaal is trouwens schrijnend, het is verschrikkelijk hoe instanties in het geval van Daniella hebben gefaald, dit had nooit mogen gebeuren.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Het dilemma hierbij is altijd: waar trek je de grens...

Daarom denk ik dat we hier niet over kunnen oordelen...

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Eerste reactie: ja graag.

Maar: wie bepaalt of ouders 'falen'? En wat zijn de criteria?
    Krijgen ouders nog de kans zich te verbeteren en dat te bewijze ?
    Op welke manier voorkom je dat mensen kinderen krijgen?
    Wat doe je als er toch weer een zwangerschap is? Etc. Etc.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    #6 Berte, 18 apr 2015
    Laatst bewerkt: 18 apr 2015
    Gedwongen sterilisatie vind ik geen optie als ik eerlijk ben. Daar zijn in het verleden heel veel fouten mee gemaakt.

De prikpil waardoor iemand voor 5 jaar niet zwanger kan worden vind ik een uitstekend idee. Niet definitief, makkelijk verlengbaar en daarmee een stuk beter passen als je de lichamelijke integriteit wil respecteren van de mensen die je het zwanger worden verbod oplegt.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.618
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind van wel.
    Op mijn werk hebben wij een gezin die nu een pleegkindje in huis hebben.Het baby´tje was met 2 dagen al bij de pleegouders.Nu blijkt dit kindje al het 5de kind te zijn van de biologische ouders.
    Al deze kinderen zijn door jeugdzorg uit huis gehaald en wonen allemaal in een pleeggezin en ze zijn nu weer bezig voor baby nummer 6.
    Schandalig dat dit gewoon maar kan in Nederland.

8. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ja en nee het is een lastige discussie.
    die per situatie ook weer anders is .
    helaas schrijft onze grondwet het volgenden : kinderen krijgen is een grondrecht.
    om falende ouders dus te steriliseren of verplicht de prikpil te geven , zou men eerst de grondwet aan moeten passen tot die tijd heeft elk mens recht om kinderen te krijgen.
    en kan het alleen afgedwongen worden bij het hof waarbij je toch vaak ziet dat men zich aan het grondrecht houdt.

9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.034
    6.138
    113
    Happyland
    JA!!!!

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat dit verschrikkelijk lastig is. Ten eerste wanneer ben je precies een falende ouder?? Geestelijk en lichamelijk mishandelen...verwaarlozing in de zin van altijd druk zijn en geen aandacht hebben voor het kind?? Daarnaast moet er gekeken worden naar hoe het tot stand komt...zijn die mensen gewoon rotzakken of hebben zij iets meegemaakt waardoor ze zelf niet goed weten hoe.
    En hoeveel kansen krijgen ouders...en verplichte sterilisatie..wordt zo iemand dan opgepakt en vastgebonden..nee ik geloof niet dat we die kant op kunnen gaan.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit idd.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik kom het in mijn werk regelmatig tegen: kindje nr. Zoveel op komst, de rest al uit huis geplaatst of onder toezicht gesteld.
    Maarja, ze "maken" gewoon weer een nieuwe baby en proberen het opnieuw.
    Mijn hart huilt als ik aan deze kinderen denk.
    Wat een leed!
    In de jaren dat ik dit werk al doe, heb ik nog geen enkel succesverhaal meegemaakt.
    In die zin denk ik dus: mensen onder een bepaald iq zouden gewoon geen kinderen moeten krijgen.

Maarja, hoe voer je dat uit? En wat is verwaarlozing?
    Ik zie ook wel ouders met een prima iq die er toch geen fluit van terecht brengen met het opvoeden van de kinderen.

Ik ben wel voorstander van ots als mensen een laag iq hebben.
    Dan heb je iig een hele grote risicogroep waar je bovenop zit en die je goed in de gaten kunt hebben.

13. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    niet elke ouder met een lage iq zijn falende ouders dus vind dat wat kort door de bocht.
    ken echt genoeg mensen met een laag iq die het juist prima doen als ouders en mensen met een hoger iq die er met hun per naar gooien .

14. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn zus heeft 3 pleegkindjes. De biologische moeder heeft er 8, waarvan er al zeven bij haar weggehaald waren. Toen maakte ze gewoon een nieuwe.... Nr 8 wordt ook weggehaald. Moeder kan er niet voor zorgen en vader heeft nog veeeeel meer kindjes.
    Moeder heeft ook (ongeveer) 3 hersencellen en wordt mishandelt door vader. In dit geval zeg ik ik heel hard ja!! Steriliseren en castreren die twee! ( de kindjes zijn ook allemaal mishandelt; oor gescheurd, peuken uitgedrukt op armpjes, een heet lemet op de handjes etc)

15. Oedy

Oedy Actief lid

22 aug 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ja!

16. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik ben zeker niet voor gedwongen ingrepen die niet zijn terug te draaien (zoals bv sterilisatie), maar heb geen enkel probleem met gedwongen anticonceptie zoals prik-pil, als al sprake is van 'falend' ouderschap bij een eerder kind. Toon eerst maar aan bij een rechter dat je nu wel in staat bent om voor dit eerdere kind te zorgen, voordat de volgende alweer uit huis kan worden geplaatst.

Gedwongen medicatie is ook iets wat onder strikte voorwaarden kan worden toegepast. Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen met anti-conceptie.

17. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Ik ben voorstander maar zoals met alles krijg je dan ook een grijs gebied: mensen die net op het randje zitten of die een andere leefstijl hebben. Waar leg je de grens?

18. lies276

lies276 Niet meer actief

#18 lies276, 18 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2015
    Ligt er maar aan wat je een laag iq vindt natuurlijk.
    Ik ken geen enkel praktijkvoorbeeld waarbij het goed gaat als ouders echt zwakbegaafd zijn ( iq onder de 80).
    Natuurlijk zijn er ook ouders die er niks van bakken terwijl ze wel een normaal of hoog iq hebben, maar dat zei ik ook al.

mijn zus werkt als coordinator van gezinnen die zwakbegaafd zijn, om alle zorg in te zetten die nodig is.
    Ook zij kent geen enkel praktijkvoorbeeld waarbij de opvoeding van de kinderen goed gaat.
    Zij roept al jaren: verplicht de prikpil voor die mensen!

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ja, ik ben voor.

Helaas kom ik in mijn werk ook regelmatig ouders/moeders tegen waarvan meerdere kinderen al uit huis geplaatst zijn en de volgende alweer onderweg is.
    Deze mensen zouden wat mij betreft verplicht aan de anticonceptie moeten en zich moeten richten op de al bestaande kinderen.

Mensen welke bij de verslavingszorg komen moeten wat mij betreft op voorhand ook verplicht anticonceptie gebruiken tijdens en na hun behandeling.

Het heeft in mijn ogen niet direct met iq te maken maar vaak hebben mensen met een lager iq ook een andere leefomgeving/levensstijl welke zorgt voor geen goede omgeving voor een kindje.

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gelukkig ken ik via het werk van mijn man wel gezinnen met zwakbegaafde ouders die best ok ouders zijn naar hun mogelijkheden. Zij kregen wel bijna dagelijkse begeleiding en hebben dan over het algemeen een zeer nauw contact met familieleden die dichtbij wonen met een 'normaal' iq.

Deel Deze Pagina